Szövetség helyett rendrakás: ez a BKV filozófia – csak ellenérzést és ellenállást szül
Szeptember 19-től nagyszabású "rendrakás" vette kezdetét az "ország főutcáján", a budapesti nagykörúton. A BKV Zrt. a kezdetektől fogva támogatja a Szeretem Budapestet Mozgalom és a Fővárosi Önkormányzat közös kezdeményezését, amely során falfirkákat tüntetnek el a város legforgalmasabb útvonalán.
Szeptember 19-től nagyszabású "rendrakás" vette kezdetét az "ország főutcáján", a budapesti nagykörúton. A BKV Zrt. a kezdetektől fogva támogatja a Szeretem Budapestet Mozgalom és a Fővárosi Önkormányzat közös kezdeményezését, amely során falfirkákat tüntetnek el a város legforgalmasabb útvonalán.
Eddig rendben is lenne a dolog. Mindenki utálja – a készítői kivételével – azokat az összefirkált falkakat, megállókat és járműveket, ahogy egyes területeken itthon a BKV megállói kinéznek. Sőt jónémelyikük igencsak leharcolt állapotban van. De …
És ez a de, ami miatt egy ideig – a főváros lakossága miatt -akár rosszabb is lehet az állapot. Minden naiv civil kezdeményezés ellnére. Amíg a BKV jegybevétel növelése címén birkásítja az utasokat karámba terelve, amig vesszőfutást rendez az egyes metró állomásoknál, amíg ellenör-hordákkal vegzálja, és nem ügyfélnek tekinti a polgárokat, addig ne is reménykedjen szövetségben. Az utasok nem kockáztatják a kapott pofont, és inkább nem látnak, amikor szétverik a BKV megállókat, kidekorálják a kocsikat. Úgy kell nekik, ha ezzel vannak elfoglalva, akkor kevésbé fognak velünk szórakozni!
Ennek eredménye természetesen a szolgáltatás színvonlának a további süllyedése lesz. A vezetők meg tovább hajtják az ellenör hordákat ujabb ötleteket találva ki. Olyan embereket is maguk ellen fordítanak, mint az a nyugdijas, aki gondosan letépte a járat átvariálások után a menetrendet: Ezek már megint kitoltak velem: átkutattak, személyit kertek. Nem látjak, hogy öreg vagyok, gebedjenek meg…..
Innen látjuk, hogy tömegközlekedési vállaltunk utasai kb annyire szeretik a cég egyes dolgozóit (hangsúlyozom egyeseket, mert a sofőrökkel-villamosvezetőkkel-pályamunkásokkal semmi bajuk nincsen, csak a rendészekkel, és ellenőrökkel, mivel e kettő sokszor ugyanaz…), mint az oszlatott tömeg az őket oszlató rendőröket.
Ilyen együttműködéssel pedig költhetnek bármennyit, lehetnek naiv civil szervezetek, de nem érhetnek eredményt. Most pedig olvassuk tovább a BKV közleményét:
A decemberig tartó intenzív akciósorozat célja a rendkívül szennyezett Nagykörút térségének falfirka-mentesítése, azaz 250 társasház és mintegy 800 üzletportál szennyezettségének eltüntetése, anti-graffiti bevonattal történő ellátása, védelme, és későbbi figyelemmel követése is. A BKV Zrt. az Etele téren felajánlott egy hatalmas legálfalat a graffitiseknek, emellett Társaságunk jelentős anyagi és munkaerőt fordít a vandálok, firkálók megfékezésére.
A BKV Zrt. részéről az együttműködés kézenfekvő volt, hiszen a Társaság járművei, megállói nagyon gyakran esnek rongálás, firkálás áldozatául és évről évre egyre jelentősebb összeget emészt fel a károk elhárítása. A legtöbb problémát az összefirkált felületek, a lesavazott, összekarcolt üvegek, a szétvert, megrongált megállók, járművek, jegykiadó automaták, széttört menetrendek jelentik. A féktelen vandalizmus évente több mint egymilliárd forint kárt okoz a BKV-nak; ebből az összegből akár 15 új buszt is lehetne vásárolni, ha mindezt nem kellene a megrongált járművek megjavítására, rendbetételére költeni.
A Nagykörút megállói viszonylag védettek a rongálásoktól, de a város más pontjain a megállók karbantartása rengeteg pénzt vesz ki a BKV, és így közvetve az adófizetők zsebéből is, mivel a vandálok sokszor a felismerhetetlenségig összefirkálnak, megrongálnak egy-egy megállót.
Szeptember 19-én Demszky Gábor főpolgármester városvezetők és graffiti művészek jelenlétében az Etele téren átadta az alkotók számára a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatósága által felajánlott óriásméretű legálfalat. A Népszínház utcai (Köztársaság téri) palánksor pedig a pesti oldalon kínál lehetőséget az önkifejezésre. A szervezők a falfirka városarculati szempontból rendkívül káros hatásaira, de egyben a művészi graffiti törvényes keretek közötti létjogosultságára próbálták felhívni a figyelmet akciójukkal.
Továbbra is összefogásra van tehát szükség annak érdekében, hogy a vandálok ne okozzanak kárt sem utasaink testi épségében, sem a közösségi közlekedési járművekben.
Ez az összefogás ilyen BKV magatartás mellett nem fog megvalósulni. Oda szövetség kéne, ami nincsen. Csak a politikai propaganda szövegekben.