Önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV
2008. január 1-ével „MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság" néven önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV ZRt. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. előtársaságának megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével megtörtént, az új vontatási társaságot 2007. október 24-vel a Cégbíróság bejegyezte.
2008. január 1-ével „MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság" néven önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV ZRt. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. előtársaságának megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével megtörtént, az új vontatási társaságot 2007. október 24-vel a Cégbíróság bejegyezte.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részvényeinek 90 százaléka a MÁV ZRt., tíz százaléka a személyszállítási feladatok átvételére júliusban létrehozott MÁV-START Zrt. tulajdonába került. A MÁV ZRt. 2008. január elsejétől mozdonyvezetőit és a teljes mozdonyállományát a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. rendelkezésére bocsátja.
A társaság – melynek legfontosabb feladatköre a személyszállítási és árufuvarozási célú vontatási feladatok végzése lesz – a vasúti személyszállító szolgáltatók (köztük a MÁV-START Zrt.) és vasúti árufuvarozási szolgáltatók (köztük a MÁV Cargo Zrt.) részére, megrendelésére végez majd vontatási, tolatási tevékenységet, azonban személyszállítási és árufuvarozási tevékenységet önállóan nem lát el. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. tarifáit valamennyi megbízója számára a szolgáltatási szinthez igazítva, piaci alapon határozza majd meg.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. legfontosabb célja, hogy üzleti partnerei, megrendelői részére korszerű és versenyképes szolgáltatásokat nyújtson, szolgáltatásainak minőségét folyamatosan javítsa, s mindemellett hatékonyan és kiszámíthatóan gazdálkodjon.
Az új cég – a MÁV ZRt. alapítójának jóváhagyása esetén – 2008. január elsejével az anyavállalat valamennyi, a vontatási tevékenységekhez kapcsolódó feladatot ellátó munkavállalóját átveszi, így a MÁV ZRt. mozdonyvezetői és a vontatási tevékenység szervezésében, kiszolgálásában és irányításában foglalkoztatott dolgozói, tehát összesen több mint 5200 munkavállaló kerül a társasághoz.
A MÁV ZRt. a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. feladatainak ellátásához közel ezer mozdonyt (dízel-, villamos és gőzmozdonyt) biztosít. A vontatójárművek fenntartásának költségeit saját bevételeiből, a felújításokat részben külső források bevonásával finanszírozza majd.
Az önálló vontatási cég megalapításától a MÁV ZRt. azt várja, hogy az megőrzi vezető pozícióját a vontatási szolgáltatások területén.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. első választott tisztségviselői:
Igazgatóság:
elnöke: Zsákay László György (vezérigazgató)
tagjai: Horváth Lajos (MÁV ZRt.)
Dr. Tömpe István (MÁV-START Zrt.)
Márton Ferenc (MÁV-TRAKCIÓ Zrt.)
Felügyelő Bizottság:
elnöke: Bella Balázs (MÁV ZRt.)
tagjai: dr. Fodor Eszter (MÁV ZRt.)
Kocsis Tamás (MÁV ZRt.)
Polcz Kornélia (Nemzeti Közlekedési Hatóság)
Könyvvizsgáló:
Az Ernst & Young képviseletében:
Tremmel Zoltán
25 + opcionálisan további 25 darab kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzése
A MÁV ZRt. – mozdonypark-modernizációs programjának keretében – 2007. szeptember elején közbeszerzési eljárást indított 25 db, opcionálisan további 25 darab kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzésére. A mozdonyok kiválasztásának elsődleges szempontjai a leggyorsabb szállítási határidő, a legalacsonyabb ár, valamint a magas szintű műszaki megbízhatóság.
Az új, univerzálisan felhasználható, közepes teljesítményű, kétáramrendszerű villamos mozdonyok a tervek szerint a minőségi távolsági és nemzetközi határon túli vontatási feladatok ellátása tekintetében növelik majd jelentősen a szolgáltatási színvonalat.
Az eurokonform mozdonyok beszerzésére kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban kerül sor. A mozdonybeszerzést a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták.
A kétfordulós pályázaton a részvételre 2007. október 3-áig lehetett jelentkezni. A határidőig három pályázó jelezte részvételi szándékát a közbeszerzési eljárásban, a Prima Mozdony Konzorcium – amelynek tagja az Alstom Transport SA és az Alstom Hungária Zrt. -, a Bombardier Transportation GmbH, valamint a Siemens Aktiengesellschaft adta be jelentkezését.
A mozdonyok beszerzése tárgyában megindított közbeszerzési eljárás első szakasza sikeresen befejeződött és az ajánlattételi szakaszba lépett. A részvételi szakasz eredményét a MÁV ZRt. november 12-én kihirdette, ennek alapján ajánlattételre a Bombardier Transportation GmbH-t kéri fel a MÁV ZRt.
A másik két jelentkező pályázata a közbeszerzési törvény szigorú szabályai miatt az előírásoknak nem felelt meg minden szempontból, így azok érvénytelenségét kellett megállapítani. Az Alstom esetében a referencia-igazolások formai hibáin túl problémát okozott, hogy a magyar konzorciumi partner a gyártókra megfogalmazott alkalmassági feltételeket nem tudta teljesíteni. A közbeszerzési törvény szabályai értelmében bizonyos esetekben valamennyi konzorciumi tagnak meg kell felelni az alkalmassági feltételeknek. A Siemens pályázata esetén szintén a referencia-igazolások formai hibája okozta az érvénytelenséget.
Az első ajánlat beadási határideje 2007. december 19. Ezt követi az ajánlat értékelése, majd az ártárgyalások. A mozdonytender a vasúttársaság tervei szerint 2008 márciusában fejeződik be.
A beszerzés összege az első 25 járműre vonatkozóan várhatóan meghaladja a 15 milliárd forintot. A mozdonyok finanszírozására a MÁV ZRt. eszköz fedezetű hitelt kíván igénybe venni. A finanszírozó intézet szintén közbeszerzési eljárás keretében kerül kiválasztásra.