Reklámok és NEMek

Reklámok. Mindenütt ott vannak. A televíziót, rádiót lekapcsolhatjuk, az újságot sem kötelezõ megnéznünk, de mi van a közterekkel? Mindenhol reklámba, plakátokba ütközünk. Rajta gyönyörûnek titulált nõk, férfiak, különbözõ helyzetképek. Idealizált emberek, helyzetek ezek? Ilyennek kellene nekünk is lennünk? Így kéne nekünk is viselkednünk?

  Reklámok és NEMek

Reklámok. Mindenütt ott vannak. A televíziót, rádiót lekapcsolhatjuk, az újságot sem kötelezõ megnéznünk, de mi van a közterekkel? Mindenhol reklámba, plakátokba ütközünk. Rajta gyönyörûnek titulált nõk, férfiak, különbözõ helyzetképek. Idealizált emberek, helyzetek ezek? Ilyennek kellene nekünk is lennünk? Így kéne nekünk is viselkednünk?

Július 8.-ig láthatjuk még a Gödör Klubban azt a kiállítást, mely a Reklámok és Nemek projekt része, s a szexista reklámokkal foglalkozik.

Reklámok és NEMekA Tûsarok.org, valamint a FIONA (Fiatal Nõkért Alapítvány) szervezte azt a projektet, mely a szexista reklámokkal, szexista sztereotípiákkal foglalkozik. A rendezvénynek több ismert partnere, támogatója is van. A projekt egyik része a Reklámok és Nemek kiállítás, melyet júniustól láthatunk, még egészen július 8.-ig, a Gödör Klub Erzsébet téri Kulturális Központban, Budapest belvárosában. A kiállítás minden nap 12 és 24 óra között, ingyenesen megtekinthetõ.

Reklámok és NEMekA szexizmus egyik vagy másik nem alacsonyabb rendûnek tekintése, pusztán nem miatti diszkriminációját jelenti.

Szexista reklám:

–         olyan reklám, amely nemeket a hagyományos, mára már korszerûtlenné vált nemi szerepekben ábrázolja, illetve mely a két nem közül az egyiket alárendeltként, kisebb értékûnek ábrázolja.

–         a nõ vagy a férfi testrészét tárgyként használja a hirdetéshez, mikor a termék fajtája ezt nem teszi indokolttá.

Reklámok és NEMekEzek a reklámok erõsíthetik a nemi sztereotípiákat, a nõk és férfiak közti egyenlõtlen helyzetet, s felerõsíthetik a társadalom elvárásait, hogy milyennek kellene lennie, vagy hogy kellene viselkednie egy nõnek, férfinak. A kiállításon olvasható tájékoztató szerint, a túlzott elvárások hozzájárulhatnak a testképzavarok kialakulásához, erõsödéséhez, közvetett úton talán egy anorexia, bulémia megjelenéséhez is. .

A fotókiállításon lengyel, szlovák, cseh és magyar plakátok láthatók, hisz a tapasztalatok alapján úgy tûnik, hogy a nõi test, nemi sztereotípiák használata a reklámokban, fõleg a közép-európai országokban gyakoriak.

Reklámok és NEMekA kiállítást megrendezték már 2005-ben Prágában ?In our faces" címmel, s Wroclawban (Lengyelország) 2006. júniusában ?Before our eyes" elnevezéssel.

A Prágai kiállításról egy fotóalbum is megjelent, a lengyel kiállításon pedig a jelen projekt egyik szervezõje is elõadást tartott ?Szexista reklámok Magyarországon" címmel.

Reklámok és NEMekA szervezõk azért is tartották különösen fontosnak a kiállítás megrendezését, hogy rávilágítsanak ezen reklámok hátterére, ?titkos" üzeneteire, a sugallt idealizációkra. Az Európai Unio is fel kíván lépni a médiában megjelenõ nemi sztereotípiák ellen, hisz a 2006-2010 közötti idõszakra vonatkozó cselekvési tervében (Roadmap) a hat beavatkozási terület közül az egyik, a nemekhez kötõdõ sztereotípiák felszámolása úgy a munkaerõpiacon, oktatásban, mint a médiában is.

A project szervezõi tervezik, hogy a honlapukat a kiállítás után is elérhetõvé teszik, bõvítik azt, hogy az tanítási segédletként, vagy kutatási alapanyagként funkcionálhasson tovább.

Németh Krisztina

http://www.tusarok.org/

http://www.reklamokesnemek.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük