Technológia és társas élet — Az Ericsson ConsumerLab kutatása a tizenévesek kommunikációjáról
Egy klasszikus tinédzser szerelem elképzelhetetlen a Facebook nélkül; egy sikeres randihoz 12 lépés kell a közösségi oldalon. A video-chatelők egyharmada nemcsak cseveg, házi feladatot is online készít.A fiatalok többsége kerüli a kínos csendet a telefonbeszélgetésekben, és 4 percnél rövidebb hívásokat bonyolít.
Egy klasszikus tinédzser szerelem elképzelhetetlen a Facebook nélkül; egy sikeres randihoz 12 lépés kell a közösségi oldalon. A video-chatelők egyharmada nemcsak cseveg, házi feladatot is online készít.A fiatalok többsége kerüli a kínos csendet a telefonbeszélgetésekben, és 4 percnél rövidebb hívásokat bonyolít.
Közel kétezer, 13 és 17 év közötti amerikai fiatalt kérdezett kommunikációs szokásaikról a tavalyi év második felében az Ericsson ConsumerLab. A reprezentatív kutatás 20 millió amerikai kamasz online és mobil eszköz használatáról ad képet, de megállapításai a tendenciák szintjén más, fejlettebb régiókban élő társaik esetében is helytállóak.
A felmérés szerint a társadalmi érintkezés rangsorában – a fiatalokkal kapcsolatos sztereotípiákra rácáfolva – a személyes találkozás áll az első helyen. Ezt követi a texting (leginkább sms formájában), majd a mobil telefonálás és a Facebook. A sort az e-mail, a video-chat, a chat és a Twitter zárja.
Házi feladat video-chaten
Bár csak a megkérdezettek 10 százaléka érezné hiányát, ha le kéne mondania róla, a video-chat a kapcsolattartás egyre fontosabb csatornájává válik. Lehetőségei leginkább abban rejlenek, hogy a fiatalok számára egyszerre kínálja egy trendi digitális technológia előnyeit és a személyeshez közelítő kapcsolattartás élményét. Leggyakoribb használói azok a 13-15 év közötti fiatalok, akik a szigorúbb szülői felügyelet miatt gyakran kénytelenek lemondani a rendszeres személyes találkozás lehetőségéről.
A videchatelők többsége valóban elsősorban csevegésre használja az eszközt, egyharmaduk azonban úgy nyilatkozott, hogy gyakran a házi feladat elkészítéséhez is ezen keresztül kérnek segítséget osztálytársaiktól.
Rövid hívások a kínos csend ellen
Bár a mobilfelefon-használat a fent említett rangsorban kifejezetten előkelő helyen áll, a megkérdezettek többsége úgy nyilatkozott, hogy a telefonbeszélgetés inkább a felnőtteknek való kapcsolattartási mód. Ha mégis beszélgetésre szánják magukat, általában rövidre fogják: a fiúk 59, a lányok 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hívásaik nem tartanak tovább 4 percnél. Ennek kevésbé anyagi, sokkal inkább társadalmi okai vannak: a fiatalok egyszerűen nem ismerik a telefonálás íratlan szabályait, és nehezen tudják kezelni a beszélgetésben váratlanul beálló kínos csendeket.
A felmérés szerint a 17 évesek között ugyanakkora az okostelefonok és a hagyományos telefonok aránya, mint a 13 éveseknél, de a fiatalabbak számára sokkal fontosabb, hogy minél előbb szert tegyenek egy okos készülékre.
Egy randi algoritmusa
A felmérés szerint az sms és a Facebook alapvetően megváltoztatta a tizenévesek randevúzásának dinamikáját. A legnagyobb változás a randit megelőző ismerkedési fázis puhatolózó technikáiban érhető tetten. E folyamatban a személyes találkozás és az online érintkezés egyaránt szerepet kap, utóbbi azonban hangsúlyosabban.
Mindeközben a Facebook adatlapon feltüntetett "kapcsolatban" vagy "egyedülálló" státusz ma már hivatalos bejelentésnek minősül.
Ha egyszer majd megöregszünk
Az Ericsson CosnsumerLab szerint a kutatás eredményekből kibontakozó tendenciák erősen befolyásolhatják a kommunikációs technológiák jövőbeli fejlődési irányait. Ann-Charlotte Kornblad, az Ericsson ConsumerLab vezető tanácsadója szerint a fiatalok viselkedése dinamikus, a különböző életszakaszokba lépve változó. „Ahogy a idősödnek, egyre inkább a felnőttekhez hasonlóan kezdik el használni a kommunikációs eszközöket. Persze továbbra is kitartanak "saját" eszközeik mellett, mint például az sms, a Facebook és a videochat, de életük egy érettebb szakaszába lépve megértik, hogy szükség van a telefonra és az emailre is." – fogalmazott a szakember.