 Az indiai Környezet- és Erdőügyi Minisztérium az  egész országban  betiltotta a delfinshow-kat, delfináriumok létesítését,  illetve delfinek és bizonyos cetfélék fogságban tartását, ám nem  egyszerűen állatbaráti megfontolásból. Hivatalos indoklásban először  jelent meg a „nem emberi személy" fogalma.
Az indiai Környezet- és Erdőügyi Minisztérium az  egész országban  betiltotta a delfinshow-kat, delfináriumok létesítését,  illetve delfinek és bizonyos cetfélék fogságban tartását, ám nem  egyszerűen állatbaráti megfontolásból. Hivatalos indoklásban először  jelent meg a „nem emberi személy" fogalma.                
Az indiai Környezet- és Erdőügyi Minisztérium az egész országban betiltotta a delfinshow-kat, delfináriumok létesítését, illetve delfinek és bizonyos cetfélék fogságban tartását, ám nem egyszerűen állatbaráti megfontolásból. Hivatalos indoklásban először jelent meg a „nem emberi személy" fogalma.
Az indiai Környezet- és Erdőügyi Minisztérium az egész országban betiltotta a delfinshow-kat, delfináriumok létesítését, illetve delfinek és bizonyos cetfélék fogságban tartását, ám nem egyszerűen állatbaráti megfontolásból. Hivatalos indoklásban először jelent meg a „nem emberi személy" fogalma.
A közleményben többek közt ez áll: „A cetfélék általában nagyon intelligensek és érzékenyek; számos, a delfinek viselkedését tanulmányozó kutató megállapította, hogy a többi állathoz képest szokatlanul magas intelligenciájúak, ezért a delfint 'nem emberi személynek' kell tekinteni, s mint ilyet, sajátos jogok illetik meg, és erkölcsileg elfogadhatatlan, hogy szórakoztatás céljából fogságban tartsák."
Az embernek Istentől kapott feladata, hogy gondoskodjék a teremtett világról, óvja az állatokat és a növényeket. Itt azonban, mint az indoklásból kiderül, egészen másról van szó. Indiában csendben megtették az első hivatalos lépést a személy fogalmának újradefiniálása felé.
A törekvés nem egészen újkeletű; szinte észrevétlenül, az állatvédelem köntösében jelent meg és került be számos ország jogalkotásába. Az állatjogvédelem abban különbözik az állatvédelemtől, hogy nem azért védi az élőlényeket, mert szépek és értékesek, hanem mert – állítólag – érző, tudattal rendelkező személyek, akiket személyhez fűződő jogok illetnek meg.
Elsőként Nagy-Britanniában (1997), Új-Zélandon (1999) és Spanyolországban (2008) terjesztettek ki három, alapvetően emberi jogot az emberszabású majmokra. Ennek értelmében a főemlősöket megilleti az élethez, a szabadsághoz és a testi épséghez való jog (vagyis tilos kínozni vagy kísérletekhez felhasználni őket). Az indoklás még nem nevezi személynek az emberszabású majmokat, de már jogokkal ruházza fel őket, mégpedig fogantatásuktól kezdve. („Apró" visszásság, hogy Spanyolországban a törvény ma már fogantatásuk pillanatától védi a nagymajmokat az abortusztól és a magzati kísérletezéstől – szemben az emberi embriókkal…)
Az elméleti tudatformálás természetesen  előbbre jár, mint a jogalkotás. Csak két példa: az Egyesült Államokban  néhány hónapja egy tudományos egyesület ülésén ismertették  a Cetfélék Jognyilatkozatát, amely „a minden személyt megillető egyenlő  bánásmód" előmozdítása érdekében kimondja, hogy fejlett kognitív  képességei miatt minden bálna és a delfin személy, és megilleti az  élethez, a szabadsághoz és a testi épséghez való jog. 
 
