Magyarországon több mint negyedmillió járművel bliccelik el a kötelezőt
3 perc olvasás
A MABISZ 3. negyedéves fedezetlenségi vizsgálatának adatai szerint a forgalomban lévő közel 4,2 millió járműből 256 ezerre nem kötötték meg a jogszabály által előírt kötelező biztosítást. A több mint hat százaléknyi bliccelő nem csupán a fedezetlenségi díj és az elmaradt összeg egyösszegű befizetését kockáztatja, hanem ennél sokkal többet: egy általa okozott személyi sérüléses baleset akár élete végéig adósságba döntheti őt és családját.
A MABISZ 3. negyedéves fedezetlenségi vizsgálatának adatai szerint a forgalomban lévő közel 4,2 millió járműből 256 ezerre nem kötötték meg a jogszabály által előírt kötelező biztosítást. A több mint hat százaléknyi bliccelő nem csupán a fedezetlenségi díj és az elmaradt összeg egyösszegű befizetését kockáztatja, hanem ennél sokkal többet: egy általa okozott személyi sérüléses baleset akár élete végéig adósságba döntheti őt és családját.
„Noha a magyar gyakorlatban még átlagosan csupán másfél millió forintra rúg a személyi sérülések esetén kifizetett kártérítés, a fejlődő és ezért egyre drágábbá váló gyógyászati módszerek hatására folyamatosan közelítjük a nyugat-európai szintet, ahol nem ritka a 30-40 millió kárösszeg sem – figyelmeztet Petar Dobric, a a Genertel nemzetközi és direkt értékesítésért felelős igazgatója. – Rengeteget kockáztat tehát az az autós, aki nem köti meg az idei kampányban már átlagosan havi ezer forintért megköthető kötelező biztosítást, amely ezt az anyagi kockázatot is átvállalja tőle."
Felmerül a kérdés, hogy ilyenkor a vétlen autós mennyire lesz kiszolgáltatva a károkozó fizetőképességének? Szerencsére semennyire, ilyen esetekre hozták ugyanis létre a MABISZ Kártalanítási Számláját, amely minden olyan káresemény esetén helyt áll, amikor a vétkes fél nem rendelkezik kgfb-vel. Ő persze nem ússza meg ilyen könnyen, mivel nem csak a kártérítés teljes összegét, hanem a kapcsolódó egyéb költségeket is utólag meg kell térítenie.
Bár a járművekben okozott károk nagysága töredékét jelenti a személyi sérülés során felmerülő költségeknek, szintén nem kis összegekről van szó, ráadásul sokkal gyakrabban merülnek fel. A nemzetközi Generali csoport 2011-es adatai szerint a magyar kifizetett átlagkár 270 ezer forintos mértéke az EU országok listájának végén foglal helyet.
Néhány európai ország átlagos gépjárműkár-összege:
Ország |
Gépjármű átlagkár (Ft) |
Magyarország |
272.000 |
Szlovákia |
335.000 |
Csehország |
350.000 |
Ausztria |
634.000 |
Németország |
1.016.000 |
Olaszország |
1.236.000 |
Svájc |
1.269.000 |
Forrás: Genertel direktbiztosító, Generali Csoport, internet