Idén felpöröghet a magyar IT piac
8 perc olvasásBár a tavalyi évre jellemző visszafogott beruházási kedv várhatóan idén sem élénkül jelentősen, a HP szerint az új piaci tendenciák felrázhatják a magyar IT szektort. Erről árulkodnak a cég első negyedéves pénzügyi eredményei is.
Bár a tavalyi évre jellemző visszafogott beruházási kedv várhatóan idén sem élénkül jelentősen, a HP szerint az új piaci tendenciák felrázhatják a magyar IT szektort. Erről árulkodnak a cég első negyedéves pénzügyi eredményei is.
A HP Magyarország árbevétele az előző negyedévhez képest 28 százalékkal, az előző év azonos időszakához képest pedig 19 százalékkal nőtt. Ezzel az eredménnyel a HP a legtöbb szegmensben gyorsabb növekedett a piaci átlagnál.
A növekedés hajtóereje nem elsősorban a beruházási kedv növekedése. Bár a költségek csökkentése a hazai vállalatok és magánszemélyek számára továbbra is a legfontosabb hajtóerő maradt, izgalmas, a magyar IT piac felnőtté válását mutató trend figyelhető meg. A vásárlók egyre nagyobb hányada nem a legolcsóbb, hanem a legalacsonyabb összköltséggel üzemeltethető megoldásokat keresi.
Egyre többen felismerik, hogy a minőségi, megbízható és kevesebb energiát fogyasztó gépek összességében kedvezőbbek, mint a túlságosan olcsó termékek. A trend különösen jól megfigyelhető a személyi számítógépek piacán, de igaz a szerver és adattárolási megoldásokra vagy a nyomtatási eszközökre is.
„Érdeklődéssel figyeljük a magyar IT piac konszolidációját – értékelte a trendet Hegedüs Gábor, a HP Magyarország ügyvezető igazgatója. – Néhány éves késéssel ugyan, de hozzánk is megérkezett az Amerikára és Nyugat-Európára jellemző, ár/érték arányban és üzemeltetési összköltségben gondolkodó üzleti szemlélet."
A költségcsökkentés egyik legfontosabb területe az energiafelhasználás visszafogása lehet. A HP – melyet a Fortune magazin tavaly a világ tíz, leginkább környezetbarát óriásvállalata közé sorolt – vállalta, hogy 2010-ig 25 százalékkal csökkenti számítógépeinek energiafelhasználását. A cég részben a beépített alkatrészek gondos kiválasztásával és fejlesztésével, részben pedig szoftveres megoldásokkal kívánja elérni az általa kitűzött célt. A Verdiem SURVEYOR távoli energiamenedzsment-szoftver például – mely minden dc7800 asztali számítógépen megtalálható – évente akár 33 százalékkal is csökkentheti a felhasznált energia mennyiségét. A HP néhány hete bejelentett műszaki megoldásának köszönhetően pedig a cég tintapatronjaiban az összesen felhasznált műanyag 70-100 százaléka immár újra feldolgozott anyag.
A HP vállalati megoldásaihoz kínált szoftverek összességében szintén költségcsökkenést eredményeznek. Egyre több vállalat ismeri fel, hogy az IT-t nem csak műszaki, hanem üzleti szempontból is érdemes megvizsgálni. A HP által biztosított felügyeleti és biztonsági szoftverek, a legkritikusabb üzleti alkalmazásokban is hibátlanul teljesítő szerverek és tárolási megoldások ténylegesen, mérhetően javítják a vállalati IT szervezet hatékonyságát.
Továbbra is erős költségcsökkentési trend az IT outsourcing. „Az informatika kiszervezése bizalmi viszonyt feltételez. Nem a polcról levehető, dobozos termékről van szó, hanem folyamatos párbeszédről, valódi, testre szabott tanácsadásról. Számos vállalat felismerte már az outsourcingban rejlő lehetőségeket, és a szegmensben idén is jelentős növekedési potenciált látok" – mondta el Hegedüs.
Trendek a Személyi Számítógépek üzletágban
A személyi számítógépek piacán az első negyedéves jó eredményhez hozzájárult, hogy a tapasztalatok alapján mind az intézményi, mind az egyéni vásárlók kezdik felfedezni és értékeli a márkás gépek által jelentett minőséget és többletszolgáltatásokat. Ennek megfelelően a HP részesedése elsősorban az összeszerelt asztali számítógépek kárára nőtt.
A professzionális munkaállomások jóval szűkebb, ám rendkívül igényes piacán a HP 70 százalék feletti piaci részesedésével szinte egyeduralkodónak tekinthető Magyarországon. A vállalati ügyfelek kiszolgálását a cég egyedülálló blade PC-ivel és blade munkaállomásaival kívánja tovább javítani.
A konszolidáció elkezdődött a hordozható számítógépek piacán is. „Megfordulni látszik az elmúlt években jellemző trend – mondta el Molnár Imre, a HP Személyi Számítógépek üzletág igazgatója. – A kereslet a megkérdőjelezhető minőségű és felszereltségű, ám kétségtelenül nagyon olcsó notebookok felől érezhetően elmozdul a minőségi termékek felé. Ennek köszönhető, hogy a HP nem csak érték, de darabszám szerinti eladásban is gyorsabban növelte eladásait a piaci átlagnál."
