Mobil tv az Antenna Hungária és a T-Mobil együttmûködésével

  Antenna Hungaria és a T-Mobile2007. május 30-án  Winkler János, a T-Mobile vezérigazgatója és László Géza, az Antenna Hungária vezérigazgatója közös tájékoztatón minõsítette eredményesnek a két cég  közös mobiltelevíziós kísérletét, melyet  2007. április 1-jén indítottak.  A mûszaki teszt igazolta, a két vállalat mûszaki megoldásai, rendszerei alkalmasak az együttmûködésre, a DVB-H tudású mobiltelefon készülékeken jó minõségû vétel produkálható.

  Antenna Hungaria és a T-Mobile2007. május 30-án  Winkler János, a T-Mobile vezérigazgatója és László Géza, az Antenna Hungária vezérigazgatója közös tájékoztatón minõsítette eredményesnek a két cég  közös mobiltelevíziós kísérletét, melyet  2007. április 1-jén indítottak.  A mûszaki teszt igazolta, a két vállalat mûszaki megoldásai, rendszerei alkalmasak az együttmûködésre, a DVB-H tudású mobiltelefon készülékeken jó minõségû vétel produkálható.

A partnerek a jelenlegi piaci felállásnak megfelelõen, azaz kik-ki saját kompetenciája szerint, vesznek részt a kísérletben;  az Antenna Hungária a DVB-H  fejállomás- és hálózatépítést, ill. az üzemeltetést vállalta,  a T-Mobil pedig az elõfizetõi oldalon exponálta magát.  A kísérletek az épületen belüli- és azon kívüli ellátottságot is vizsgálták.  A jel indításához szükséges fejállomásokat a Thomson,  a tartalom védelmi rendszerét  az Irdeto cég szállította.

A négyhónapos kísérlet folyamán az Antenna Hungária a közszolgálati  m1,  m2  és a két Duna tv-s csatorna jelét küldi adásba, ezek vehetõk a budapesti vételkörzetben az UHF 43-as csatornán az alkalmas Sagem és Samsung gyártmányú mobiltelefonokkal.  Az adó 1 kilowatt effektív kisugárzott teljesítménnyel (ERP) mûködik, a vétel az adótól északra, keletre és délre mintegy 30 km távolságig lehetséges.  Nyugati irányban a sugárzási teljesítmény nagyon kicsi, errefelé csak néhány km-ig várható a vétel.  A fenti körzetekben a legjobb vétel az adó 5 km-es környezetében várható.  A belsõ, magasan beépített városrészekben gondok adódhatnak, ezekre a helyekre átjátszó adókat kell majd építeni.  Értelemszerûen, az épületek felsõbb szintjein a vétel jobb minõségû.

A DVB-H csatorna sávszélessége  8MHz , a hasznos adatsebesség általában 5-8 Mbit/sec, ezzel 10-20 televíziós mûsort lehet átvinni.  A kísérletben vizsgálatok történtek a tv-csatornánkénti bitsebesség és a képminõség összefüggéseit illetõen is.

Minden fejállomás részét képezi a tartalom- és elõfizetõ-mendzselõ rendszer, ezzel lehet az átvitt csatornákból csomagokat képezni. A csomagok kisugárzásra kerülnek,  az elõfizetõk pedig ezeknek a csomagoknak a vételére kaphatnak jogosultságot, személyre szólóan! 

A kereskedelmi televíziózás alapelve a tartalmak védelme a jogosulatlan hozzáférés elõl, ennek érvényre jutását a mobil televíziózásnak is biztosítania kell. A védelmet a feltételes hozzáférési rendszer, a fejállomási rendszer és az elõfizetõi készülékek zavarmentes együttmûködése teszi lehetõvé. 

A sikeres tesztadásban értéknövelt szolgáltatást is tesztelnek, az ESG-t (Electronic Service Guide, elektronikus szolgáltatási kalauz). Ezzel a megoldással az adás során a mûsorokat szöveges információkkal lehet kísérni. 