Hasonló szellemben, Személyi lét az emberen túl címmel  rendeznek 2013 decemberében a Yale Egyetemen nagyszabású konferenciát.  „A rendezvény a nagymajmok, a cetfélék, az elefántok és más állatok  személy mivoltát állítja középpontba, és a személyfogalom változását  tárja fel neurológiai, viselkedéstudományi, fiozófiai, etikai és jogi  szempontok alapján. Különleges figyelmet szentelünk a nem emberi állat (sic)  személyi mivoltának, igyekszünk feltárni a személy fogalmának  történeti, tudományos és filozófiai hátterét, valamint az állatok  érdekvédelmének módjait, jogi precedensek teremtése és a köztudat  informálása révén" – olvasható a rendezvény honlapján. 
Miért veszélyes ez az áramlat?
A  személyfogalom kitágítása a több évezredes emberi társadalom és kultúra  alapkategóriáit bontja le, éppúgy, mint a házasság és a nemek  fogalmának újradefiniálása. Wesley J. Smith neves jogász és bioetikus szerint  ha a személyfogalom kiterjesztésénél lebontjuk az emberi faj határát,  előbb-utóbb nemcsak a főemlősöknek fogunk jogokat adni (akik egyébként  sem saját jogaikat felfogni, sem másokét tiszteletben tartani nem  képesek), hanem minden élőlénynek. S valóban: Ecuadorban és Bolíviában  évek óta törvény védi a fák „jogait"; Új-Zélandon pedig 2012-ben  személyhez fűződő jogokkal ruháztak fel egy folyót.
 
Újfajta  egyenlőség születik, amelyben ember, állat, növény és folyó egyenértékű  – ám valójában nem a többi élőlény emelkedik az ember méltóságára,  hanem az ember süllyed az állatvilág szintjére. Ugyanakkor – mutat rá  Smith – a tervezett Yale-konferencia hátterében álló emberellenes  áramlat, „ha nem leszünk óvatosak, olyan biztosan fogja lerombolni a  nyugati civilizáció gerincét, az egyetemes emberi egyenlőséget, mint  ahogy a Vezúv elpusztította Pompejit."
Kinek az érdeke?
Wesley J. Smith szerint az állatjogvédők, a bioetika mai hangadói és a transzhumanizmus hívei egyaránt érdekeltek abban, hogy megdöntsék az emberi élet különleges értékéről vallott társadalmi meggyőződést.
Az állatjogvédők busás hasznot húzhatnak abból, hogy erkölcsi egyenlőséget igyekeznek teremteni ember és állat között. A New York Times idézi Steven M. Wise állatjogvédő ügyvédet, aki 2013-ra perek sorozatát helyezte kilátásba, melyekben „a legmodernebb tudomány segítségével fogják meggyőzni a bírákat, hogy az olyan állatoknak, mint a bálnák vagy a csimpánzok, személyi jogállást és jogokat kell biztosítani." Wise is megjegyzi, hogy egyetlen jogi precedens perek áradatát indítaná meg – először azért, hogy egyre több állatfaj kapjon jogi személyiséget, majd azért, hogy ezen „állati személyek" kellő jogalappal perelhessék tulajdonosaikat alapvető jogaik sérelméért.
A transzhumanizmus hívei azért érdekeltek az ember kiváltságos helyzetének megszüntetésében, mert céljuk az emberi faj technológiai eszközökkel történő „nemesítése", és szabadabban manipulálhatják az ember biológiáját, ha egy állatfajjá teszik a sok közül. A bioetika mai hangadói pedig azért iktatnák ki az emberi fajhoz tartozás erkölcsi vonzatait, hogy egyes embercsoportokat anyagi haszonért természeti erőforrásként aknázhassanak ki, másoktól pedig akadálytalanabbul szabadulhassanak meg.
Nagy erők érdekeltek abban, hogy az embert egy szintre hozzák az állatokkal. Ennek kevésbé feltűnő módja, ha az állatokat kezdik személynek nevezni. Fontos, hogy tudatosítsuk ezt az állatszeretetnek álcázott, mögöttes szándékot. Feladatunk, hogy a teremtett világ védelméért munkálkodjunk, de nem azért, mintha az élőlényeknek ehhez személyi joguk fűződne, hanem mert a Teremtő a mi gondoskodásunkra bízta őket.
Ménesi Krisztina/Magyar Kurír

 
                             
                             
                             
                       
                       
                      