Mit kínál a látogatóknak Németország 2008-ban?
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) Magyarországi Képviselete márciusban adott tájékoztatást saját elmúlt évi tevékenységéről és a németországi utazások idei kínálatáról. Dernovics László képviseletvezető kifejtette; tovább erősítik marketing-tevékenységüket, a hazánkból Németországba irányuló turizmus felszálló ágban van.
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) Magyarországi Képviselete márciusban adott tájékoztatást saját elmúlt évi tevékenységéről és a németországi utazások idei kínálatáról. Dernovics László képviseletvezető kifejtette; tovább erősítik marketing-tevékenységüket, a hazánkból Németországba irányuló turizmus felszálló ágban van.
A nemzetközi keresleti oldalról tekintve, Németország 36 nemzet között az 1. helyen állt 2007-ben, a FIFA VB tartóshatásának is köszönhetően. A rendkívül sikeres 2006. évet is túlszárnyalta a német beutazó- és belföldi turizmus elmúlt évi teljesítménye. A Szövetségi Statisztikai Hivatal összesen 361,8 millió vendégéjszakát regisztrált 2007-ben,ami 10,8 millióval több, mint tavalyelőtt. A forgalomnövekedés éves megoszlása azt mutatja, hogy Németország egyre inkább egész éves úticélnak számít. A turizmus a német nemzeti imázs / brand érték hat megfogalmazott alkotóelemének egyik fontos összetevője.
A turizmus szakmai módon megfogalmazott jellemzői szerint Németországot mindenek előtt „izgalmasnak" és „elbűvölőnek" tartották külföldi látogatói. (Forrás: Anholt-GMI 4/2007)
Legnagyobb mértékben az európai turisták száma nőtt, kereken 35 millióra, a Németországba irányuló utazásban ez 5%-os emelkedést jelent. Németország jelenleg 9%-os részesedéssel bír az európai utazási piacon, a célországok ranglistáján szorosan Franciaország és Spanyolország mögött áll, a kulturális utazások piacán pedig a második helyet foglalja el Németország.
A DZT idei témaéve, a „Kastélyok, parkok és kertek – romantikus Németország" ezen a pozíción kíván tovább javítani.
A Német Turisztikai Hivatal honlapján ( http://www.deutschland-tourismus.de/ ) körpanorámás fényképek és virtuális séták népszerűsítik a kiemelt létesítményeket, a 150-nél is több kastélyt, várat és parkot.
A további tervek szerint;
2009-ben a „Németországi aktív üdülés, életstílus, kirándulás és kerékpározás" téma köré összpontosítja tevékenységét a DZT, 2010-ben Essen lesz Európa Kulturális Fővárosa, a Ruhr vidékkel egyetemben, 2011-ben az egészségturisztikára és a wellnessutakra építenek, 2012-ben pedig a németországi üzleti turisztikai lehetőségekre helyezik a hangsúlyt.
A DZT már megkezdte a tárgyalásokat a 2011-es németországi FIFA nőifutball-világbajnokság szervezőivel is a lehetséges együttműködésről, az esemény népszerűsítéséről.
A magyarországi utazási keresletet vizsgálva, azt tapasztaljuk, hogy Németország Olaszország, Ausztria után a harmadik helyen állt a magyar utazók 2006-os külföldi útjainak sorában.
A sorrend:
Olaszország: 13 %
Ausztria: 13 %
Németország: 11 %
Horvátország: 10 %
Megállapítható tehát, hogy Magyarországon 2007-ben tovább nőtt az érdeklődés Németország iránt, a magyarok vendégéjszakáinak száma 2007-ben összességében 8,3 százalékkal nőtt, mintegy 427 ezerről 463 ezernél is többre.
Mit keresnek általánosságban a magyar utazók?
Elsősorban tengerparti utakat, de ezután
-nagy számban vidéki és hegyvidéki pihenést célzó utakat,
-kulturális célú utakat és városlátogatási lehetőségeket,
-körutazásokat,
-különleges alkalmakhoz kapcsolódó magáncélú utakat.
Az un. Magic Cities városai a vendégéjszakák jelentős részét képviselik: München és Berlin együttesen a magyar vendégéjszakák 13%-át realizálta 2007-ben.
A legnépszerűbb úticél az elmúlt évben is Bajorország volt, ahol 13,3%-al nőtt a magyar vendégéjszaka-szám.
München a Németországba látogató magyar turisták első számú városi úticélja, 32.697 vendégéjszakával népszerűségben megelőzi Berlint is. A bővülés mértéke 9,8%, München és Bajország együtt a magyar vendég-éjszakák 42%-át könyvelheti el, köszöhető ez a földrajzi közelségnek, a légitársaságok tevékenységének, különös tekintettel a Lufthansara. Az utazók 26%-a indult útnak repülővel.
A képviselet úgy látja, a fenti nemzetközi pozíció a németországi „Kastélyok, parkok és kertek", a „Rendezvények" és „A német konyhaművészet" címszó szerint, a „Romantika" jegyében csoportosított témák köré szervezve javítható Franciaországgal és Olaszországgal szemben. Ennek érdekében a képviselet júniusban szervez arculatbemutató tanulmányutat Dessau/Wörlitz – Schloss Kroppstädt – Sangerhausen – Schloss Schkopau – Wernigerode – Wasserscloss Westburg érintésével. 10 utazási iroda képviselőjének mutatják be a nyaralási lehetőségeket a Keleti-tenger partvidékén, elsősorban Rügen szigetén. A DZT magyarországi képviselete 2008-ban már kiemelten kezeli az „Európa Kulturális Fővárosa 2010" projektet, ezért júliusban sajtóutat szervez a Ruhr-vidékre, s felvette a kapcsolatot a Magyar Turizmus Zrt-vel a lehetséges együttműködés egyeztetése céljából. 2008-ban a képviselet továbbra is egész éves együttműködésre törekszik kiemelt partnerével, a Lufthansa budapesti képviseletével.
