Hegymenetben az Iveco, mert nyereséges évet zárt a válság ellenére 2011-ben
7 perc olvasás
Eredményes évet zárt az Iveco 2011-ben. Világszinten 15,1%-kal növelte árbevételét 9,6 milliárd euróra és 18,3%-kal több járművet szállított az előző évhez képest. A növekedés elsősorban a nyugat-európai piacok általános keresletének javulását és a továbbra is erős dél-amerikai teljesítményt tükrözi.
Eredményes évet zárt az Iveco 2011-ben. Világszinten 15,1%-kal növelte árbevételét 9,6 milliárd euróra és 18,3%-kal több járművet szállított az előző évhez képest. A növekedés elsősorban a nyugat-európai piacok általános keresletének javulását és a továbbra is erős dél-amerikai teljesítményt tükrözi.
Az Iveco – a buszokat és különleges járműveket is beleértve – összesen 153.384 járművet szállított 2011-ben, amely 18,3%-os növekedést jelent 2010-hez képest. A vállalat valamennyi teherautó kategóriában növelte szállításait: a könnyűkategóriában 19,6%-kal, a középkategóriában 24%-kal, a nehézgépjárművek kategóriájában pedig 21%-kal. Nyugat-Európába 87.981 járművet szállított, 12,3%-kal többet, mint 2010-ben. A régióban növekedést ért el Franciaországban (+17,8%), Németországban (+14,7%), és az Egyesült Királyságban (+62,5%), valamint kismértékű emelkedés mutatkozott Olaszországban (+2,1%) is. A spanyolországi szállítások ezzel szemben 3,9%-kal csökkentek. Latin-Amerikában és Kelet-Európában is emelkedett a szállítások mértéke 28,9%-kal, illetve 25,8%-kal.
A teljes haszonjármű piac eredményei 2011-ben
A 3,5 tonna feletti haszonjárművek nyugat-európai piaca jelentős növekedést könyvelhetett el: az év második felében tapasztalt lassulás ellenére, éves szinten 17,3%-os volt az emelkedés mértéke. A regisztrációk alapján lényegesen nagyobb növekedést mértek Franciaországban (+21,7%), az Egyesült Királyságban (+21,5%) és Németországban (+20,4%). A spanyolországi növekedés ugyanakkor nagyon szerény, az alacsonynak számító 2010-es szinthez képest 5,4%-os volt. Olaszországban pedig további 2,1%-kal csökkent a kereslet, így tovább nőtt az észak- és dél-európai piacok közötti különbség. Kategóriák szerint a szinte minden piacon pozitív teljesítményt elérő nehézgépjárművek szegmensében volt a legnagyobb a növekedés (30,4%). A közép- és könnyűkategóriás haszonjárművek kategóriájában a növekedés visszafogottabb, 12,0%-os és 11,8%-os volt.
A kelet-európai piacokon szintén jelentős, 49,4%-os teljes emelkedést mutatott a regisztrációk száma, a nagyon alacsony 2010-es szinthez képest. A nehézgépjárművek szegmense 76,7%-kal, a középkategóriás haszongépjárműveké 9,3%-kal, a könnyűkategóriásoké pedig 31,2%-kal növekedett. Latin-Amerikában a brazil piac folyamatos megbízható teljesítményének és az argentin piac erőteljes fellendülésének köszönhetően a könnyűkategóriás haszonjárművek iránti kereslet 15%-kal bővült az előző évhez képest.
Iveco mérföldkövek 2011-ben
Az év egyik legjelentősebb eseménye a Daily új, 8. generációjának megjelenése volt. A könnyűkategóriás haszonjárműből bő 30 évvel ezelőtti bemutatkozása óta több mint 2,5 millió darabot adtak el. Az új járművet szeptemberben mutatták be a torinói Fiat Industrial Village központban. A mind stílusában, mind tartalmában megújult új Daily kiemelkedő teljesítményt és rendkívül vonzó üzemeltetési költséget kínál, az előző modellénél 10%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és CO2-kibocsátással. A jármű új motorválasztékkal kapható. Az FPT Industrial 3 literes F1C 205 lóerős változata a leadott teljesítmény tekintetében kategóriájának vezető terméke, a Natural Power változat pedig egy különösen környezetbarát, az EEV szabványoknak megfelelő, földgázüzemű használatra optimalizált kettős üzemű jármű. Az új Daily elektromos változata is elérhető, amely zéró károsanyag-kibocsátást biztosít.
