2008. január 1-ével „MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság" néven önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV ZRt. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. előtársaságának megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével megtörtént, az új vontatási társaságot 2007. október 24-vel a Cégbíróság bejegyezte.

 

 

2008. január 1-ével „MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság" néven önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV ZRt. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. előtársaságának megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével megtörtént, az új vontatási társaságot 2007. október 24-vel a Cégbíróság bejegyezte.

 

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részvényeinek 90 százaléka a MÁV ZRt., tíz százaléka a személyszállítási feladatok átvételére júliusban létrehozott MÁV-START Zrt. tulajdonába került. A MÁV ZRt. 2008. január elsejétől mozdonyvezetőit és a teljes mozdonyállományát a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. rendelkezésére bocsátja.

 A társaság – melynek legfontosabb feladatköre a személyszállítási és árufuvarozási célú vontatási feladatok végzése lesz – a vasúti személyszállító szolgáltatók (köztük a MÁV-START Zrt.) és vasúti árufuvarozási szolgáltatók (köztük a MÁV Cargo Zrt.) részére, megrendelésére végez majd vontatási, tolatási tevékenységet, azonban személyszállítási és árufuvarozási tevékenységet önállóan nem lát el. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. tarifáit valamennyi megbízója számára a szolgáltatási szinthez igazítva, piaci alapon határozza majd meg.

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. legfontosabb célja, hogy üzleti partnerei, megrendelői részére korszerű és versenyképes szolgáltatásokat nyújtson, szolgáltatásainak minőségét folyamatosan javítsa, s mindemellett hatékonyan és kiszámíthatóan gazdálkodjon.

Az új cég – a MÁV ZRt. alapítójának jóváhagyása esetén – 2008. január elsejével az anyavállalat valamennyi, a vontatási tevékenységekhez kapcsolódó feladatot ellátó munkavállalóját átveszi, így a MÁV ZRt. mozdonyvezetői és a vontatási tevékenység szervezésében, kiszolgálásában és irányításában foglalkoztatott dolgozói, tehát összesen több mint 5200 munkavállaló kerül a társasághoz.

A MÁV ZRt. a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. feladatainak ellátásához közel ezer mozdonyt (dízel-, villamos és gőzmozdonyt) biztosít. A vontatójárművek fenntartásának költségeit saját bevételeiből, a felújításokat részben külső források bevonásával finanszírozza majd.

Az önálló vontatási cég megalapításától a MÁV ZRt. azt várja, hogy az megőrzi vezető pozícióját a vontatási szolgáltatások területén.

  

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. első választott tisztségviselői:

Igazgatóság:

elnöke: Zsákay László György (vezérigazgató)

tagjai:   Horváth Lajos (MÁV ZRt.)

            Dr. Tömpe István (MÁV-START Zrt.)

Márton Ferenc (MÁV-TRAKCIÓ Zrt.)

Felügyelő Bizottság:

elnöke: Bella Balázs (MÁV ZRt.)

tagjai:   dr. Fodor Eszter (MÁV ZRt.)

            Kocsis Tamás (MÁV ZRt.)

Polcz Kornélia (Nemzeti Közlekedési Hatóság)

Könyvvizsgáló:

Az Ernst & Young képviseletében:

            Tremmel Zoltán

  

25 + opcionálisan további 25 darab kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzése

A MÁV ZRt. – mozdonypark-modernizációs programjának keretében – 2007. szeptember elején közbeszerzési eljárást indított 25 db, opcionálisan további 25 darab kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzésére. A mozdonyok kiválasztásának elsődleges szempontjai a leggyorsabb szállítási határidő, a legalacsonyabb ár, valamint a magas szintű műszaki megbízhatóság.

Az új, univerzálisan felhasználható, közepes teljesítményű, kétáramrendszerű villamos mozdonyok a tervek szerint a minőségi távolsági és nemzetközi határon túli vontatási feladatok ellátása tekintetében növelik majd jelentősen a szolgáltatási színvonalat.

Az eurokonform mozdonyok beszerzésére kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban kerül sor. A mozdonybeszerzést a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták.

A kétfordulós pályázaton a részvételre 2007. október 3-áig lehetett jelentkezni. A határidőig három pályázó jelezte részvételi szándékát a közbeszerzési eljárásban, a Prima Mozdony Konzorcium – amelynek tagja az Alstom Transport SA és az Alstom Hungária Zrt. -, a Bombardier Transportation GmbH, valamint a Siemens Aktiengesellschaft adta be jelentkezését.

A mozdonyok beszerzése tárgyában megindított közbeszerzési eljárás első szakasza sikeresen befejeződött és az ajánlattételi szakaszba lépett. A részvételi szakasz eredményét a MÁV ZRt. november 12-én kihirdette, ennek alapján ajánlattételre a Bombardier Transportation GmbH-t kéri fel a MÁV ZRt.

A másik két jelentkező pályázata a közbeszerzési törvény szigorú szabályai miatt az előírásoknak nem felelt meg minden szempontból, így azok érvénytelenségét kellett megállapítani. Az Alstom esetében a referencia-igazolások formai hibáin túl problémát okozott, hogy a magyar konzorciumi partner a gyártókra megfogalmazott alkalmassági feltételeket nem tudta teljesíteni. A közbeszerzési törvény szabályai értelmében bizonyos esetekben valamennyi konzorciumi tagnak meg kell felelni az alkalmassági feltételeknek. A Siemens pályázata esetén szintén a referencia-igazolások formai hibája okozta az érvénytelenséget.

Az első ajánlat beadási határideje 2007. december 19. Ezt követi az ajánlat értékelése, majd az ártárgyalások. A mozdonytender a vasúttársaság tervei szerint 2008 márciusában fejeződik be.

A beszerzés összege az első 25 járműre vonatkozóan várhatóan meghaladja a 15 milliárd forintot. A mozdonyok finanszírozására a MÁV ZRt. eszköz fedezetű hitelt kíván igénybe venni. A finanszírozó intézet szintén közbeszerzési eljárás keretében kerül kiválasztásra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük