MEGÁLLAPODÁS A MÁV ÉS A MOSZ KÖZÖTT A SZTRÁJK ESETÉN VÉGZENDŐ SZOLGÁLTATÁSOKRÓL
4 perc olvasásA Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) által október 25-én 6.00 és 8.00 óra között meghirdetett – a személyszállító- és szerelvényvonatok közlekedtetésére vonatkozó – munkabeszüntetésről és a munka újraindításához kapcsolódó feladatokról, intézkedésekről tartottak egyeztetést a MOSZ, a MÁV ZRt. és a MÁV-START Zrt. képviselői október 19-én.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) által október 25-én 6.00 és 8.00 óra között meghirdetett – a személyszállító- és szerelvényvonatok közlekedtetésére vonatkozó – munkabeszüntetésről és a munka újraindításához kapcsolódó feladatokról, intézkedésekről tartottak egyeztetést a MOSZ, a MÁV ZRt. és a MÁV-START Zrt. képviselői október 19-én.
Az eltérő álláspontok miatt a közlekedő vonatok mennyiségében nem született megállapodás, tekintettel arra, hogy a vasúttársaság azt kérte: valamennyi személyszállító vonat közlekedjék. A szakszervezet ezt nem vállalta, ezért a kétórás figyelmeztető sztrájk – amennyiben megtartják -, október 25-én 6.00 és 8.00 óra között több mint hatszáz vonatot érinthet, az összes járat közel 20 százalékát. Ez idő alatt, illetve a munkabeszüntetést követő időszakban – a menetrend helyreállításáig – késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani.
Lényeges, hogy a nemzetközi vonatokat befogadják a magyar határállomásra, de onnan csak a sztrájk befejezése után indulnak tovább. A munkabeszüntetés ideje alatt a tehervonatok közlekednek, s a személyszállító vonatszerelvények műszaki és forgalmi előkészítése is megtörténik, hogy a sztrájk befejezése után a vonatjáratok elindulhassanak. A vasúttársaság az alapvető szolgáltatások biztosítását csakúgy kiemelt feladatnak tekinti, mint a sztrájk befejezése utáni vonatközlekedés mielőbbi helyreállítását.
A tárgyaló felek megállapodtak abban, hogy az állomásokon és az utasterekben garantálják a folyamatos energiaellátást, a fűtést, az utas-tájékoztatást. A mozdonyvezetők biztosítják a vonatokon a szerelvény energiaellátását, vagyis a fűtést és a világítást, továbbá a fékberendezések működését.
A munkabeszüntetés kezdete előtt elindított, és a nyílt vonalon tartózkodó vonatok biztonságos közlekedését a következő állomásig biztosítják, vagyis vonatok nem vesztegelhetnek a nyílt vasúti pályán. A megállapodásban azt is megfogalmazták, hogy biztosított lesz az utas-biztonság és a vagyonvédelem, valamint a balesetelhárító, vagy katasztrófa elhárítás céljából forgalomba helyezett vonatok közlekedése is.
A MÁV-START Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló előreváltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül téríti vissza, az alábbiak szerint:
- Ha utasunk a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, InterCity (IC) és InterPici (IP) pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítjük részére.
- A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát levonás nélkül visszaadjuk.
- Kezelési költség levonása nélkül a megvásárolt menetjegyek, IC és IP pótjegyek visszatérítése a sztrájk lemondását követő harmadik nap 24.00 órájáig igényelhető.
- Az, aki a nemzetközi vonat elmaradása miatt mond le az utazásról, a Magyarországon váltott nemzetközi menetjegy árának és a helybiztosítási díjának levonás nélküli visszatérítésére jogosult.
- A más vasút által kiállított nemzetközi menetjegyek fel nem használását kérjük igazoltatni, amely alapján a menetjegyet kiadó vasúthoz lehet benyújtani a visszatérítési igényt.
- Az IC és IP vonatok késése miatt az IC, illetve IP pótjegy árának visszatérítése a célállomáson nem igényelhető.
A vasúttársaság – a mozdonyvezetők közreműködésével – minden igyekezetével azon lesz, hogy a munkabeszüntetés befejezése után minél előbb helyreálljon a menetrend. Az esetleges vasúti munkabeszüntetés miatt keletkezett kényelmetlenségekért a MÁV ZRt. és a MÁV-START Zrt. az utasok megértését és türelmét kéri.