MÁS GOSA SzemélykocsiMÁV GOSA Személykocsi

A MÁV ZRt. tovább emeli a szolgáltatási színvonalat és távolsági járatainak minõségét, így jövõre a teljes GOSA jármûpark megújulva szállítja az utasokat. Az InterCity-kocsik felújítását – közbeszerzési eljárás keretén belül – a horvát TZV Gredelj cég végzi el egy év alatt. A 2,2 millió eurós szerzõdést a cégek vezetõi (dr. Mosóczi László – üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, Sipos Sándor – portfolió-kezelési vezérigazgató-helyettes; Antun Fabek – igazgatótanács elnöke, Josip Biliæ – cégvezetõ) a mai napon írták alá.

 MÁS GOSA SzemélykocsiMÁV GOSA Személykocsi

A MÁV ZRt. tovább emeli a szolgáltatási színvonalat és távolsági járatainak minõségét, így jövõre a teljes GOSA jármûpark megújulva szállítja az utasokat. Az InterCity-kocsik felújítását – közbeszerzési eljárás keretén belül – a horvát TZV Gredelj cég végzi el egy év alatt. A 2,2 millió eurós szerzõdést a cégek vezetõi (dr. Mosóczi László – üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, Sipos Sándor – portfolió-kezelési vezérigazgató-helyettes; Antun Fabek – igazgatótanács elnöke, Josip Biliæ – cégvezetõ) a mai napon írták alá.

A vasúttársaság még 1989-ben vásárolt az akkori Jugoszláviában mûködõ GOSA jármûgyártól 20 db nagysebességû személykocsit a nyugati irányú nemzetközi forgalom lebonyolítására. Ezek voltak a MÁV elsõ közforgalmú személykocsijai, amelyekhez gyárilag tartozott klímaberendezés és gépi mozgatású feljáróajtó. Legnagyobb engedélyezett sebességük (200 km/h) lehetõvé tette, hogy folyamatosan közlekedhessenek magyar személykocsik a Nyugat-európai nemzetközi vonatokban. A kocsik fülkés elrendezésûek, többségük 2. osztályú, kisebb részük vegyes 1. és 2. osztályú.

A 20 db kocsit a késõbbiekben más gyártóktól több is követte, jelenleg mintegy 150 db nagysebességû, nemzetközi forgalomra alkalmas személykocsi van a MÁV állagában. Idõközben azonban ezek a kocsik elavultak, esztétikai és mûszaki felújításra szorultak, ezért a kétezres évek elején döntés született a kocsik felújításáról. A kocsik többségének fõjavítására már sor került a horvátországi TZV Gredelj doo. (Zagreb) vállalat kivitelezésében.

Az utolsó 5 kocsi felújítására a MÁV Zrt. 2006 szeptemberében hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított, amelyre két érvényes jelentkezés érkezett. A vasúttársaság mindkét jelentkezõt felkérte ajánlattételre. A tárgyalások végeztével a végsõ ajánlatok értékelése alapján 2007. március 26-án történt meg az eredményhirdetés, amely alapján a MÁV Zrt. a gyõztes TZV Gredelj doo. vállalattal köt szerzõdést. A szerzõdés értéke 2,2 millió EUR, kb. 550 millió forint, amelyet a vasúttársaság Eurofima támogatásból finanszíroz.

A fõjavítás a kocsi eredeti, gyártáskori paramétereinek visszaállítását célozza meg, valamint magában foglal néhány korszerûsítést is. Ez utóbbiak közé tartozik a zárt rendszerû WC beépítése, korszerûbb klímaberendezés, feljáróajtók és hangos utastájékoztató berendezés beszerelése. A kocsik 2008. nyarán állnak forgalomba a nemzetközi és a belföldi IC vonatokban.

A MÁV ZRt. az elkövetkezõ években nagymértékben fejleszteni kívánja az IC-jármûállományát, ezért további 185 db IC forgalomra alkalmas jármû kialakítását tervezi a régebbi szállítású, jelenleg gyorsvonatokban közlekedõ kocsikból. Az elsõ 10+50 db jármû felújításának közbeszerzési eljárása folyamatban van, így várhatóan jövõre már ezek egy része is forgalomba állhat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük