Révay András: Könnyebben, okosabban
6 perc olvasásA jármûnavigációs berendezésekhez és más helymeghatározással kapcsolatos alkalmazásokhoz fejlesztett digitális térképadat-szolgáltatás piacán világviszonylatban vezetõ helyet elfoglaló NAVTEQ (NYSE: NVT) bejelentette, hogy piacra dobta a Lengyelországot, a Cseh Köztársaságot, Szlovákiát, Magyarországot és Szlovéniát lefedõ térképeit, s ezzel egy olyan kiemelkedõ funkcionalitású és nagy pontosságú úthálózat-térképet kínál, amely a régió északi részétõl, a Balti-tengertõl a régió délnyugati pontjáig, az Adriai-tengerig terjed.
A jármûnavigációs berendezésekhez és más helymeghatározással kapcsolatos alkalmazásokhoz fejlesztett digitális térképadat-szolgáltatás piacán világviszonylatban vezetõ helyet elfoglaló NAVTEQ (NYSE: NVT) bejelentette, hogy piacra dobta a Lengyelországot, a Cseh Köztársaságot, Szlovákiát, Magyarországot és Szlovéniát lefedõ térképeit, s ezzel egy olyan kiemelkedõ funkcionalitású és nagy pontosságú úthálózat-térképet kínál, amely a régió északi részétõl, a Balti-tengertõl a régió délnyugati pontjáig, az Adriai-tengerig terjed.
Az öt országnak – amelyek a régió leggyorsabban fejlõdõ gazdaságait képviselik – összesen 67 millió lakosa van, és több mint egymillió kilométernyi úthálózattal rendelkezik, amelyen a gépjármûvezetõk mostantól a NAVTEQ kiváló minõségû térképei segítségével – váltás nélkül, folyamatosan – navigálhatnak, mondta el Jennifer Schuh, európai marketing igazgató. Harminchét város és körzete szerepel a NAVTEQ által ?Részletes Lefedettség"-ként (?Detailed Coverage") definiált szinten, amely azt jelenti, hogy a térképek valamennyi utat tartalmazzák, és ezen felül azokat az egyes útszakaszokhoz rendelt, a közlekedés szempontjából lényeges tulajdonságokat is, amelyeket a NAVTEQ szakemberei az utakat járva folyamatosan ellenõriznek és hagynak jóvá. A NAVTEQ a ?Teljes" lefedettséget valósította meg Közép-Európában, térképei Albánia, Fehéroroszország, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, a Cseh Köztársaság, Észtország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Macedónia, Montenegró, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia fõ úthálózatát is tartalmazzák.
A GPS az életünk részévé vált. A digitális térképek iránt egyre nõ az érdeklõdés. Megalkotásuk elsõ lépése az adatmeghatározás. A teljes úthálózatot osztályokba sorolják egytõl ötig, a helyi hatóságok meghatározása alapján. Az adatgyûjtés – nagyon pontosan – mindig a helyszínen történik. Európában 350 szakember áll a NAVTEQ alkalmazásában, akik folyamatosan járják az utakat és folyamatosan frissítik az adatbázist az újabb elemekkel, kezdve az új épületektõl a benzinkutakon át a forgalmi rend esetleges változásáig. Feltüntetik a gyalogos átkelõhelyeket, a méret és sebességkorlátozásokat az utakon, az átmenti változásokat: építkezések, útlezárások, parkolóhelyek stb. Mindegyik elemzõ csoport saját földrajzi területért felelõs, amelynek adatait karbantartja a frissítési folyamat elejétõl végéig. Ez a munkaszervezés garantálja a folyamatosságot és a frissítési eljárás gyorsaságát. ?Valós idejû" információkat adnak a jármûvezetõknek, együtt dolgozva a helyi Útinformmal. A szakemberek párosával járják az utakat egy olyan, a kocsi tetejére erõsített GPS-mûszerrel, amely méterre pontos információt szolgáltat. A mûszer egy speciális szoftverrel ellátott laptoppal áll összeköttetésben, amelynek segítségével ellenõrizhetõ az aktuális térkép pontossága vagy akár létre lehet hozni egy új térképet is. Az a személy, aki éppen nem vezet, folyamatosan továbbítja a laptopnak az összes észlelt változást. Magyarországról a térképen 180 ezer km utat találunk, 6839 különös érdeklõdésre számot tartó pontot, köztük 1265 benzinkutat, 376 éttermet, 232 szállodát jelöltek be. Folyik az ötvenezernél nagyobb lakosságú városok részletes feltérképezése, szerepelnek a Világörökség részét képezõ helyszínek.
Az autón belüli egység fejlõdését Florian Künne mutatta be. A NAVTEQ digitális térképei vezetõ helyen állnak Európa és Észak-Amerika autós navigációs iparában: a cég pontos és megbízható térképadatait használja a legtöbb, beépített navigációs rendszerrel értékesített gépkocsi. A NAVTEQ digitális térképadattára globálisan egységes rendszer alapján épül fel, rendszeresen aktualizálásra kerül, részletes útinformációkat tartalmaz akár a sávokról és az ?érdeklõdésre számot tartó pontokról" (Point of Interest – POI) is, és az optimális úton, kanyarról kanyarra vezeti el felhasználóját az úti célig. A cég együttmûködik a legjobb autógyártókkal és a navigációs eszközök kiemelkedõ gyártóival. Egyre növekszik azok száma, akik már tapasztalt felhasználói a navigációs rendszereknek és az elégedettségük is igen magas – 90 %! Ez kihat az autóval kapcsolatos elégedettségükre is. Míg 2005-ben 4, az idén már 29 digitális térképgyártó van a piacon és az õ versenyük növeli a minõséget is. Várhatóan 2009-ben már nem lesz olyan autógyártó, aki nem épít be navigációs rendszert a kocsijába és ezek ára egyre fontosabb szempont lesz az autóvásárláskor.
A közép-kelet-európai régió vezetõje, Martin Desrosiers úgy tapasztalta, a közönség érdeklõdésének fokozódásával együtt jár a cégek, vállalatok érdeklõdésének növekedése is. A különbözõ szintû állami intézmények, akárcsak a nemzetközi szervezetek, széles körben használják a NAVTEQ digitális térképadatait, amelyek a mindennapi mûködésük hatékonyságát segítik, legyen az hóeltakarítás, a városi forgalom kezelése, utazási információk biztosítása vagy a segélyszolgálatok munkájának támogatása. Követhetik alkalmazottaik mozgását, a biztosítók az árvízi kockázat felméréséhez veszik igénybe. Az autóbiztosítás piacán forradalmat hozott a vezetõi stílus megismerhetõségével, erre egy külön, feketedoboz-szerû egység szolgál. Egy külön alkalmazás készült a teherautó sofõrök számára. Segítségével üzemanyag megtakarítás, a futott kilométerek számának és a vezetési órák számának csökkenése volt elérhetõ, mert a jármûvet – méretének és súlyának megfelelõen – a legkedvezõbb útvonalra irányította.
Elsõ magyarországi viszonteladói szerzõdését a NAVTEQ a hazai térinformatikai piacvezetõ vállalatával, a Geometria Kft.-vel kötötte meg.