Klasszikus szeptember
3 perc olvasásA Koreai Kulturális Központ szeptemberi programsorozata igazi különlegességeket sorakoztat fel a klasszikus kultúra rajongói számára. A sorozat szeptember 1-jén koncerttel indult Zenei párbeszéd Korea és Magyarország között címmel, (lásd: http://euroastra.blog.hu/2017/09/01/klasszikus_szeptember) szeptember 8-án koreai fametszet kiállítással folytatódik.
Chul Soo – Madarak felröppenése.
- szeptember 8. és november 3. között tekinthető meg a Koreai Kulturális Központban Lee Chul Soo Madarak felröppenése című fametszet kiállítása. A tárlaton a művész 1990 és 2017 között készült hatvan metszetét tekintheti meg a közönség, melyek legmarkánsabb jellemzői az erőteljes egyedi stílus, tömör költőiség és impresszív képiség.
Lee Chul Soo munkássága az 1980-as években kezdődött, amikor mint autodidakta művész, kapcsolódott a Minjung, azaz népi festészeti mozgalomhoz, amely mozgalom célkitűzése az 1980-as Gwangju-i vérengzés nyomán a művészet nyelvén kifejezni társadalmi kritikájukat a diktatúra és az amerikanizáció ellen a demokratikus értékek érdekében. A természet, a parasztok és munkások ábrázolásai, az éles társadalomkritika jellemezte műveiket. Lee Chul Soo a Minjung Művészeti Forradalom meghatározó alakjaként egyre több elismerést kapott szakmai körökben. A kilencvenes évektől művészetében egyre erőteljesebben köszön vissza zen és buddhista hagyományok mentén a spiritualitás, valamint a mindennapi élet történéseire meditatív szemlélettel való rácsodálkozás. 2016-ban a svájci Bázelben, 2017 májusában az oroszországi Szahalinon, júliusban az egyesült államokbeli Seattle-ben nyílt kiállítása. Szeptemberben Budapesten mutatkozik be nagyszabású vándorkiállítása, melyet a tervek szerint 2018 végéig Spanyolországban, Németországban, Franciaországban, Belgiumban és Olaszországban is megtekinthet az európai közönség.
Jelen kiállítás a 2016-ban bemutatkozó IMAGING KOREA – Embereken, tájakon és időn túl címmel (lásd: http://euroastra.hu/node/101196) bemutatkozó utazókiállításhoz hasonlóan a magyarországi Koreai Kulturális Központ szervezésében valósul meg.
Munka és meditáció—Lee Chul Soo kiállításáról
(részlet dr. Mecsi Beatrix, az ELTE tanszékvezető egyetemi docensének méltató írásából)
“Lee Chul Soo koreai képzőművész alkotásai őrzik a keleti művészeti hagyományokat, miszerint a fehér háttérre absztrakt vonalakból formálja képeit és egészíti ki azokat a kép felületén megjelenő, a képek szerves részét képező verseivel. Lakonikus, lényegre törő ábrái és kifejező versei rokoníthatók a Zen buddhista meditációs gyakorlatként is használatos képi műfajokhoz, ezzel tudatosan is vállalva a rokonságot.
A koreai táj, a benne dolgozó apró emberi figurák a keleti művészetre jellemző, a táj és ember kapcsolatának azt a viszonyát mutatja be, ahol az ember a táj szerves része, apró és személytelen, de mégis a fenséges egészébe tartozó, és kivételezett helyzetet élvez, amennyiben ráérez természet és ember egységére.
Buddhizmus, népi művészet, a munka becsülete és a természet és ember kapcsolatának szoros összefüggései egyetemes gondolatok, amelyek Lee Chul Soo műveinek egyszerű és pontosan találó kifejezésmódja miatt a Koreát nem olyan jól ismerő néző számára is fontos üzeneteket hordoznak.
Már-már a karikatúra határait súrolják: filozofikusak, szellemesek, és nagyon mély emberi tapasztalatokat jelenítenek meg. Semmi felesleges vonal, minden a helyén van, ahogy a meditáció nyomán megszűnnek a felesleges gondolatok és csak a lényeget látjuk, tisztán és világosan. ”
- szeptember 8. – november 3.
Chul Soo – Madarak felröppenése
Koreai fametszet kiállítás
Koreai Kulturális Központ
Budapest, Csörsz u. 49-51.
Lantai József