image19.jpgInformatikai, elektronikai és járműipari cégek alapításával január 10-én létrejött a Zalai Önvezető Jármű Klaszter, melynek célja a kutatás-fejlesztési és innovációs kapacitások intézményesített összekapcsolása az intelligens közlekedési rendszerek terén.

A technológiai innováció és a diszruptív üzleti modellek hatására továbbra is erősödik a kereslet az új mobilitási szolgáltatások iránt a közlekedési ágazatban is, a klaszter ehhez a folyamathoz valamint a zalaegerszegi Járműipari Tesztpálya koordinált fejlesztéséhez kíván tudástranszfert biztosítani. A szervezet innovációs együttműködési keretet nyújt a releváns termékek kifejlesztéséhez. Az alapítók emellett egyedi szolgáltatások biztosításával kívánják elősegíteni a keresleti igények és a kutatási, fejlesztési kompetenciák egymásra találását, az együttműködés eredményeképpen létrejövő termékek hazai és nemzetközi piacra jutását.

Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgatója, a Klaszter megválasztott elnöke, az alapító ülésén elmondta: „A közlekedési ágazat dinamikus változások előtt áll,  a digitális technológiák és az elektromobilitás nyújtotta változásoknak köszönhetően.  A zalaegerszegi Járműipari Tesztpálya megvalósításával lehetőség nyílik, hogy Magyarország is részt vegyen ennek a folyamatnak az aktív alakításában, a most megalakuló Klaszter pedig kiváló eszköz lehet ennek a folyamatnak a katalizálásában. A most megalakult csoport egyik kezdeményezőjeként a T-Systems Magyarország az európai haladó gyakorlatot és innovációkat kívánja alkalmazni. Jelentős szerepet vállal annak érdekében, hogy Magyarországot az élvonalba pozícionáljuk a digitális transzformáció technológiai lehetőségeinek kiaknázásában. Fontos feladatunknak tartjuk, hogy a kiváló magyar informatikai szaktudásban rejlő értékeket, innovációt szélesebb körben is megmutathassuk.”

Sajben László az AVL Autókut Mérnöki Kft. ágazatvezetője elmondta: „Cégünk fő tevékenysége, az autóipari hajtásláncok fejlesztése és integrációja, nagy változások küszöbén áll. A jövő járműveit már nem önállóan, hanem környezetével együtt kell tesztelni, ami mind az alkalmazott technológiák számát, mind a tesztkörnyezet komplexitását tekintve hatalmas kihívás. Ezért számunkra a partnercégekkel való együttműködés és a tapasztalatok megosztása fontos szempont, amihez a Zalai Önvezető Jármű Klaszter remek lehetőséget nyújt”

Marie-Theres Thiell az innogy Hungária ügyvezető igazgatója és az ELMŰ-ÉMÁSZ elnöke elmondta: „Számunkra, mint egy olyan energiaszolgáltató vállalat számára, amely vezető az elektromobilitásban, és a legnagyobb szolgáltatási hálózatot működteti Magyarországon, illetve az innogy csoport is hasonló tevékenységet folytat a közép-európai régióban, fontos hogy részese legyünk egy effajta innovációs közösségnek, amely részletesen kidolgozza, és működés közben teszteli az innovációs elektromobilitás és okos város infrastruktúra felhasználási módjait.”

Hajdu Péter a Cisco közép-kelet európai regionális igazgatója elmondta: „Napjaink egyik legizgalmasabb technológiai trendje az autonóm eszközökhöz – drónokhoz, járművekhez, robotokhoz – kapcsolódik. Az önvezető járművekkel ráadásul nemcsak a közutakon fogunk találkozni, hanem számos területen bevethetők a bányászattól a hulladékkezelésig, a mezőgazdaságtól a repülőterekig. A Cisco új, intuitív hálózati és kiberbiztonsági technológiáival kíván hozzájárulni a Klaszter működéséhez.”

Jakab Roland az Ericsson Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: „Az 5G, a fejlett gépi intelligencia, a virtuális és fizikai valóság keveredésének és a hálózatba kapcsolt társadalom kora kifogyhatatlan lehetőségeket tartogat az ország gazdasági növekedéséhez. Az Ericsson világvezető 5G, IoT, Cloud megoldásai továbbá a jelentős hazai kutató fejlesztő tevékenysége révén vesz részt a Klaszter munkájában, új, innovatív használati esetek kidolgozásában és termékek kifejlesztésében.”

Bíró Attila a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója elmondta: „A digitalizáció fejlődésével új lehetőségek nyíltak meg a haszonjármű ágazatban is és ezáltal olyan megoldásokat tudunk nyújtani, ami alapjaiban reformálja meg a közúti közlekedést. A Knorr-Bremse jelentős kutatás-fejlesztési kapacitással bír Magyarországon, melynek fő irányvonalai már nem csupán a közlekedés biztonságának növelése és az üzemanyag gazdaságosság, de a szállítási és logisztikai műveletek automatizálása és hálózatosítása. Mind a zalaegerszegi Tesztpálya mind a Klaszter megalakulása támogatja ezen törekvéseket és segít megteremteni egy olyan innovációs és infrastruktúrális hátteret itt Magyarországon, ami hozzájárul a jövő járműveinek megalkotásához.”  

A Zalai Önvezető Jármű Klaszter alapítói: AVL Autókut Mérnöki Kft., innogy Hungária Kft. amelyet az ELMŰ Nyrt. képvisel, Cisco Systems Magyarország Kft., Ericsson Magyarország Kft., KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft., T-Systems Magyarország Zrt.