Hetvenhét évre emlékezve
5 perc olvasásNevének eredete bizonytalan, de talán egyetlen olyan ország sincs, ahol a képzőművészetek világában ne ismernék. Annyit biztosan elmondhatunk róla, hogy a kortárs absztrakt, geometrikus művészet meghatározó irányzata. Előtérbe helyezi a tartalommal szemben a formákat, a színek és hangsúlyos formák szabad keverésével esztétikai élmény nyújtására törekszik. A MADI az évek alatt mozgalommá terebélyesedett, Magyarországon most egy rendezvénysorozat kapcsán szélesebb körben is megismerkedhetünk vele.
A MADI nemzetközi művészeti mozgalom példa nélküli időszakot ért meg a művészettörténetben, ugyanis 77 éve tart. Buenos Airesben indult 1946-ban. Itt folyt le az első korszaka. A második az ötvenes évektől Párizsban és Nyugat-Európában zajlott, mg a harmadik – a kibontakozás ciklusa – a kilencvenes évek elején a közép-kelet-európai események beindulásával kezdődött és hatással volt az egész világra. Elnevezése betűszó, melynek értelmezése több nyelven is lehetséges. Spanyolul Movimiento Artistico De Invencion (Újszerű Művészeti Mozgalom), angolul jelentése Movement – Abstraction – Dimension – Invention és ez magyarra is fordítható úgy, hogy a betűk kiadják az eredeti rövidítést: Mozgás, Absztrakció, Dimenzió, Invenció. Magyarországon az igen erős konstruktivista hagyomány – amely a XX.század első negyedéig, Kassák Lajos munkásságáig vezethető vissza – nagyon is megkönnyítette a MADI befogadását. Itt jött létre Közép-Európa legnagyobb MADI gyűjteménye, amikor Dárdai Zsuzsa művészetkritikus és Saxon-Szász János festőművész 1995-ben létrehozta a Nemzetközi Mobil MADI Múzeumot, mely azóta már sok száz műalkotást tartalmaz. Kezdetben tizennégy ország nyolcvanhét kortárs művészének egy vagy több alkotása volt itt található. A Magyar Tudományos Akadémia győri Regionális Kutatások Központja ad helyet rendszeres Mobil MADI kiállításoknak. A hetvenhét év tiszteletére elkezdődő sorozat első eseményeként egy vándorkiállítás nyílott meg Budapesten a Cervantes Intézetben. A MADI-ról szólva Javier Valdivielso Odriozola, a Cervantes Intézet igazgatója kiemelte: ez egy olyan művészeti nyelv, ami Amerika és Európa között jött létre, a két kontinens közötti oda-vissza kapcsolatok révén. Benne fontos szerepet játszik Magyarország, hiszen egy korszaktól kezdődően több művész is dolgozott itt, akik ennek a nyelvnek alakításában jelentős részt vállaltak. A kezdetek mégis két uruguayi művész nevéhez kapcsolhatók. Carmelo Arden Quin Montevideóban találkozott, későbbi mesterével. Joaquín Torres García ismertette meg az új irányzatokkal. Ő hosszú időt töltött Spanyolországban, forradalmi hozzáállása segítette abban, hogy az avantgárd művészetet hogyan közvetítse felénk. Quin hozta létre 1946-ban a MADI csoportot. Ez a kiállítás pedig itt a Cervantes Intézetben ugyancsak a magyarországi alapítók, Dárdai Zsuzsa és Saxon-Szász János munkájának köszönhető. A MADI fejlődésében, kibontakozásában igen fontos szerepet játszik Argentína. Magyarországi nagykövete, őexcellenciája Hernán María Patiño Mayer arra hívta fel a figyelmet, hogy a mozgalmat valójában három művész indította el. Quin és Torres García mellett nem elhanyagolható szerepe volt még egy magyarnak is. Gyula Kosice, Falk Gyula néven, Kassán született 1924-ben. Ők hárman Buenos Airesben találkoztak, mely kozmopolita, pezsgő kulturális életnek otthont adó város volt. Ott határozták el, hogy szakítanak a hagyományos keretekkel, valami újat fognak létrehozni. Az európai avantgárd mozgalmak sok művészt foglalkoztattak akkoriban. Teljes joggal állíthatjuk, hogy a MADI bölcsője Buenos Aires, hiszen itt adták ki az Arturo magazint, ez hordozta magában a MADI mozgalom csíráját. Kosice részt vett a MADI Manifesztum kidolgozásában, itt rendezték meg az első kiállításokat, mielőtt nemzetközi útjára indult volna a mozgalom. A múlt század közepe táján Argentína a földgolyó minden tájáról rengeteg bevándorlót fogadott, és ez azért volt lehetséges, mert meggyőződésünk – mondta a nagykövet – hogy a diverzitás a kulturális gazdagságot hozza magával. A kultúrák keveredése nemcsak lehetséges, de kívánatos is. Az egymással ismerkedésből nem fenyegetés származik, hanem – éppen ellenkezőleg – gazdagságot, vitalitást hoz. A MADI az újításával, a diverzitásával igazi emblémája az argentin kultúrának. Ez a nagy keveredés, kísérletezés a XX. században jött létre, amikor az Argentínába érkező emberek friss szemléletet hoztak magukkal. Ma pedig itt Budapesten, lehetőségünk van arra, hogy megismerjünk párat a MADI stílusú műremekekből. A Mobil MADI Múzeum alapító kurátora, Dárdai Zsuzsa a múzeumról szólva elmondta – ma már tizenöt ország százötven művészének ötszáz felajánlott alkotását tartalmazza. Tükröződik benne a közösségi szellem, hogy csak egy Földünk van és mi mindannyian annak vagyunk az állampolgárai. Csak együtt tudunk valamire jutni. A MADI azért is jött létre, hogy a festészet felületét, amely évszázadokon át be volt zárva a négyszögű keretbe, kiszabadítsa. Érdemes a mozaikszó teljes értelmével megismerkedni. A Mozgás – virtuálisan vagy valóságosan is a műtárgyak megmozdulását, dinamizmusát tükrözi. Az Absztrakció – a geometria tárgynélküli világára utal. A Dimenzió – a műalkotások térbeli kiterjedését, illetve a környezetéhez fűződő viszonyát mutatja, míg az Invenció – a találékonyságot, a kreativitást, a játékosságot fejezi ki. A MADI rendezvénysorozat következő eseményére március 2-án, a Saxon Art Galleryben 17 és 21 óra között (1063 Budapest, Szív utca 38.) utána pedig március 7-én, 14 és 18 óra között a Szlovák Intézetben (1088 Budapest, Rákóczi út 15.) kerül majd sor.