Vállalati lapok Magyarországon – a Picasso Média kutatása
A vállalati lapok kutatása során mintegy 300 céget kerestünk meg telefonon, hogy kiderítsük, működik-e náluk ilyen kiadvány. Az alapadatbázist a HVG-ben 2008. január elején közölt TOP 500 lista alapján állítottuk össze. A telefonos kérdőívezést a Picasso Média munkatársai 2008 augusztusa és októbere között végezték. Megkeresésünkre 248 cégtől érkezett értékelhető válasz.
A vállalati lapok kutatása során mintegy 300 céget kerestünk meg telefonon, hogy kiderítsük, működik-e náluk ilyen kiadvány. Az alapadatbázist a HVG-ben 2008. január elején közölt TOP 500 lista alapján állítottuk össze. A telefonos kérdőívezést a Picasso Média munkatársai 2008 augusztusa és októbere között végezték. Megkeresésünkre 248 cégtől érkezett értékelhető válasz.
A kérdőívek feldolgozása alapján azt mondhatjuk, hogy a legnagyobb magyar vállalkozások 49,5% (123) működtetett 2008 második felében vállalati lapot (korábbi elnevezés szerint: üzemi lapot). A megkeresésre válaszoló lapok legnagyobb része (34%) negyedévente jelenik meg, amit a havonta megjelenő lapok csoportja (27,6%) követ. Nem elhanyagolható a kéthavi lapok aránya sem (14,63%), ugyanakkor azt mondhatjuk, hogy a vállalati lapok negyede rendszertelenül vagy nagy időközönként kerül az olvasók kezébe. A jelenleg saját lappal nem rendelkezők 26,5%-a nyilatkozott úgy, hogy korábban létezett náluk vállalati újság.
A legnagyobb példányszámú vállalati lap 42 ezer példányban készül, amit egy 34.550 darabos és egy 12,5 ezer példányos újság követ a képzeletbeli dobogón. A lapok 38%-a ezres nagyságrendben jelenik meg, és nagyjából ugyanekkora az 1000-nél kevesebb példányban megjelenő lapok száma. Külön kategóriát képeznek azok a lapok, amelyek néhány példányban, faliújságra tűzve kerülnek az olvasók elé, és ide sorolhatók a külföldi tulajdonosok lapjaiból Magyarországra érkező kiadványok is. Ez utóbbiból néhány példánytól az 1500 darabig érkező kontingensről számoltak be a megkérdezettek.
A példányszámnál sokkal fontosabb, hogy a vállalati lap milyen arányban jut el a dolgozókhoz. A válaszolók egy szűk csoportja számolt be arról, hogy a vállalati lapot csak a vezetők kapják meg, és alig 10% azoknak a válaszolóknak a száma, ahol nem minden dolgozó juthat hozzá a laphoz. A megkérdezettek 84,5%-a esetében minden dolgozóhoz eljut a lap, de vannak olyan cégek (6%), ahol a partnereknek, és olyanok is (8%), ahol az egykori dolgozókhoz, a nyugdíjasokhoz is eljut a lap.
Külön kérdés vonatkozott arra, hogy kik végzik a lap szerkesztését. A válaszolók 18,5%-a számolt be külső vállalkozás bevonásáról, és nagyjából ugyanennyien jelezték, hogy a vállalati lap szinte teljesen külföldön készül. A legtöbb helyen a cég valamelyik osztálya – általában a HR vagy a kommunikációs részleg – dolga (41,5%) a lap elkészítése. Ami számunkra is meglepő volt, hogy a vállalati lapok mintegy ötödét a dolgozók kedvtelésből, kvázi hobbiból készítik.
Úgy tűnik, nem rosszak ezek a lapok. A megkérdezettek közel fele nyilatkozott úgy, hogy jeles osztályzatot adna a lap minőségére, de majdnem ugyanennyien adtak jó minősítést a cég lapjára. Nem érte el a 10%-ot azoknak a száma, akik közepesre vagy annál rosszabbra minősítették a kiadványukat.
A vállalati lap kiadásának okaira számtalan választ kaptunk. A leggyakrabban emlegetett indok a cégen belüli információáramlás köré, illetve a vállalati tudat kialakítása köré csoportosíthatók. Ugyanakkor nem elhanyagolható a szórakoztatás, a hagyomány, illetve a munkához szükséges tudás átadásának indokként való megjelölése sem.