SSPSAdatbányászati és adatelemzési konferenciáját tartotta 2007.május 8-án az SPSS vállalat.  A rendezvényen a felhasználók és érdeklõdõk a cég statisztikai elemzõ, piackutatást és adatbányászatot segítõ megoldásairól, a Clementine és Predictive Applications szoftverekrõl kaptak tájékoztatást általános, ill. szekció-elõadásokon.

 

SSPSAdatbányászati és adatelemzési konferenciáját tartotta 2007.május 8-án az SPSS vállalat.  A rendezvényen a felhasználók és érdeklõdõk a cég statisztikai elemzõ, piackutatást és adatbányászatot segítõ megoldásairól, a Clementine és Predictive Applications szoftverekrõl kaptak tájékoztatást általános, ill. szekció-elõadásokon.

Lippert Krisztián hazai ügyvezetõ felvezetése után a bevezetõ elõadásban Jack Noonan elnök-vezérigazgató szólt a statisztikai és adatelemezõ szoftvereket gyártó vállalat (SPSS Inc.)  eddigi és jövõbeni tevékenységérõl. 

Az 1968-ban alakult amerikai szoftvercég Fortran programok írásával indított, tulajdonképpeni megmutatkozása, a Chicagói Egyetem falait elhagyva, a tõzsdére való bevezetésével kezdõdött meg.  1984-ben megoldásaikat PC-re portolták,  megnyitották az elsõ nemzetközi irodájukat.  A '90-es években a felfutás során Windows-ra alkalmas terméksorral jelentkeztek, a termékekbõl származó árbevétel korábbi, 1/3-nyi üzletiszoftver aránya mára 2/3-ra növekedett. Vallják, nem találhatnak fel mindent maguk, így az elmúlt 14 év alatt 23 szoftvercéget vásároltak fel. Egyik legnagyobb beszerzésük a Showcase felvásárlása volt. A hasonló termékekkel foglalkozó versenytársaktól eltérõen, az SPSS az emberi adatokra összpontosít a termékeit  alkalmazó ügyfél-vállalatoknál, ezt nevezi  ?360?-os ügyfélnézet"-nek.  Azaz, kik azok a szóbanforgó emberek, mit csinálnak, mit gondolnak egyes folyamatokról, hogyan lehet leírni mindezt adatokkal, errõl szól az analitika. A kapott információkat központosított módon kezelve, visszajelzésként újra-felhasználva jutunk el az SPSS által bevezetett Enterprise Feedback Management (EFM, vállalati visszajelzés-menedzsment) fogalmához, amely nagy segítséget jelent a termékfrissítésben egy adott vállalatnál.

A vállalat tevékenysége az elõrejelzési (prediktív) lehetõségek fejlesztésével vezethetõ nyerõ pályára, (ehhez az SPSS korai DOS-os változatokat is gyártott), ma két változata van ezeknek a szoftvereknek, a hagyományos statisztikai eszköz SPSS címen és az analitikai modell. Az SPSS eszközkészletek legfõbb jellemzõje a programozhatóság, skálázhatóság és az integrálhatóság. Az ismert elméleti megállapítások ma is érvényesek az ügyfelek megtartására, ezért a nagyvállalatok érdeke a prediktív adatelemzés felé irányul, az ügyfelek elégedettségének mérése és megtartásuk érdekében, az SPSS jelenlegi újdonságai és az év során bevezetendõ további fejlesztései erre irányulnak.

A jõvõ célterülete: a prediktív vállalat.

Nick Reed (SPSS UK) taglalta az EFM részleteit, vállalati példákat hozott a The Cooperative Bank, a Yamaha és a BT alkalmazásokból. Ezután Vissy Károly meteorológus tartott elõadást a számítástechnika szerepérõl az idõjárás-elõrejelzésben.  Cseh Zoltán (SPSS Hungary) egy prediktív szoftvereszköz, az SPSS Predictive Marketing felhasználását illusztrálta hazai üzleti elõjelzésekben és optimalizáló megoldásokban.

Az SPSS a résztvevõk számára rövid ismertetõben foglalta össze adatelemzõ és riportkészítõ termékei elõnyeit:

olyan feladatok megoldására alkalmasak, amelyek meghaladják a hagyományos táblázatkezelõk képességeit,

az SPSS statisztikai termékcsalád a tervezéstõl és adatgyûjtéstõl kezdve egészen a konkrét elemzésig és riportkészítésig támogatja az üzleti döntéshozatalt,-könnyû kezelhetõség, széles statisztikai repertoár, a jellegzetes összefüggések egyszerû meghatározása,akár több millió adatot is módosítani, szerkeszteni, elemezni lehet egyetlen gombnyomással,a kiugró, rossz minõségû vagy hiányzó adatok hatékonyan kezelhetõk, -nincs szükség a mûködtetéshez programozási ismeretekre,50-nél több grafikus megjelenítési módból lehet választani.

A legújabb SPSS szoftver-változat Oracle, DB2,  MS SGL és MS Access kapcsolatokat is kezelni tud.

Külön szekció foglalkozott az SPSS Clementine nevû adatbányászati eszközével, a legújabb felhasználásokkal, a szövegbányászattal (text mining) és a web mining-al.  Az adatbányászat új felhasználásai szöveges tartalmak és webes felhasználások elemzésére is alkalmasak. A két új módszer különlegesen széleskörû ügyfél-információkhoz juttatja az elemzõket.

Az SPSS termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója az SPSS Hungary.

http://www.spss.hu/

www.spss.hu/szeminarium

http://www.spss.com/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük