Luxus az óceánon
Az Erzsébet hídról repült az óceánjárók világát bemutató könyv a rendezvényhajóra.
Az Erzsébet hídról repült az óceánjárók világát bemutató könyv a rendezvényhajóra.
A luxus óceánjárók világába kalauzolja olvasóit Az Utazó Könyvtár legújabb kiadványa, aminek sajtóbemutatóján Gönczi Gábor, a Fókusz műsorvezetője az utolsó pillanatban mentette meg a vízbeeséstől a Luxus az óceánon című könyvújdonság első példányát.
A könyv bemutatójára stílszerűen vízen került sor: a Dunán úszó Zsófia rendezvényhajóra az Erzsébet hídról eresztették le azt a díszdobozba csomagolt könyvet, ami majdnem célt tévesztett. A kötélen leeresztett kiadványt a fedélzetén Gönczi Gábor és a könyv szerzője, Érsek M. Zoltán újságíró igyekezett elkapni a téli fagyban. A könyv végül megmenekült, és a szerző, Érsek M. Zoltán már a dedikált példányt nyújthatta át a szintén nagy hajósnak számító Gönczi Gábornak, akivel néhány éve együtt hajóztak a világ legnagyobb óceánjárója, az Oasis of the Seas fedélzetén. Az 1,4 milliárd dollárból megépített hajó sokféle újdonsággal – például több emelet magasságban kifeszített kötélpályával, három emelet között közlekedő ufószerű bárral – is jelentkezett. Abban viszont nem különbözik a többi óriás hajótól, hogy fedélzetén is találkozhatunk magyar személyzettel, amelynek tagjai mindig érdekes sztorikkal szolgálnak erről a különleges, a magyar utazók számára is elérhető világról. Igaz egy balkonos kabin kb. félmillió forintba kerül, de a hasonló fedélzeti élményeket nyújtó, ablak nélküli kabin egy hétre már 80 ezer forintért elérhető a főszezonon kívül – a mindig teljes ellátást nyújtó hajón.
Tudta Ön hány utast szállít a világ legnagyobb luxus óceánjárója? Hányféle szórakozási lehetőséget kínálnak a cruiserek az óceánon? Mibe kerül egy ilyen több emeletes vízi kisváros felépítése? Milyen finomságokat kóstolhatunk reggeltől estig a nagy hajókon?
Ebbe az izgalmas közegbe, a luxus óceánjárók világába kalauzolja olvasóit Az Utazó Könyvtár legújabb kiadványa a „Luxus az óceánon" című könyv, amely nem a leggazdagabbak kiváltságairól szól, hanem, egy olyan, egyre népszerűbb és mind többek által elérhető utazási formáról, amit nem elsősorban az ára, hanem a minősége miatt tarthatunk luxusnak. Méghozzá sokak által megfizethető luxusnak. Mert a hajókon nemcsak lakosztályok, drága balkonos kabinok, hanem – különösen a főszezonon kívül – kifejezetten olcsó, ablak nélküli szobák is kaphatók. Amelynek ajtaján kilépve mindazoknak az élményeknek részesei lehetünk, amit a lakosztályok vendégei is átélhetnek. Hiszen amikor egy több emeletes, úszó wellness szállodával és egyben szórakoztatóközponttal, vagyis egy óceánjáróval – cruise shippel – útnak indulunk, ma már messze többet kapunk annál, minthogy A pontról B – vagyis inkább B,C,D,E,F,G,H – pontra eljutunk.
A könyv szerzője, dr. Érsek M. Zoltán azt is bemutatja, hogy ez az utazás éppen, hogy nem a megérkezésről, hanem az utazásról, az élményszerzésről szól. Hiszen a ma embere, aki a földön és a levegőben szupergyors járműveken halad, nem a sebességre vágyik az óceánon. Hanem a nagy kékség végtelen látványához kötődő megnyugvásra, a család minden tagja számára érdekes, helyben élvezhető szórakoztatásra és a profi kényeztetésre, a nap minden szakában. A luxus felszereltségű óriás hajókon mindez egy helyen adott. Nem véletlen, hogy évente 20 millió ember – közülük számítások szerint 15-20 ezer honfitársunk – választja ezt a világot, amit elsőként ebből a könyvből ismerhet meg Magyarországon az olvasó.
