Schengen béta változatban, avagy ha az osztrák vasutas ki akar tolni magyarokkal….
5 perc olvasásLehett híreket hallani, hogy Ausztriában egy kisebb csoport a schengeni nyitás ellen hecceli az osztrákokat. Igy szíves fogadtatás helyett azzal készülnek, hogy a határt keresztező utakra behajtani tilos jelzőtáblákat szerelnek, meg rendőr faköpenyeket állítanak, hogy jól megbüntessék a schengeni kritériumokat komolyan vevő magyarokat. Ehhez a törekvéshez legalább egy osztrák vasutas is csatlakozott az utazóknak kellemetlenséget, az újságíróknak témát és nemzetközi bonyodalmat okozva.
Lehett híreket hallani, hogy Ausztriában egy kisebb csoport a schengeni nyitás ellen hecceli az osztrákokat. Igy szíves fogadtatás helyett azzal készülnek, hogy a határt keresztező utakra behajtani tilos jelzőtáblákat szerelnek, meg rendőr faköpenyeket állítanak, hogy jól megbüntessék a schengeni kritériumokat komolyan vevő magyarokat. Ehhez a törekvéshez legalább egy osztrák vasutas is csatlakozott az utazóknak kellemetlenséget, az újságíróknak témát és nemzetközi bonyodalmat okozva.
Akkor lássuk a tényeket! 2007 december 15-én a Keleti Pályaudvarról mintegy 15 perces késéssel elindult Bécs Westbanhof pályaudvarra az EC 42 járatszámú Liszt ferenc eurocity vonat. A vonathoz egy különkocsit csatoltak, abban taqrtotta számunkra újságírók számára a MÁV-Start évértékelő sajtótájékozatóját. Ami azt jelentette, hogy jópár MÁV vezető is velünk volt.
Már a Keleti Pályaudvaron is látszott sokan akarnak utazni, ezért a mi kocsinkon kívül többletkocsikat is csatoltak a vonathoz. Hiába ha jó áron adják a jegyet – most kedvezményes áron az Advent Bécsben akció keretében lehetett menetjegyet venni – akkor az emberek még mindig szívesen utaznak vonattal.
A vonat késéssel de rendben kifutott, és szép lassan elérkezett Hegyeshalom állomásig. Itt elvben már a schengen metódus érvényesül, azaz csak pár percet áll a vonat míg kalauzt és kísérőt cserélnek. Közben – a Schengen béta valtozata zajlott. Azaz mind az osztrák, mind a magyar fél udvariasan – az osztrák határőr tisztek magyarul is beszéltek! – tüntetően és szabályosan útlevél, pontosabban személyi igazolvány ellenőrzést folytott, hogy éreztessék Schengen MÉG nincs itt. Ezzel nem is volt semmi baj.
De mint tudjuk a vasutat hihetetlen sok szabály irányítja. Ezek egy része tökéletesen értelmetlen, vagy úgy betarthatatlan, ahogy meghozták. Ha mindent betartanának, a vasutt mindig állna. Ezt sztráj fegyverként is gyakran bevetik – szerencsére eddig csak külföldön, túlbuzgósági sztrájknek hívják – DE.. a vasút mégis megy. Ha a vasutasok akarják, mert akkor rugalmasan az életből merítve alkalmazzák a szabályokat.
Nos az osztrák vonatkísérő berágott a magyarokra és különösen ingerelte, hogy a vonaton ujságírók is utaznak. Ezért arra való hivatkozással, hogy álló utasok is vannak a vonaton – ezt külünben semmi sem tiltja a vona kocsijaiban álló és ülőhelyek is vannak… – megtagadta a szerelvény beléptetését Auszrtiába egy olyan, különben soha be nem tartott rendelkezésre hivatkozva: ha nem ül mindeki balesetveszélyes a szerelvény, és nem léphet be az országba. Tehát a KLUB Rádió hírével ellentétben ez nem az újságírok MIATT történet, az ő külön kocsijuk nem befolyásolta a férőhelyeket. Ezt a trükköt eddig egyszer alkalmazták a magyar MÁV-START ellen, mégpedig a 2007-es Sziget fesztivál idején.
A jelenlévő MÁV vezetők megpróbáltak intézkedni, de miután kiderült milyen botrány kerekedett az osztrák vasúti illetékesek természetesen saját emberük intézkedését védték. Végül hosszas állás után (42 perc) indulhatott útjára a vonat úgy, hogy az utasok felét egy Győrből érkezett Eurorégiós vonatra szállították át. Ez ráadásul nem is a Westbanhofra hanem attól jóval kívűl eső pályaudvarra szállította Bécsben az utasokat. Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője kérdésünk alapján a jelenlévő újságíróknak eképpen vázolta fel a pillanatnyi magyar osztrák konfliktus okait: indokolatlanul tartotta fel az osztrák vasút (ÖBB) a szerelvényt, mert egyetlen szabályzat sem tartalmazza a vonaton szállítható utasok számát. A megállított vonaton volt még állóhely, igaz ülőhely már nem.
A Monarchia szemléletére várni kell. Most a MÁV és a MÁV-Start illetékesei várják az osztrák vasút hivatalos magyarázatát. Ez várhatóan megjön, és mint az az illetékes, aki hazafelé a vonaton kifejtette, hogy kollégája szabályosan járt el, ugyanazt fogja mondani. Mi meg magyarul, nehopgy megsértsük – bár sejtettük hogy érti – azt kívántuk vigyük el Rákosrendezőre, várja meg ott hófúvásban a hazafele tartó bécsi vonatot.
De egyben bizhatunk. Ausztria német precizitás balkáni slampossággal enyhítve. Ezért is szeretjük mi magyarok annyira Bécset. Azaz az anti schengen elmabaj pontosan ugyanúgy fog elszállni, ahogy jött. Fél egy év alatt. Különösen akkor ha még több magyar költozik át, menekülva a hazai gazdasági kiszolgáltatottság és adók elől. Mer bárki bármit mond Ausztria nagy része és Magyarország keleti fele szerves gazdasági egységet alkot. Ha pedig a határok fizikailag ledőlnek ez az egység heyreállt, mint Salzburg könyékén az ottani német osztrák határnyitáskor.
A sajtóból az ügyről:
http://www.fn.hu/belfold/0712/kalauz_megallitotta_becsi_178531.php
http://hvg.hu/itthon/20071215_liszt_ferenc_eurocity.aspx
http://hvg.hu/itthon/20071215_liszt_ferenc_eurocity.aspx
http://www.mno.hu/portal/532702
http://www.hirextra.hu/hirek/article.php?menu_id=2&article_id=38551
http://index.hu/politika/bulvar/bulvarhirek/336418
http://www.origo.hu/itthon/20071215-leszallitottak-az-allo-utasokat-egy-vonatrol.html