Mi a sikeres üzleti modell titka? — Először jelent meg könyv magyarul az üzletimodell-innovációról
Olyan sikeres külföldi vállalatok, mint az Apple vagy az IKEA üzleti modelljeinek bemutatása mellett magyar példákat is felvonultat a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában megjelent Üzletimodell-innováció című könyv, amely egy hazai kutatást is ismertet. Az eredmények alapján a hazai környezetben az üzleti siker titka például a nyitottság, az együttműködés és az agilitás. Magyarországi jellegzetesség, hogy bizonyos vállalatok üzletimodell-innováció nélkül, a jó kapcsolataiknak köszönhetően is fenn tudnak maradni, de a szerző szerint ezek a cégek hosszú életre nem számíthatnak.
Olyan sikeres külföldi vállalatok, mint az Apple vagy az IKEA üzleti modelljeinek bemutatása mellett magyar példákat is felvonultat a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában megjelent Üzletimodell-innováció című könyv, amely egy hazai kutatást is ismertet. Az eredmények alapján a hazai környezetben az üzleti siker titka például a nyitottság, az együttműködés és az agilitás. Magyarországi jellegzetesség, hogy bizonyos vállalatok üzletimodell-innováció nélkül, a jó kapcsolataiknak köszönhetően is fenn tudnak maradni, de a szerző szerint ezek a cégek hosszú életre nem számíthatnak.
Amikor korábban a vállalatok innovációról beszéltek, alapvetően termék- és technológiai innovációra gondoltak. Az elmúlt 20 évben azonban jelentős változás játszódott le az üzleti világban. A termék- és technológiai innováció mellett hasonlóan fontossá vált az üzletimodell-innováció. Esetenként egy innovatív üzleti modell erősebb versenyfegyver lehet, mint egy új termék vagy új technológia.
Csath Magdolna most megjelent Üzeltimodell-innováció című könyvében az üzletimodell-innováció elméletét és gyakorlatát mutatja be. A Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában megjelent könyv nemcsak külföldi, de magyar üzleti innovációs példákat is tartalmaz, mivel a szerző előzetesen elvégzett egy vállalati kutatást arról, hogy milyen üzleti modellekkel dolgoznak magyar cégek, és a kutatás eredményeiről a könyvben részletesen beszámol.
Az eredmények megmutatták, hogy vannak olyan magyar cégek, amelyek sikeres üzleti modelleket alkalmaznak akkor is, ha nem használják a kifejezést. Sikerük közös jellemzője a nyitottság, az együttműködés, az agilitás, az intelligencia, a tudással, kreativitással és nem „olcsósággal" való versenyzés. Fontos továbbá az etikus üzleti magatartás, amely hosszabb távú kapcsolatok kiépítését teszi lehetővé. A magyar tulajdonossal rendelkező cégek esetén az első számú vezető értékrendje, kreativitása, üzleti és etikai normái, továbbá vezetési stílusa alapján rajzolódnak ki a legmarkánsabb különbségek. Különösen fontos az üzletimodell-innováció alkalmazása olyan válságágazatokban, mint például az építőipar. Ilyen helyzetekben az üzletimodell-innováció radikális változtatást kell, hogy jelentsen a vállalat életében.
Azok a cégek, amelyek elsősorban jó kapcsolatok alapján tudnak jó megrendelésekhez jutni – beleértve a pályázatokhoz való hozzáférést is -, üzletimodell-innováció nélkül is fenn tudnak maradni, sőt, még nyereségesek is tudnak lenni. A szerző szerint a kérdés csupán az, hogy meddig.
Az Üzletimodell-innováció című könyv elsősorban nem a nagy multinacionális vállalatokhoz szól, hanem az innovációval, újdonsággal, vevőközelséggel versenyezni akaró cégeknek ad jó ötleteket. Arról akarja meggyőzni a vállalatokat, hogy ne átlagos teljesítménnyel, és „olcsósággal való" versennyel, hanem megkülönböztetéssel akarjanak sikeresek lenni. Rámutat továbbá arra, hogy milyen feltételekkel lehet a változó világban sikeresnek maradni. A könyvet elsősorban a gyakorló és leendő közgazdászok, vállalatvezetők és üzleti tanácsadóknak ajánlja a szerző, de bárki könnyedén tudja használni, aki üzleti sikert szeretne elérni.
|
Csáth Magdolna Üzletimodell – Innováció Kötött Terjedelem: 280 oldal ISBN 978-963-19-7034-0 Bp 2012 Tankönyvkiadó
|