A cafeteria rendszert működtető vállalatok többségénél januárban dönthetnek a munkavállalók arról, hogy milyen béren kívüli juttatásokat kívánnak igénybe venni. Az UNION Biztosító és a Sodexo közös piackutatásából kiderül, hogy fontos a cégvezetők számára a gondoskodó munkáltatói kép kialakítása és megéri a munkavállalókkal törődni. A dolgozói juttatások összeállítása során a munkáltatót elsősorban a munkavégzés hatékonysága vezérli, és a megbecsült, motivált munkavállaló jelenti számára a hatékony munkaerőt. Ma még kevesen kínálják munkáltatói juttatásként a magán egészségbiztosítást, pedig munkavállalói oldalról kereslet lenne rá. Az UNION kutatása szerint ugyanis 67 százalék választaná cafeteria csomagján belül a szolgáltatást, amennyiben azt a munkáltató juttatásként nyújtja a dolgozó számára.

 

A cafeteria rendszert működtető vállalatok többségénél januárban dönthetnek a munkavállalók arról, hogy milyen béren kívüli juttatásokat kívánnak igénybe venni. Az UNION Biztosító és a Sodexo közös piackutatásából kiderül, hogy fontos a cégvezetők számára a gondoskodó munkáltatói kép kialakítása és megéri a munkavállalókkal törődni. A dolgozói juttatások összeállítása során a munkáltatót elsősorban a munkavégzés hatékonysága vezérli, és a megbecsült, motivált munkavállaló jelenti számára a hatékony munkaerőt. Ma még kevesen kínálják munkáltatói juttatásként a magán egészségbiztosítást, pedig munkavállalói oldalról kereslet lenne rá. Az UNION kutatása szerint ugyanis 67 százalék választaná cafeteria csomagján belül a szolgáltatást, amennyiben azt a munkáltató juttatásként nyújtja a dolgozó számára.

 

A legtöbb cégnél januárban aktuális a munkáltatói juttatási rendszer felülvizsgálata. Az UNION Biztosító és a Sodexo Juttatások és Ösztönző Szolgáltatások divíziója 2013 októberében vállalati HR vezetőket kérdezett meg azzal a céllal, hogy feltérképezze a hazai munkáltatói szektor gondoskodási attitűdjeit. A gondoskodásnak ugyanis fontos szerepe van a munkavállalók megtartásában, mivel az új munkaerő megtalálása és betanítása költségigényes folyamat. A munkahelyi elégedettséget bizonyos cégek mérik is, éves rendszerességgel elégedettségi felméréseket végeznek a témában. A kutatásban a munkáltatói kosár elemei között említették a vállalati HR vezetők a csoportos élet- balesetbiztosításokat, a megfelelő munkakörülményeket, az érdekes munkakört, a nyitott munkahelyi kapcsolatokat, a közösségi programokat, a szociális odafigyelést, segítőkészséget, a vásárlási kedvezményeket, a karrierprogramokat, a vállalati részvénycsomagokat és egyéb juttatásokat.

 

„A gondoskodó, támogató munkáltatói image kialakítása egyre fontosabb szempont a magyar cégek számára. Egyre nagyobb szükség van a hatékony munkaerőre és ennek kapcsán egyre több vezető ismeri fel a dolgozói juttatások előnyét. A fizetésen felüli juttatási csomag kézzelfogható módon járul hozzá a motiváció növeléséhez, a nagyobb dolgozói elégedettséghez, elkötelezettséghez."- nyilatkozta Bessenyey Bálint, a Sodexo Juttatások és Ösztönző Szolgáltatások ügyvezető igazgatója. A felmérés szerint a vállalatok vezetőségét nagyon is racionális szempontok vezérlik, amikor a juttatási kosár összeállításáról döntenek.

 

A gondoskodó munkáltató preferenciái

 

A kutatás szerint a vállalatok évről-évre egyre több, új szolgáltatással bővítik juttatási rendszerüket. A legfontosabb vezérlőelv, hogy a kínált juttatás által a munkavégzés hatékonyabb legyen, nemzetközi cégeknél pedig globális irányelvek is befolyásolják a döntést. Mindemellett a vállalati vezetők három elvárást fogalmaztak meg általánosan a juttatási csomaggal szemben: eszerint a rendszer legyen sokelemű, mindenki egyenlő eséllyel vehesse igénybe és valódi munkavállalói szükségletet fedjen le. Feltűnő, hogy a munkáltatók szerint a dolgozók számára még mindig fontos szempont, hogy minél nagyobb arányban készpénznek megfeleltethető legyen a juttatás, azaz hozzájáruljon a dolgozók mindennapi életvitelének költségeihez. Alapvető szempontok között van a juttatások adózási háttere, és a törvényi szabályozás stabilitása is, mivel kiválasztásuk esetén hosszabb távú elköteleződésről van szó.

 

Egészségügyi jellegű juttatások munkáltatói és munkavállalói szemmel

 

A munkáltató számára fontos a dolgozó egészsége, és a gyors felépülése. Béren kívüli juttatásként a munkavállalók 23 százaléka részesül valamilyen egészség-jellegű kifizetésben cégétől. Ezek a juttatások a cégek cafeteria keretében jellemzően nem elsődleges helyen szerepelnek, egyelőre csak a nagyobb cégek esetében figyelhető meg, hogy úgymond alanyi jogon biztosítanak munkavállalóik számára magán egészségbiztosítást, vagy egészségpénztári szolgáltatást. Pedig az igény munkavállalói oldalról meglenne rá: a munkavállalók 94%-a kihasználná az egészségbiztosítást, ha munkáltatójuk alanyi jogon kötne rájuk ilyet, derül ki a Sodexo egy korábbi felméréséből. Annak oka, hogy még kevesen kínálják juttatásként az egészségbiztosítást a mélyinterjúk szerint alapvetően abban keresendő, hogy az információk hiányosak ezen a téren, és a hazai lakosságnak még mindig van mit fejlődnie öngondoskodás és egészségtudatosság terén. Pedig a mihamarabbi gyógyulás a munkavállaló és a munkáltató közös érdeke.

 

Igény lenne a munkavállalói oldalról is

 

A munkáltató számára a beteg dolgozó nem hatékony munkaerő, és a dolgozó sem szeret hosszan betegállományban lenni. A beteg munkavállaló egészségbiztosítással a zsebében könnyebben fordul orvoshoz, mivel tudja, hogy gyorsan megfelelő orvosi ellátáshoz jut, és a gyógyulásra szánt idő optimálisra lerövidül.

 

Az UNION egy korábbi kutatása is alátámasztotta, hogy kereslet lenne magán eészségbiztosításra, hiszen a megkérdezettek több mint egyharmadát egyértelműen érdekelte egy ilyen konstrukció. Ugrásszerűen emelkedett ez az igény, ha az egészségbiztosítást munkáltatói juttatásként mutatták be a dolgozóknak. „Az UNION kutatása szerint 67 százalék választaná cafeteria csomagján belül az egészségbiztosítást, sőt cégmérettől függetlenül a munkavállalók 55-60 százaléka el is várja munkaadójától, hogy kapjon valamilyen egészséggel kapcsolatos juttatást".*- emelte ki Bóna Katalin, az UNION Biztosító ügyvezető igazgatója.

 

Források: UNION Biztosító és a Sodexo Juttatások és Ösztönző szolgáltatások közös mélyinterjú felmérése 2013 októberében, * UNION online kutatás 2012 júliusában, Sodexo Juttatások és Ösztönző Szolgáltatások munkavállalói megkérdezés 2013. augusztus