index_56.jpgHárom évente hetven dollár és egy „ablak” az útlevélbe. Mai húszévesek nem is értik, miről van szó. Azért ki lehetett játszani ezt a rendelkezést (is). Mégpedig „meghívólevéllel”. De nem olyannal, hogy drága unokatesóm, epedve várlak, utazz ide gyorsan! Hanem: „az oda-vissza útiköltség, szállás és ellátás költségeit vállalom.” Lehetőleg közjegyzői hitelesítéssel. És máris kezünkbe került a „látogató útlevél”, amely nem csökkentette a háromévenkénti valuta ellátmány összegét. Hurrá!

Laci, gyerek- és ifjúkorom legjobb barátja 1956 novemberében arájával Párizsba költözött. Ma is ott éldegélnek két fiúval és négy unokával. Lacitól bármikor kaphattunk meghívólevelet, így járván túl a pártállam eszén. Egy ilyen látogatás alkalmával megláttam az íróasztalán egy piros-fehér-kék zsinórral átfűzött, A5 nagyságú könyvecskét. Mi ez? – kérdeztem. Nem érdekes, akkor kaptuk, amikor ezt a lakást megvettük. A tulajdoni lap csak ezzel együtt hiteles. De engem érdekel, mondd el, mire jó? (Mert én franciául csak annyit tudtam, hogy Honi soit qui mal y pense, de ezzel nemigen tudtam boldogulni.)

   Aztán kiderült, miről van szó. Franciaországban, ha valaki vesz egy lakást, a tulajdoni laphoz kötelezően tartozik egy könyvecske. Az I. fejezet a társasház építtetőjének, a tervező építésznek, a kivitelező cégnek adatait tartalmazza és a ház állapotmeghatározó műszaki leírását, a használatbavételi engedély dátumát. A II. fejezetben a társasház alapító okirata, szervezete és működése, házirendje és tűzvédelmi szabályzata van. A III. fejezetben a lakás alaprajza, a speciális épületgépészeti berendezések (pl. padlófűtés, falba épített vezetékek) elhelyezkedése, a lakáshoz tartozó háztartási gépek (mosó- és mosogatógép), az árammérő, gázmérő a két vízóra (hideg, forró) adatai. A IV. fejezetben az előző tulajdonosok névsora, az utolsó előtti tulajdonos (eladó) elérhetősége. Valamint nyilatkozata, hogy közös költség, áramdíj, gázdíj, vízdíj, telefon, kábeltelevízió, internet, riasztó berendezés, stb. üzemeltetőjével szemben tartozása nincsen.

   Mindez arról jutott eszembe, hogy a közösségi tömegközlekedésben (BKK Zrt, MÁV Start Zrt, Volán Zrt) bevezetésre kerül az új elektronikus jegyrendszer. Hiába múlt el valaki 65 éves és ezt igazolja is, nem elegendő. A tömegközlekedési eszközök csak egy kártyával lesznek igénybe vehetők. Az úgynevezett NEK (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) keretében kiadásra kerülő közlekedési kártya igényléséhez szükség van egy előzetes regisztrációra, amelyet az állampolgárok az okmányirodákban és a kormányablakokban 2017. december 31-ig kaphatnak meg.

   A hivatali eljárás során kézhez kapott Regisztrációs Adatlappal a 65 évvel felülieknek is fel kell keresniük a közlekedési szolgáltatókat (mindegyiket!), hogy ne az utazásnál szembesüljenek a bírsággal. Akkor is, ha igazolják, hogy ők bizony –  és sajnos – 65 évesek elmúltak.

   Javasolom az illetékeseknek, hogy az ilyen, teljesen felesleges, két és fél millió embert érintő NEK-rendelkezések helyett vezessék be inkább fokozatosan a telekkönyvi nyilvántartást francia módra.

Láng Róbert

Szerkesztőségünk megjegyzése: Jelenleg a hivatalos álláspont: Egyelőre MÉG nem lesz kártyarendszer csak folyik az előkészítése. Mindössze egyetlen BKV helyen van kiengedő kapu, és egyetlen helyen – természetesen máshol egyetlen kezelő rendszer. Folyik az előkészítés, 2019-nél előbb nem várható, mert akkor egyszerre az egész országban tényleg meg szeretnék csinálni az egységes kártyarendszert. Ettől a tervezett adminisztráció még idiotisztikus. És mi lesz azoknak, akik nem 65 évesek, csak rokkantságuk okán jár az ingyenes utazás. Azoknak újra orvosi bizottság elé kell járulniuk?A hivatalos oldalak:

https://rigo.bkk.hu/

https://rigo.bkk.hu/informacio

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük