Révay András: Karácsonyra várva
5 perc olvasás
Mindazokat a csokoládékat, melyeket idén karácsonykor kínál majd vásárlóinak, már új gyártósorokon állítja elő a ChocoMe manufaktúra. Mindössze két és fél év alatt kinőtték a régi üzemet, de a készítési alapelvek, a minőségi követelmények nem változtak.
Mindazokat a csokoládékat, melyeket idén karácsonykor kínál majd vásárlóinak, már új gyártósorokon állítja elő a ChocoMe manufaktúra. Mindössze két és fél év alatt kinőtték a régi üzemet, de a készítési alapelvek, a minőségi követelmények nem változtak.
Mészáros Gábor, a cég alapítója személyesen vezette körül az érdeklődőket az új üzem bemutatásakor. Magyarországon még meglehetősen ritkák az olyan alkalmak – mondta – amikor mindent megmutatnak, de itt kezdettől fogva fontos volt a vásárlók bizalmának elnyerése és megőrzése. Az új részlegnek már a felépítésében is tükröződik bizonyos filozófia. A csokoládégyártás egyik lépése a kristályosodás. Aki az üzembe belép, legyen az dolgozó vagy látogató egy – a kakaóbab lilás színét idéző – kristályszerű folyosón halad át míg eléri az öltözőt, a raktárt vagy a termelő részleget. A játékosság áthatja az egész manufaktúrát, pusztán csak azért, hogy jól érezzék magukat itt a dolgozók.
Korábban az egész üzem mindössze hetven négyzetméternyi helyet foglalt el, ma a raktár nagyobb ennél. Bár a manufaktúra jelleg megmaradt, az egyik munkafázist, a temperálást, tehát a csokoládé kristályszerkezetének kialakítását már gépek végzik. Az ízesítéshez huszonhatféle fűszert használnak, érdekesség például a vörösboros só vagy a fekete só, mely egyenesen Hawaii-ról érkezett. A karácsonyi kínálatban lesz vaníliával ízesített tengeri só, amit karamell pasztillával és pekándióval adnak tejcsokoládéhoz. Sajátossága még az itt készült csokoládéknak az egyedi öntőforma következtében kialakult tábla. Vékonyabb a máshol megszokottnál és a „kockázás", a törést megkönnyítő vonalak is másként helyezkednek el. Egy kocka letörésekor kevesebb csokoládé kerül a szájba, ezáltal jobban érvényesülnek az adalékanyagok ízei.
A kecses, hosszú forma, melyen az aranymetszés szabályai érvényesülnek, szinte már a ChocoMe termék védjegyévé vált. A táblán szintkülönbség is van. A legnagyobb kocka magassága 6 milliméter, a kisebbek felé haladva ez fokozatosan csökken. A műanyag formát az adagolófej alá tartják, az szépen, tisztán feltölti. Ha megtelt, a pulton a megrendelő kívánsága szerint összeválogatott feltéteket rakják rá. Ezek kombinációjából ötvenkilencmillió(!) ízesítési lehetőség adódik. A vásárlók és a kereskedők már tudják, hogy egy csokoládéra legfeljebb öt feltétet lehet tenni – a kínálatban vannak magvak, liofilizált vagy kandírozott gyümölcsök, ehető virágszirmok, de készül ehető aranymorzsákkal díszített csokoládé is.
Ha az ízesítés, díszítés befejeződött a csokoládékkal megrakott tálcákat kocsikra rakják. Az alagútszerű hűtőkamra öt rekeszébe három – három kocsi fér be egyszerre. Egy óra elteltével a kamra másik oldalán kihúzzák a kocsikat és mintegy tíz percig pihentetik a csokoládét. Meg kell várni, hogy átvegye a környezet hőmérsékletét és csak ezt követően kezdődhet el a csomagolás. Ha ugyanis a hideg csokoládét helyeznék a zacskóba, akkor ott bepárásodna. Minden darab külön kartondobozba kerül, egyenként címkézik, díszítik a megrendelő kívánsága szerint idegen nyelven is.
Az új üzemben várhatóan napi háromezer tábla – mintegy háromszáz kiló – csokoládé készül majd el. Később, ez a szám akár a kétszeresére is emelkedhet, amint a jelenleg még új munkatársak nagyobb rutinra tesznek szert. Szükség is lesz erre, mert már idén szeptemberben megfordult az értékesítési arány és több csokoládét adtak el külföldre, mint amennyit idehaza igényelt a piac. A legnagyobb vásárló Spanyolország, Svédország és Ausztria, de meglepően sokat visznek Litvániába. Rajtuk kívül Franciaország, Szlovákia, Románia és Csehország is vásárlóként jelentkezett. A ChocoMe legnagyobb büszkesége, hogy a csokoládé „fellegvárában", Svájcban is van már vásárlójuk.
A jövő év elején várhatóan Amerikában is megjelenhetnek kínálatukkal. Ausztráliában egy magyar házaspár a franchise jogot vásárolta meg és pontosan ilyen anyagokból, azonos módon már készítik is a csokoládét. Szinte mindenhol a piros gyümölcsös díszítésűek a legnépszerűbbek. Az osztrákok még a csomagolásban is igényesebbek. Drágább, nem festett, hanem anyagában fekete kartonból kérik a dobozokat. A szöveget sem nyomtatják, hanem aranyfóliából sütik rá. Ezzel is a csokoládé különlegességét, elegánsságát kívánják hangsúlyozni. Hogy valóban az ünnephez méltó finomság rejtőzik a tetszetős csomagolás alatt, arról idehaza a karácsonyi vásár során mindenki maga is meggyőződhet. (www.chocome.hu)