Interaktív szolgáltatásokat is kipróbálnak, amelyek a mobiltávközlési (GSM, UMTS) és a mobilmûsorszóró (DVB-H) hálózatok együttmûködésére épülnek.  Pl. SMS-értesítéseket lehet kérni a mûsorban elkövetkezõ egyes programokról, a WAP-portálon keresztüli pedig mûsorcsomagot is lehet választani. Multicast tartalom-letöltéseket lehet idõzítetten indítani, külföldön sikerrel mûködtek szavazási megoldások is. A szolgáltató figyelemfelhívó SMS-üzenetet küldhet elõre kiválasztott témákban az elõfizetõknek. 

A négyhónapos mûszaki teszt július végén zárul, tárgyalások folynak meghosszabbításáról, a további együttmûködésrõl, a mûködõképes üzleti modell kialakításáról.  A mûszaki tesztet követheti majd, a szakszóval  ?friendly user"-nek nevezett szakasz, ennek során összegyûjtik a felhasználói tapasztalatokat, elemzik õket és az információk alapján meghatározzák a fogyasztói igényeket.

Mindkét cégnél kivételes lehetõségeket látnak a digitális mobiltelevíziózás bevezetésében, a világon nagymértékben elterjedt mobiltelefon jó alapot nyújt hozzá. Európai viszonylatban jó helyen állunk a kísérletekben. Élõ kereskedelmi hálózat csak Albániában (!) Olaszországban és Finnországban mûködik.  Olaszországban 3 euró/nap, ill. 19 euró havidíjjal számolnak, mintegy 500 ezer elõfizetõnek,  nálunk 8-10 euró lehetne havonta annak a felhasználói célcsoportnak (is) , akik a kimutatások szerint nálunk 4 órát tévéznek naponta.

A felmérések szerint a kísérleti DVB-H tetszési indexe Finnországban 41%,  Angliában 85% körüli.

László Géza véleménye szerint a személyes televíziózás, melyet a mobiltv jelent, egyfajta paradigmaváltást hozhat!

A tájékoztatón kitértek az európai kísérletek tapasztalataira. Ezek, valamint az iparági elemzések alapján a két cégnél a vezetés úgy gondolja, reális esély van a kereskedelmi szolgáltatás közeli bevezetésére hazánkban. 

Winkler János véleménye szerint, a jövõ év közepétõl valóra válhat a kereskedelmi adások beindítása, amennyiben a még hátralévõ jó néhány feltételnek sikerül eleget tenni.  Ilyen a tartalomkínálat, a mennyiségben és minõségben megfelelõ készülék-kínálat, kedvezõ áron, nem utolsó sorban a szolgáltatást lehetõvé tevõ hivatalos NHH és ORTT szabályozás, s a frekvenciák kijelölése. 

Kövesdi Gábor, az AH mobil-tv projektvezetõje szerint a jövõben a sikeres üzem az egyidejû mûködésre épülhet;

a DVB-H nagy mennyiségû tartalom sok elõfizetõhöz való egyidejû eljuttatásában hatékony,  az egyedi elõfizetõi kommunikációt pedig a GSM , ill. a 3G képes megoldani.  A hazai hivatalos szabályozás a közeljövõben 1 multiplex csatornát jelöl ki a DVB-H használatára.  . 

Fekete László, a T-Mobile munkatársa véleménye;  a mobiltévézésre képes készülékeket jelenleg kétféle rendszerben gyártják, a Samsung és LG féle, valamint a Nokia féle megoldásban.  A fejlõdés hozhat megegyezést egy közös platformról, vagy a készülékeket mindkét változatra alkalmassá kell tenni. Féléven- egy éven belül döntés születhet.  Az adatvédelmi eszközök használatára is több változat közül választhatnak az illetékesek, várhatóan 1-2 éven belül ez is eldõl.  Az élõ bemutató során a szakember felhívta a figyelmet, milyen egyszerûen kezelhetõk a mobiltévé kliensek, pl. a programújságból egyetlen nyomógombbal választhatunk.

http://www.antennahungaria.hu/

http://broadcastengineering.com/RF/antenna-hungaria-dvb-h-budapest-0515/

http://www.nhh.hu/

http://www.ortt.hu/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.