Tízéves fennállását ünnepelte a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet.
4 perc olvasásA Magyar Katolikus Püspöki Konferencia 1997-ben alapította meg a katolikus közoktatás szakmai összefogását és működését az Egyház tanítására támaszkodva segítő intézményt, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézetet.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia 1997-ben alapította meg a katolikus közoktatás szakmai összefogását és működését az Egyház tanítására támaszkodva segítő intézményt, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézetet.
Az alapító szándéka az volt, hogy az Intézet szakmai felkészültséggel és keresztény elkötelezettséggel segítse a katolikus közoktatási intézményrendszer fejlődését, pedagógiai-szakmai tanácsadással támogassa az intézetvezetőket és nevelőket, élessze fel és terjessze a katolikus nevelés-oktatás értékes hagyományait. Az Intézet tízéves fennállásáról ünnepi műsorral, előadásokkal és kerekasztal-beszélgetéssel emlékeztek meg az MKPK irodaházában október 1-jén.
Ne hagyjátok a templomot s az iskolát idézte Reményik Sándort Pápai Lajos püspök, az MKPK alelnöke, és Iskolabizottságának elnöke a jubileumi ünnepséget megnyitó beszédében. Mint mondta, ezt a gondolatot az Egyház mindig is magáénak érezte, ezért is látott hozzá a rendszerváltás után a diktatúra idején szétvert katolikus oktatási intézmények újjászervezéséhez. Pápai Lajos beszédében kitért a katolikus iskola feladatára, pontosabban arra a sokszor feltett kérdésre, hogy mitől katolikus a katolikus iskola? Fontos az elkötelezett kereszténység, de nem elegendő – fogalmazott – hiszen az oktatás, a nevelés szakma, amelyhez kiváló szakmai felkészültség szükséges.
A katolikus iskola meggyőződése, hogy az igazság megismerhető és megismertethető, és lehet a növendékeket a tudás és az igazság szolgálatára nevelni. Sokszor fájón érezzük a katolikus értelmiség hiányát. A katolikus iskola többek között arra hivatott, hogy olyan fiatalokat neveljen, akik szakterületükön is jól megállják a helyüket, és hitükben is fejlődnek. A katolikus iskola „nem fél az igazságtól, a párbeszédtől és semmiféle értéktől" – fogalmazott az MKPK iskolabizottságának elnöke. Ahhoz, hogy ezt a feladatot valóban el tudja látni az iskola, szüksége van olyan háttérintézményre, amely összefogja az iskolákat, és szakmai segítséget nyújt munkájukhoz. A KPSZTI és a katolikus iskolák dolgozói nagyon fontos egyházi küldetést teljesítenek – emelte ki Pápai Lajos püspök.
A megnyitó beszéd után került sor a KPSZTI megalapításával múltbeli és jelenlegi működésével kapcsolatos kerekasztal beszélgetésre, amelyen Pápai Lajos püspök, Seregély István érsek, az MKPK korábbi elnöke, Veres András püspök és Szilágyiné Szemkeő Judit, az Apor Vilmos Főiskola rektorhelyettese, a KPSZTI első intézetvezetője vett részt, Szikora József vezetésével. A beszélgetésen szó került az iskolák és az iskolafenntartók helyzetéről, a finanszírozás kérdéseiről is. Pápai Lajos elmondta: a jelenlegi helyzet kevés okot ad az optimizmusra, de a hit és az elkötelezettség átlendíthet ezen. A küzdelmet nem szabad feladni – vélte az Iskolabizottság elnöke.
Délután az ünnepség Bajzák Erzsébet M. Eszter nővérnek, a KPSZTI vezetőjének az intézet fejlődését bemutató előadásával és vetített képes előadással folytatódott. A zárószentmisét Erdő Péter bíboros, az MKPK elnöke mutatta be.
Az ünnepi műsorban közreműködtek a Pannonia Sacra Katolikus Általános Iskola énekkara és fúvósai, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Terézvárosi Gyakorló Óvodájának óvodásai, a Svetits Katolikus Oktatási Intézet tanulói, és a kaposvári Nagyboldogasszony Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény zenetanárai.