Érsek M. Zoltán legizgalmasabb élménye az volt, amikor a világ legnagyobb óceánjárójának kaptánya megmutatta, hogy az amerikai hadsereg által használt legmodernebb navigációs berendezések mellett, még ma is használják a körzőt és a vonalzót, a 62 méteres kapitányi hídon.
Néhány érdekesség az óceánjárókról:
– A világ jelenlegi legnagyobb hajója: a Royal Caribbean International óceánjárója, az Oasis of the Seas és ikertestvére, az Allure of the Seas.
– Az Oasis megépítése 1.4 millió USD-ba került. A hajó hossza 361 m, szélessége 60 méter, súlya 225 tonna, maximálisan 6296 utas és 2400 fős személyzet elszállítására képes.
– A 200.000 tonnánál is nehezebb, valamint 50.000 négyzetméternél is nagyobb külső felületű hajó csuklómozdulatokkal történő precíz irányítását, valamint 42 kilométeres végsebességét három 18.590 és három 24.780 lóerős dízelhajtómű biztosítja. A nagy precizitást követelő manővereket további négy, egyenként 7380 lóerős motor segíti.
– A hajó belső átrium részeiben található zöldellő parkban 12 ezer élő trópusi fa és bokor található.
– A világ korábbi első, ma harmadik legnagyobb hajóján, az Independence of the Seas-en 1.260 tonna friss vizet fogyasztanak és 35.100 kg jégkockát állítanak elő naponta. 18.000 adag ételt készítenek csúcsidőben, amikor a három hatalmas konyha – ahol 160 szakács és 300 pincér dolgozik -, olyan, mint a piactér. A hajó gasztronómiájának fókuszában az egészséges étkezés áll. Az utasok és a személyzet, többek között, hetente 90.000 tojást, 75.708 liter tejet, 60 tonna gyümölcsöt és zöldséget, valamint 18.000 szelet pizzát fogyaszt el.
– Egy kisebb hajó, mint amilyen a Celebrity Equinox megépítése 750 millió USD-ba kerül. Ezen a 315 méter hosszú hajón 2850 utas és 1250 fős személyzet fér el.
– Utazásaink során szinte biztos, hogy mindig találkozhatunk a személyzet tagjai között magyarokkal.
– A hajókon nagy gondot fordítanak a higiéniára. Ha akárcsak az utasok 1%-a is azonos kórokozótól megbetegszik, ők a szobájukban maradnak karantén alatt, és a hajón attól kezdve fokozottan ügyelnek arra, hogy az utasok használják a kézfertőtlenítőt. Az ételt kínáló részeket így is kordonnal kerítik el, és a korábbi önkiszolgáló részen is csak a személyzet tagjaitól kérhetünk ételeket – még a sózást is ők végzik. Ilyenkor a személyzet minden tagja – még a jégrevű tagjai és a színészek is – segédkeznek a felszolgálásban.
– Egy hajóút ára főszezonon kívül, nem ablakos kabinban nagyjából a következően néz ki: egy hetes földközi-tengeri út Genovából: kabin 80.000 Ft/fő, kikötői illeték 35.000 Ft/fő, elvárt borravaló kb. 40.000 Ft átszámítva.
A képekkel gazdagon illusztrált könyv elvezeti az olvasót az óceánjárók történetének kezdetétől a Kék Szalagon át a kényelemig, a luxus-óceánjárók atyjáig, a legek legjén keresztül az élmények oázisába.
Az utazás során minden egyes alkalommal, amikor a hajó kiköt, egy új helyszínen vagyunk. Jó erről az élménytípusról olvasni, és jó nézegetni a fényképeket. Az olvasás által a lapokon keresztül kicsit ott tudunk lenni egy ilyen úton, a hajókon és nem egy, nem kettőn, hanem szinte mindegyiken. Feltárul előttünk egy olyan világ, amit elképzelni sem tudtunk.
„…mert hajózni nem muszájból kell, hanem azért, mert jó…"
|
dr. Érsek M. Zoltán: Luxus az óceánon Kiadó: Vasárnap Plusz Kiadó Bp 2012 Oldalak száma: 152 Ára: 6800-Ft.
|
Lantai József