Miért öt év az egy esztendő? Az ombudsman a BKV pótdíjköveteléseiről
3 perc olvasásA pótdíjkövetelések elévülési ideje minden közlekedési eszköz esetén egy év legyen – kezdeményezte az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman szerint megkülönböztető jellegű, és nem felel meg az alkotmányos követelményeknek, hogy a BKV Zrt. pótdíjköveteléseit ötéves elévülési időn belül érvényesíti, amennyiben valakit a metrón, vagy a HÉV-en bírságolnak meg. Ugyanez az elévülés az autóbusz, villamos, trolibusz esetében egy esztendő.
A pótdíjkövetelések elévülési ideje minden közlekedési eszköz esetén egy év legyen – kezdeményezte az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman szerint megkülönböztető jellegű, és nem felel meg az alkotmányos követelményeknek, hogy a BKV Zrt. pótdíjköveteléseit ötéves elévülési időn belül érvényesíti, amennyiben valakit a metrón, vagy a HÉV-en bírságolnak meg. Ugyanez az elévülés az autóbusz, villamos, trolibusz esetében egy esztendő.
Szabó Máté országgyűlési biztos már egy tavalyi jelentésében rámutatott, hogy egy minisztertanácsi rendelet alapján a Polgári törvénykönyvben meghatározott általános, ötéves elévülési idő helyett egyéves határidőt kellene alkalmazni valamennyi pótdíjkövetelés érvényesítésében. A BKV Zrt. álláspontja szerint ezzel szemben az egyéves elévülési idő csak az autóbusszal, trolibusszal, és villamossal való utazás esetén érvényes, és nem terjeszthető ki más közlekedési eszközzel – például a metróval, a HÉV-vel – történő személyszállítási szerződéséből fakadó követelésekre.
Az ombudsman megállapította, hogy a BKV Zrt. a jogállamiság elvével és az abból fakadó tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggő visszásságot okoz, ha pótdíjköveteléseit az egyéves elévülési idő esetenként többszörös elteltével kezdi érvényesíteni. A biztos szerint az utasok között nem tehető megkülönböztetés attól függően, hogy éppen autóbusszal, vagy metróval utaznak, ezért a BKV Zrt.-nek minden esetben az egyéves elévülési szabályt kellene figyelembe vennie. A követelések érvényesítésének – közlekedési eszköztől függő – eltérő gyakorlatával a BKV Zrt. megvalósítja a metróval, HÉV-vel, fogaskerekűvel utazók hátrányos megkülönböztetését – erősítette meg korábban is közzétett véleményét az állampolgári jogok biztosa.
Tekintettel arra, hogy a BKV Zrt. a pótdíjkövetelései érvényesítése során a hatályos jogszabályi rendelkezések keretei között nem biztosítja valamennyi utasa számára az egyenlő elbánást, Szabó Máté kezdeményezte a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternél a vonatkozó kormányrendelet módosítását, annak érdekében, hogy az elévülési idő egységesen egy évben legyen meghatározva.
Az ombudsman idei kiemelt közlekedési jogi projektjének első műhelyrendezvényén, június 4-én ezen kívül részletesebben lesz szó a szabad mozgás alkotmányos jogának mindennapi érvényesüléséről (egyéni- és tömegközlekedés, objektív felelősség, parkolás, rendőrségi eljárások, stb.).