A bemutatást követően mindössze két hónapon belül az új Daily három nagyobb elismerésben is részesült. Németországban az új Daily Electric elnyerte a Transport magazin fenntartható szállításért kiosztott „European Award for Sustainability in Transport" díját. Spanyolországban a Transporte Profesional magazin és a spanyol áruszállítási szövetség (CETM) által alapított „Premios Europa del Transporte" díjjal tűntették ki az új Daily gyártóját. Az Iveco az elismerést szállítási műveleteinek hatékonyságával, valamint az új Daily technológiai innovációival érdemelte ki, amelyek segítségével a jármű vezetési kényelme, illetve aktív és passzív biztonsága is fejlődött. Emellett a Transporte 3 magazin által szervezett eseményen egy ágazati szakértőkből álló testület az új Daily modellt választotta a legjobb könnyűkategóriás haszongépjárműnek Spanyolországban.
Az Iveco buszokkal foglalkozó üzletága, az Iveco Irisbus 2011-ben bemutatta a Magelys Pro modellt, a speciális turistabuszok termékcsaládjának legújabb tagját. A vállalat 2011 második negyedévben fejezte be az ECOStralis bevezetését az európai piacokra.
Az év során az Iveco kiemelt figyelmet fordított a dél-amerikai és kínai tevékenységének fejlesztésére. Brazíliában bemutatta a Trakker új változatát, egy 8×4 hajtásképletű járművet, amelyet az FPT Industrial által gyártott 420 lóerős Cursor 13 motorral és a bányászati és építési iparág számára tervezett automatizált sebességváltóval szereltek fel. Megjelent továbbá a Trakker dízel-etanol kettős üzemű prototípusa is, amelyet az FPT Industrial vállalattal közösen fejlesztett, változtatható dízel-etanol keverékkel üzemeltethető Cursor 9 motor hajt. Áprilisban az Iveco bejelentette, hogy a brazil hadsereggel aláírt szállítási szerződés keretében kétéltű páncélozott személyszállító (VBTP-MR) járművek gyártására alkalmas üzemet létesít a brazil Sete Lagaos városban található telephelyén. A 2011-es São Paulo-i Fenatran kiállításon az Iveco bemutatta a Dél-Amerikában most piacra kerülő Stralis modellt, amely szintén a Sete Lagoas-i gyárban készül. A járművet, amely megfelel a Brazíliában 2012. január 1-től érvényes Euro V környezetvédelmi előírásoknak, az FPT Industrial Cursor 13 motorjaival látják el, és alapfelszereltségként tartalmazza a 16 sebességes Eurotronic automatizált sebességváltót is. A további újdonságok közé tartozik a jármű új formatervezésű műszerfala.
Áprilisban a Sanghaji Nemzetközi Autóipari Kiállításon az Iveco a JV Naveco vegyesvállalatával közösen bemutatta az FPT Industrial F1C dízelmotorjával felszerelt új Yuejin Ouka modellt, amely a könnyűkategóriás haszonjárművek piacának felső középkategóriás terméke. Az Iveco szintén Kínában leplezte le a Kingkan modellt, a SAIC Iveco Hongyan (SIH) vegyesvállalat által gyártott új nehézgépjárművet, amely magas szintű teljesítményt és kitűnő ár-érték arányt kínál az ügyfeleknek.
2011 utolsó hónapjaira esett a 33. Dakar-ralira való felkészülés. A 2012. január 1-én startoló rangos megmérettetésen az Iveco járművek első, második, valamint hatodik helyezést értek el. A Dél-Amerikában megrendezett versenyen az Iveco az Ausztráliában gyártott és forgalmazott Iveco Powerstar modellel, valamint két Trakker Evolution 2 járművel vett részt, amelyek mindegyikét az FPT Industrial 900 lóerős Cursor 13 motorjával szereltek fel. A 2012-es Dakar-rali remek lehetőséget nyújtott az Iveco számára, hogy bizonyítsa termékei megbízhatóságát: a három dél-amerikai ország átszelése során valamennyi járművet extrém körülmények között tettek próbára.
Az Iveco, a Fiat Industrial csoport tagja könnyű-, közép- és nehézkategóriás haszonjárművek, nehéz terepen használható teherautók, helyi és távolsági buszok, valamint speciális, tűzoltásra, katonai és polgári védelmi célokra használható járművek tervezésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik.
Az Iveco több mint 25 000 alkalmazottat foglalkoztat, és a világ 11 országában üzemeltet gyártóegységeket, amelyekben kiemelkedő technológiákat alkalmaz. Európán kívül a vállalat Kínában, Oroszországban, Ausztráliában és Latin-Amerikában folytat tevékenységet. Több mint 160 országban több mint 5000 szervizközpont garantálja a világban bárhol működő Iveco-járművek műszaki támogatását.