Az Autostadt hazai népszerűsítése érdekében a képviselet sajtóutat szervez május elején, együttműködve az Autoclub Travellel, (a Magyar Autóklub utazási irodájával) ill. a wolfsburgi illetékesekkel. A Berlin és Hannover között fekvő élménypark néhány éve épült, a feng-shui elvei szerint, s az egész család egésznapos szórakozását szolgálja egyedülálló, a gépkocsi köré szervezett, de az emberről szóló szolgáltatásaival. A park honlapja, http://www.autostadt.de/ 3D-s bemutatóval érzékelteti az élményvilágot. Utazási infók: http://www.autoclubtravel.hu/ .
A 2008-as tervekben egyik legfontosabb cél a piacközpontú weboldal, a http://www.nemetorszag.travel/ minél erőteljesebb használata. Ezen az oldalon 2007-ben több mint 115 ezer látogatást regisztráltak, a letöltött oldalak száma pedig meghaladta a 618 ezret.
A magyarországi kirendeltség PR-tevékenységének középpontjában a 2010-ig szóló, nagyszabású kulturális rendezvények és évfordulók állanak:
2008: városi ünnepek Németországban: a lövészegyletek legnagyobb ünnepétől a legszebb karácsonyi piacig,
konyhaművészet Németországban,
2009: 20 éve omlott le a Berlini Fal,
a Bauhaus alapítása 90 évvel ezelőtt, Weimarban 1919-ben,
2010: 200 éves a müncheni Októberfest,
41. Oberammergau-i Passió-játékok,
IBA Nemzetközi Építészeti Kiállítás Szász-Anhalt tartományban,
300 éves a Meißeni Porcelán-manufaktúra
A 2008-as év kiemelt témája; „Kastélyok, parkok és kertek" , az ehhez kapcsolódó tevékenység:
-a németországi utazások pozícionálása kastély- és parklátogatásokkal,
-a kastélyok és parkok, valamint a csábító közparkok változatos kínálatának bemutatása,
-összehangolt cselekvéssor a végfelhasználók, a sajtó és az utazási iparág képviselői számára,
-nyomtatott anyagok, mint a „Schlösser, Parks und Gärten", illetve „Discover the Beauty and Romance" kiadványok terjesztése kimagasló nyomdai kivitelezésben,
-az éves téma bemutatása a „Deutsche Ferienwelten" magazin 8 részes sorozatában,
-sajtóutak a legnépszerűbb úticélokkal (pl. Neuschwanstein, Sanssouci, Linderhof),
-PR-cikkek szakmai újságokban,
-televíziós megjelenések (pl. „Kultúrház").
A magyarok érdeklődésére számít a Kulináris Németország címen megfogalmazott témakör.
– Idevágó tudnivalók:
– földrajzi szempontból Délnyugat-Németország kiemelkedik a régiók közül, itt dolgozik a legtöbb mesterszakács, valamint
– Rheinland régióban Bergisch Gladbach, illetve Aachen, Düsseldorf und Köln városokban,
– Hannover, Wolfsburg és Osnabrück térségében,
– a Rajna-Main-Neckar vidéken: Mannheim és Frankfurt városában,
– Gourmet-éttermek vannak olyan nagyvárosokban, mint Berlin, Hamburg, Drezda, Lipcse, München és Stuttgart,
– Németországban kb. 220 olyan regisztrált „Sterneköche" (mesterszakács) található, mint pl. Johann Lafer, Alfons Schubeck vagy Ralf Zacherl.
A Németországba irányuló magyar turizmus népszerűsítésének eszközei:
-piac-specifikus honlap magyarul: ww.nemetorszag.travel
2007-es felmérés szerint az oldalon
§ 115.072 látogatás történt,
§ 87.601 látogató 618.551 oldal töltött le,
§ 5,38 megtekintett oldal jutott egy-egy látogatásra,
§ amelynek 4 perc volt az átlagos ideje,
§ 76,10 % volt az új látogatás.
A látogatási csúcs októberben volt (22 ezer) és júliusban 18 ezer látogatóval.
-online reklámkampány különböző platformokon,
-megjelenés speciális utazási portálokon:
§ http://www.hurra-nyaralunk.hu/,
-Németországhoz kapcsolódó összefoglaló honlapon szöveges megjelenése:
-tematikus oldalakon nyereményjátékok:
Valamint; bannerek, PR cikkek, szöveges hirdetés, nyereményjáték (a nyeremény: 3 nap / 2 vendégéjszaka, repülőjeggyel, 2 személyre).
A DZT legfontosabb régióbeli eseménye lesz a 11. Deutsche Reisebörse 2008. április 3-án Schönbrunn-ban.
Itt több, mint 60 német kiállító képviseli Németországot
- 24 város
- 9 régió
- 6 tartomány
- 11 hotel / hotellánc
- 6 kulturális-, élmény-, témapark
- 4 közlekedési vállalat
- 3 beutaztató iroda bemutatkozásával.
Magyarországról mintegy 40 szakmai látogató és 10 újságíró várható.
Harmat Lajos