Magyarországon fél év alatt 6 ponttal javult a Fogyasztói Bizalmi Index
3 perc olvasásMagyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így.
Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így.
A magyarok a helyzetet legkedvezőbbnek a számukra szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából tartják, az index három összetevője közül. A válaszadók 22 százaléka nevezte jónak a vásárlási klímát októberben, ugyanannyi pedig rossznak. Hat hónappal azelőtt 20 százalék mondta, hogy jó, és 25 százalék, hogy rossz. A mostani kedvezőbb arányok a fogyasztói bizalom erősödéséről tanúskodnak.
Viszont az országban a munkahelyi kilátásokat csak 4 százalék ítéli meg jónak, a következő tizenkét hónapban, 44(!) százalék pedig rossznak. Az áprilisi felmérés során borúlátóbban nyilatkoztak a válaszadók, mert akkor 52 százalék vélte, hogy a munkaerő piac rosszul alakul majd.
Európában legmagasabb a fogyasztói bizalmi index Norvégiában (110 pont), Dániában (100), Hollandiában (92). Figyelemre méltó, hogy földrészünk élmezőnyébe tartoznak a lengyelek és oroszok is (85-85).
A magyarországi 58 pontos indexnél, az európai országok közül alacsonyabb a mutató Litvániában (54), Portugáliában (53) és Lettországban (49).
Ami a trendeket illeti: A vizsgált 23 európai ország közül Magyarországgal együtt tizenkilencben emelkedett a fogyasztói bizalmi index, az első félévhez képest. Csökkent Dániában, Hollandiában és Csehországban. Nem változott Litvániában.
Táblázat. Néhány európai országban a Nielsen Fogyasztói Bizalmi Indexe 2008-ban és 2009-ben
Ország |
2008 első félév |
2008 második félév |
2009 első félév |
2009 második félév |
|
Globális átlag |
88 |
84 |
77 |
86 |
|
Magyarország |
67 |
71 |
52 |
58 |
|
Ausztria |
87 |
85 |
79 |
84 |
|
Csehország |
93 |
85 |
74 |
69 |
|
Lengyelország |
105 |
98 |
82 |
85 |
|
Németország |
78 |
75 |
73 |
77 |
|
Oroszország |
106 |
104 |
75 |
85 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Néhány európai országban, 2009 októberében a személyes pénzügyi helyzet megítélése a következő tizenkét hónap során. Százalékban.
Ország |
Kitűnő |
Jó |
Nem olyan jó |
Rossz |
Nem tudom |
Globális átlag |
5 |
45 |
36 |
10 |
4 |
Magyarország |
0 |
20 |
55 |
22 |
3 |
Ausztria |
3 |
50 |
35 |
10 |
2 |
Románia |
1 |
32 |
49 |
13 |
5 |
Csehország |
1 |
34 |
42 |
19 |
3 |
Lengyelország |
1 |
46 |
41 |
10 |
3 |
Németország |
3 |
41 |
39 |
16 |
1 |
Oroszország |
5 |
46 |
41 |
3 |
4 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan
A Nielsen online megkérdezéssel készült felmérése a fogyasztói bizalomról a világon a legnagyobb ilyen jellegű kutatás. 2005 óta félévenként kerül rá sor. A fenti információk a 2009 szeptember 28 és október 16 között 54 országban, köztük Magyarországon megkérdezett, 30 500 Internet-használó fogyasztó válaszait összesítik.
Megjegyezendő, hogy a válaszokat befolyásolja az Internet-használók eltérő száma: A legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik. Ahol viszont kisebb az Internet-használók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak közöttük a fiatalok, magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.