Kevés az utazós játék, a kütyük és a társasok uralják a családi nyaralásokat
4 perc olvasásA Formatex több, mint 800 fő bevonásával végzett kutatásából az derült ki, hogy a legtöbben tengerpartra, vízpartra, vagy élményfürdőbe mennek nyaralni és annak ellenére, hogy a családok 76%-a autóval utazik, csak kevesen szórakoztatják a gyermekeket menet közben utazó játékokkal.
Iskolaszert átlagosan 6500 forintért vásárolnak
Július végétől 80%-kal nő az iskolaszerek forgalma, átlagosan 6500 forintot költenek a családok az iskolakezdésre a Játéksziget üzletekben és 5- 10 ezer forint között a webshopban.
A válaszadók közel negyven százaléka szójátékozik, énekel, vagy találós kérdésekkel játszik, vagy az éjszakai utazást választja, hogy a gyerekek aludni tudjanak az út alatt, ahelyett hogy kifejezetten utazáshoz fejlesztett játékokkal foglalná le gyermekeit.
A családok közel egy ötöde pedig tablettel, mobiltelefonnal, vagy laptoppal szórakoztatja gyermekeit az utazások idejére. A megkérdezettek több mint 35 százaléka választ tengerparti, vagy vízparti, esetleg wellness szállodai élményfürdős nyaralást a családdal, vagy családi nyaralóban töltik a nyarat és közel ugyanennyien terveznek rokonlátogatást, de sajnos hasonló azon családok száma is, akik azt válaszolták, hogy idén nem mennek nyaralni. Húsz százalék körüli a városnézést tervezők aránya és a válaszadók hat százaléka megy túrázni.
A játékok nemcsak utazáskor, de rossz időben is segítenek
Az utazó játékok sajátosságai a viszonylag egyszerű játékszabály; az akár egyedül is játszható struktúra, a helytakarékos kialakítás, az összecsukható, vagy kompakt csomagolás. Gyakran a jól ismert táblás játékok kicsinyített változatai válnak a legjobb útitárssá, mivel mágnes, vagy egyéb eszközzel oldják meg, hogy ne guruljanak szét az apróbb darabok és a gyerekek neme, életkora és érdeklődési köre szerint ugyanúgy kiválasztható a legmegfelelőbb témájú játék, mint az otthonra szánt játékok esetében.
„A Játéksziget webshopban és az üzletekben a strandkellékek továbbra is sokkal népszerűbbek mint az utazó játékok, annak ellenére, hogy a kategóriája már több mint 20 éve megjelent a nagy játékvásárok kínálatában, de nálunk még mindig csak a játékforgalom 0,5%-át teszi ki. A vízparti játékhoz vagy sportoláshoz szükséges labdák, homokozó szettek, buborékfújók, felfújható óriás strandcikkek, vízipisztolyok és sporteszközök azonban a forgalom 3-4 %-át adják a nyári hónapokban. Július végén és augusztusban pedig a társasjátékok és fejlesztő játékok forgalma ugrik meg, akár 50-60%-kal is – mondta el Borhi János, a Formatex ügyvezetője, majd hozzátette, hogy” iskolakezdés előtt az iskolaszerekből 80 %-os bevétel növekmény keletkezik.””
A felmérés is alátámasztja a játékbolti tapasztalatokat, hiszen a válaszadók 85%-a arra a kérdésre, hogy mit visznek magukkal a strandra a labdát és egyéb sportszereket jelölték meg. A korábbi évek hasonló felmérései szerint a társasjátékok tipikusan rossz idő esetén kerültek elő, ahogy ezt a családok háromnegyede állította, az idei kutatás azonban azt mutatta, hogy a kütyükkel, laptoppal, mobiltelefonnal, tablettel való játék megelőzi a társasjátékozást népszerűségben. Idén az előkelő harmadik helyre került az olvasás, mint unaloműző tevékenység esős napokra, amit a kártyázás és az együtt sütés-főzés követ.
A Formatex tapasztalatai alapján az idei nyár utazó játék slágerei:
– Különböző kártyajátékok,mint például UNO, Solo,
– Smart Games mágneses logikai játékok
– Addictaball ügyességi játékok
– BrainBox készségfejlesztő játékok
– Rubik kocka minden változata.
Lntai József