Online vásárlók és vásárlási oldalak 2007-ben
Nem változott drasztikusan az elmúlt években – az internethasználókon belül – az online vásárlók aránya, a 2005-ben mért 14%-ról 2007 második félévére 20%-ot ért el a Nemzeti MédiaAnalízis kutatássorozat eredményei alapján.
Nem változott drasztikusan az elmúlt években – az internethasználókon belül – az online vásárlók aránya, a 2005-ben mért 14%-ról 2007 második félévére 20%-ot ért el a Nemzeti MédiaAnalízis kutatássorozat eredményei alapján.
Mivel azonban jelentősen növekedett az internethasználó népesség, az online vásárlók száma is lényegesen magasabb lett. Utolsó adataink szerint meghaladta a 600 ezer főt, ami a 2005-ben mért 270 ezer online vásárlónak több mint kétszerese.
Az e-kereskedelmi oldalakat még többen látogatják, mivel nagyon magas azoknak az internethasználóknak az aránya, akik ha nem is vásárolnak az interneten keresztül, de információkat keresnek, tájékozódnak az online áruházak oldalain – egy 2007-es Szonda Ipsos kutatás alapján a heti internetezők 74%-a.
Több mint 1,8 millió internetező, azaz valamivel több mint minden ötödik felnőtt magyarországi lakos legalább egy alkalommal felkeresett a vizsgált 80 webhely közül legalább egy aukciós oldalt, online üzletet vagy árösszehasonlító felületet 2007 utolsó hónapjában. Ha ezeket szétválasztjuk üzletekre, aukciós és árösszehasonlító oldalakra, akkor összességében az előbbiek vonzzák a legtöbb internetezőt (1,55 millió látogató, aukciós oldalak: 990 ezer, árösszehasonlító felületek: 960 ezer havi egyedi látogató), de az aukciós oldalak között találjuk a legnagyobb e-kereskedelmi piaci szereplőket, legalábbis a felhasználók számát illetően.
A legsikeresebb oldalak a látogatószámot tekintve a nagy aukciós oldalak, a vatera.hu és a teszvesz.hu. Decemberben a vatera.hu-t 680 ezer, a teszvesz.hu-t 650 ezer látogató kereste fel, ezeket a két árösszehasonlító oldal követte, az arukereso.hu 470 ezer és a kirakat.hu 460 ezer látogatóval és csak ezt követően találunk a listában valódi online áruházat, a bookline.hu-t 400 ezer látogatóval.
A nemzetközi online kereskedelmi márkák közül a pixmania.com (270 ezer látogató), az amazon.com (180 ezer), és az ebay.com illetve ebay.de a legnagyobbak (együttesen 170 ezer látogató).
Ha más mutatók szerint is vizsgáljuk az oldalakat, akkor újabb ismert szereplők jelennek meg a legsikeresebbek között: az összes eltöltött idő tekintetében az xpress.hu a harmadik a vatera.hu és a teszvesz.hu mögött, egy látogatóra vetítve az oldal látogatására fordított időt pedig meg is előzi ezeket. Szintén az xpress.hu az az oldal, ahova a látogatók (decemberben 120 ezer egyedi látogató) átlagosan legtöbbször visszatértek, egy hónapon belül több mint tíz alkalommal, itt a rangsorban az ebay.com (3,8 egy látogatóra eső látogatás / hónap) és a netpincer.hu (3,7) következnek.
A Szonda Ipsos és a Gemius Hungary által végzett gemius/Ipsos Audience online közönségmérés több módszertani megközelítés ötvözésével vizsgálja weboldalak hazai látogatottságát, illetve a látogatók szocio-demográfiai összetételét. A kutatás jelentősen hozzájárul az online médiatervezési munkához: 2008 januárjától már három jelentős ügynökségi szereplő is hivatalosan ezekkel az adatokkal dolgozik: az OMG, a Mediaedge:cia és a Kirowski.