2007 végén a HP sikerrel mutatta be az új iPAQ 316-os személyi navigációs asszisztenst (PNA) is. A HP kifejezetten navigációra fejlesztett készülékén debütált a magyar fejlesztésű Nav N Go iGO 8 térképszoftver.
2008-ban számos régóta várt újdonsággal jelenik meg a HP Magyarországon. Bemutatkozik az új iPAQ sorozat további négy tagja, melyek között a legkülönbözőbb felhasználói igényeket kielégítő gépek találhatók a hagyományos PDA-tól kezdve a telefonnal és GPS-szel felszerelt üzleti navigátorig.
A HP, mely Magyarországon az üzleti szektorban hagyományosan rendkívül erős pozíciókkal rendelkezik, idén nyitni kíván az otthoni felhasználók felé is. A stratégia jegyében nyáron már hazánkban is kapható lesz a cég elsősorban játékra és szórakozásra tervezett Pavilion termékcsaládja.
Trendek a Technológiai Szolgáltatások üzletágban
A Technológiai Szolgáltatások üzletág piacát különösen érzékenyen érintette a nagyvállalati és intézményi IT befektetések visszafogása. 2007-ben a piaci szereplők a szokásosnál jóval kevesebb nagy projektért versenyezhettek. A HP Magyarország – mindenekelőtt stabil meglévő ügyfélkörére építve – a kedvezőtlen üzleti környezet ellenére is átlag feletti növekedést ért el.
Az iparági szabvány szerverek (ISS) piacon a vállalat megőrizte meghatározó, 40 százalék feletti részesedését, a kritikus üzleti alkalmazásokat kiszolgáló (BCS) szerverek piacán is tovább erősödött, és dinamikusan nőtt a cég tárolási és szoftvermegoldásokból származó bevétele is.
A HP saját fejlesztéseinek és akvizícióinak köszönhetően egyre több rendszerintegrációs és projekt portfolió menedzsment megoldást kínál nagyvállalati ügyfeleinek.
„A magyar piac a magas hozzáadott értéket képviselő szolgáltatások, így a szoftverek terén is néhány éves késéssel követi az amerikai és nyugat-európai trendeket – mondta el Hegedüs Gábor, a HP Magyarország ügyvezető igazgatója, az üzletág vezetője. – A 2007-es adatok azonban arról árulkodnak, hogy egyre kisebb a lemaradásunk. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a magyar IT piac felnőtt."
A tárolási rendszerek piacán idáig hagyományosan a közszféra, az ipari és pénzügyi szektor, valamint a telekommunikációs szolgáltatók számítottak a legnagyobb ügyfeleknek. A digitális műsorszórásra való átállással azonban új, jelentős piacot nyílik meg.
„A digitális átállás nem csak a televíziózásban, hanem az adattárolási rendszerek szegmensében is áttörést hozhat. A 2008-as újdonságaink jelentős része valamilyen formában kapcsolódik a digitális átálláshoz, legyen szó műsorszórásról, szerkesztésről, vagy adattárolásról. A HP a médiavállalatok számára testre szabott megoldásokkal rendelkezik, mi biztosítjuk többek között a BBC IT infrastruktúráját is. Meggyőződésem, hogy szolgáltatásainkra a magyar piacon is lesz igény" – tette hozzá Hegedüs.
Képalkotási és Nyomtatási üzletág
A Képalkotási és Nyomtatási üzletág az általános piaci környezethez képest sikeres évet zárt. A lakossági vásárlások jelentős visszaesését az év végén képes volt ellensúlyozni az intézményi beszerzések és a speciális nyomtatási igények felfutása.
A HP – többek között a közelmúlt akvizícióit kihasználva – jelentős növekedési lehetőséget lát a professzionális grafikai alkalmazások kiszolgálásában, így a nagyformátumú és digitális nyomtatásban, de meg kívánja őrizni meghatározó pozícióját az hagyományos üzleti piacon is mind a termékek, mind a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások területén.
„Egy-egy nagyvállalat akár több száz nyomtatóval rendelkezik. Ekkora méretnél már kulcskérdés a gazdaságos és biztonságos üzemeltetés – mondta el Czinege László üzletág-igazgató. – A HP azon kevés cégek egyike, melyek nem csak hardvert szállítanak, de a szükséges tanácsadói tapasztalatot is képesek az ügyfél rendelkezésére bocsátani – legyen szó költségoptimalizálásról a nyomtatóflotta cseréjénél, vagy a biztonsági felügyelet, a hozzáférési jogok rendszerének kialakításáról."
A lakossági szegmensben tintasugaras nyomtatóknál a HP tovább növelte részesedését, így már a piac felét birtokolja. A kellékanyag értékesítés növekedése arról tanúskodik, hogy a piac rendkívül pozitívan fogadta a cég új, színkóddal ellátott tintapatron portfolióját.
A HP az egyéni vásárlókat egyre több csatornán szólítja meg. Három hónap alatt 30 Media Markt üzletben állított fel fotókioszkot, ahol a vásárlók memóriakártyáról vagy más adathordozóról könnyedén, önállóan készíthetnek professzionális minőségű fotónyomatokat.