Praktiker: új áruház a Ferihegyi Repülőtér mellett – a kereskedelem egyfajta jövőképe
5 perc olvasás
A hazai kiskereskedelem legkorszerűbb barkácsáruházát nyitotta meg Vecsésen a nagyközönség előtt 2007 szeptember 28-án. A Ferihegyi Repülőtér közelében a Praktiker mintegy 1,6 millárd forintos beruházás keretében, ezzel 17-re bővült országos üzlethálózata. Az áruházban 55 ezer termék árát elektronikus árcímke mutatja.
A hazai kiskereskedelem legkorszerűbb barkácsáruházát nyitotta meg Vecsésen a nagyközönség előtt 2007 szeptember 28-án. A Ferihegyi Repülőtér közelében a Praktiker mintegy 1,6 millárd forintos beruházás keretében, ezzel 17-re bővült országos üzlethálózata. Az áruházban 55 ezer termék árát elektronikus árcímke mutatja.
A Market Central Ferihegy integrált kereskedelmi parkban nyitotta meg 17. magyarországi áruházát a Praktiker. A beruházás annak ellenére valósult meg, hogy a megszorító intézkedések hatására csökkent a vásárlási kedv a magyar barkácspiacon az első félévben a Praktiker adatai szerint. A kereskedelmi központ beruházója az AIG/Lincoln, amelytől hosszú távra bérelte ki a 9500 négyzetméteres áruházat a német barkácsáruház-lánc. A vecsési Praktiker áruház, amely 117 környékbeli lakosnak biztosít munkalehetőséget, mintegy 1,5 milliárd forintos árukészlettel fogadja a vásárlókat szeptember 28-tól. A Praktiker további 2-3 áruház megnyitását tervezi Magyarországon a következő években annak ellenére, hogy a kelet-európai régióban a hazai barkácspiac a legtelítettebb.
A Praktiker több százmillió forintos befektetés keretében olyan modern információtechnológiai eszközöket és megoldásokat integrált az európai mintaáruháznak szánt vecsési üzletébe, amelyek 5-10 év múlva lesznek elterjedtek a kiskereskedelemben, s a vásárlási folyamatot egyszerűbbé és látványosabbá teszik. Az üzletegységben – a Pricer cégnek köszönhetően – elektronikus árcímke mutatja valamennyi árucikk árát, ez csaknem 55 ezer féle terméket jelent. Az elektronikus árcimkék infra kapcsolaton keresztül kapják az információt, és a rendszer visszajelez arról is, hogy az átárazás megtörtént-e.
A legfrissebb kereskedelmi információkat a vásárlók plazma televíziókon keresztül ismerhetik meg, az áruházban internethez kapcsolódó infoterminálokkal tájékozódhatnak, és korszerű lakberendezési tervezőprogramok segítségével valósíthatják meg elképzeléseiket. A pénztárzónában új generációs, érintőképernyővel rendelkező IBM-gyorskasszák működnek, ezek percekkel csökkentik a várakozási időt, és kontrollként megjelenítik a megvásárolni kívánt árucikk fotóját is. A másik -Magyarországon hatalmas – minőségi ugrás, hogy sikerült megoldani a valóban online hitelkrátyás fizetést. Azaz az informatikai rendszer és a befogadó bank között olyan kapcsolat épült ki, hogy a kártyalehúzás és a bizonylat aláírása között nem a szokásos magyar borbély-percek, hanem másodpercek telnek el. Mint Németországban, ahol ezt a legtöbb helyen így üzemel.
A barkácsáruház kávézójában díjmentes T-Systems hot-spot biztosítja a kapcsolatot a világhálóval. A kasszarendszer integrációját a Szintézis Zrt. végezte, de az ötletek nagy részét a Praktiker magyar programozói csapata szállította.
Újdonság számba megy az is, hogy az elektronizálás ezúttal nem arra megy ki, hogy eladót takarítsanak meg. Úgy tűnik van egy áruházlánc, ahol leesett a papír euro, hogy az a koncepció, amit a Metró áruházlánc talált ki, nem éppen vevőbarát. Ott egy hodály, benne sokezer árucikk, és vesszen el a vevő, majd akkor azt is vesz, amit nem akart volna. Ebben a koncepcióban a rabszolgamunkát igyekeznek elektronizálni, és lehetőséged adni arra, hogy Kohn bácsi szabálya, mely szerint az eladó tud eladni, és az áru meg a talalása ehhez csak segítség, itt maradéktalanul érvényesüljön. Az elektronika ellenére már a megnyitó napján úgy tűnik, hogy a rendszer képes kezelni azokat a kiugró egyedi dolgokat, amik a hasonló megoldásokat megőrjítik. (Mert mi van akkor ha a hülye vevő azt a mintadarabot akarja elvinni, amiből csak a bemutatott darab van, azon meg speciel nincsen kód. Megoldottak…).
A technológiai újdonságok egy részét több budapesti és vidéki Praktiker üzletben is bevezetik, de a barkácslánc azt tervezi, hogy további IT-megoldásokat is alkalmaz középtávon. A tervek szerint néhány éven belül már használható lesz a vecsési Praktiker áruházban a bevásárlókocsit helyettesítő intelligens kosár, és működni fognak az önkiszolgáló kasszák.
A Praktiker stratégiai fontosságot tulajdonít az e-kereskedelemnek is, ezért úttörő szerepet vállalt Magyarországon. A barkácsóriások közül elsőként bevezette az internetes árurendelést interaktív honlapja és call centere segítségével. A Praktiker idei esztendőben már 26 millió forintos forgalmat realizált az interneten, s további 150 milliót telefonos megrendelésekkel. A Praktikernél belátható időn belül megvalósul az elektronikus fizetés és a weben megrendelhető házhozszállítás is.
A frankfurti tőzsdére bejegyzett Praktiker AG az európai barkácspiac egyik meghatározó szereplője, több mint 26.800 embernek ad munkát, jelenleg 8 országban összesen 420 barkácsáruházat üzemeltet. Magyarországon 1998 óta van jelen, azóta 15 üzletegységet nyitott. A Praktiker 1400 magyar munkavállalót foglalkoztat, polcain 55 ezerféle termékből lehet választani, jó ideje nemcsak barkácscikkekből széles a kínálat. Reklámprospektusai kéthetente 700 magyarországi településre jutnak el. Magyar áruházainak összterülete 143.000 négyzetméter.