Változások a nemzetközi vasúti menetrendben újdonság a RAILJET és az első osztályú váró a Keleti Pályaudvaron
6 perc olvasás2008. December 14-én jelentősen megújítja a MÁV-START a Magyarországot érintő kelet-nyugati nemzetközi személyforgalmat. December 14-én lép életbe a 2008/2009-es időszakra érvényes új nemzetközi menetrend, melynek készítése során a cél az volt, hogy Budapest és Bécs váljék a közép-európai térség vasúti fordítókorongjává.
2008. December 14-én jelentősen megújítja a MÁV-START a Magyarországot érintő kelet-nyugati nemzetközi személyforgalmat. December 14-én lép életbe a 2008/2009-es időszakra érvényes új nemzetközi menetrend, melynek készítése során a cél az volt, hogy Budapest és Bécs váljék a közép-európai térség vasúti fordítókorongjává.
A koncepció három pillérre:
- A nyugati irányból érkező vonatokhoz csatlakozva InterCity minőségű vonatok indulnak Budapestről Románia felé (Arad, Temesvár, Brassó, Nagyszeben, Bukarest, Nagyvárad, Kolozsvár, Csíkszereda, Brassó, Marosvásárhely)
- Magasabb komfortfokozatú éjszakai vasúti összeköttetések létesülnek Németország nagyvárosaival (Drezda, Berlin, München, Stuttgart, Frankfurt)
(Az éjszakai vonaton minőségi hálóhelyes és praktikus fekvőhelyes utazásra van mód.)
- Railjet vonatok indulnak Budapestről Bécsbe és Münchenbe, naponta több alkalommal.
Az Európában egyedülálló railjet szolgáltatáskoncepciót az ÖBB (osztrák vasút) dolgozta ki, és a munkába bekapcsolódott partnerként a MÁV-START Zrt. is. Az együttműködés célja a vasúti utazási szolgáltatás minőségének fokozása. Ennek egyik példája az utastájékoztatás színvonalának fejlesztése: a vonat pillanatnyi helyzetéről, sebességéről, menetrendszerűségéről, a csatlakozásokról több tucat monitor tájékoztatja az utasokat német, magyar és angol nyelven. Az utasok három különböző szolgáltatási minőség közül választhatnak: prémium, first és economy osztály.
A prémium osztály exkluzív, egyedi és természetesen nagyvonalú, tágas kialakítású: Hatalmas, dönthető, kényelmes fotelekben pihenhetnek az utasok, korlátlanul fogyasztható étel-ital, folyamatosan rendelkezésre áll az utaskísérő személyzet.
Prémium árak:
Budapest – München 154,40 + 25 = 179,40 € egy útra
Budapest – Bécs 53,6 + 25 = 78,60 € egy útra
Megjegyzés: A fenti menetjegyárak I. osztályú menetjegyet és 25 € felárat tartalmaznak, amely a fedélzeti szolgáltatások ellenértékét fedezi.
A first osztály elsősorban üzleti utasoknak kedvez. Számítógépes munkaasztalok mellett folyamatosan intézhetik ügyeiket, az utaskísérők étkezési lehetőséget is biztosítanak.
First árak:
Budapest – München 154,40 € egy útra
Budapest – Bécs 53,6 € egy útra
Megjegyzés: Erre az osztályra első osztályú menetjegyet kell váltani.
Az economy osztály modern, kellemes, kényelmes. Külön gondoltak a családokra: a gyerekeknek mozit alakítottak ki, a kisgyermekes szülőket pelenkázó segíti.
Economy árak:
Münchenbe 29 €-tól 100,60 €-ig.
Bécsbe 13 -tól
Menettérti kiránduló jegy 29 €-ért, amely tartalmazza a bécsi közösségi közlekedés használatát is.
Megjegyzés: Az economyn minden eddigi, a 2. osztályra érvényes kedvezmény megmarad – csak a minőség lesz magasabb.
A railjet legfontosabb műszaki jellemzői
Hossza mozdonnyal együtt: 205 méter
Legnagyobb megengedett sebesség: 230 km/h
Ülőhelyek száma: 408, ebből prémium 16, first 66.
A vonatot Taurus típusú mozdony húzza, illetve tolja. Légkondicionált, hangszigetelt, különleges átjárókkal gyakorlatilag teljesen egybenyitott kocsikból áll.
A karbantartást Bécsben végzik.
Akadálymentesítés: A vonatra a mozgássérültek beépített emelővel juthatnak fel.
Tervezett menetrend
2008. december 14-től naponta kétszer indul Budapestről railjet, a Keleti pályaudvarról.
Menetidő Budapestről:
- Budapest-Kelenföld és Wien-Meidling között kevesebb, mint 2 és fél óra.
- Keleti pályaudvar és a Westbahnhof között: kevesebb, mint 3 óra.
- Münchenbe kevesebb, mint hét és fél óra.
A következő években tervezett korszerűsítések révén folyamatosan csökkenteni kívánják a menetidőt Budapest és München között. A railjet Magyarországon Kelenföldön, Győrben és Hegyeshalomban áll meg. Belföldi utazásra igénybe vehető.
Legnagyobb sebessége: Magyarországon és Németországban 160, Ausztriában 200 km/h.
2008. december 14-től Budapest Keletiből indul:
- 13:10-kor Münchenbe (érkezik: 20:34)
- 20:10-kor Bécsbe (érkezik: 23:08)
2009-ben (várhatóan a nyári menetrend életbelépésétől) Keletiből indul:
- 07:10-kor Münchenbe (érkezik: 14:34)
- 13:10-kor Münchenbe (érkezik: 20:34)
- 20:10-kor Bécsbe (érkezik: 23:08)
.
2009 végétől a jelenlegi tervek szerint napi 7 pár railjet közlekedik, 2 órás ütemben Bécs, Salzburg, München végállomásokkal.
Indulás a Keletiből minden páratlan óra 10 perckor:
- 07:10-kor Münchenbe
- 09:10-kor Salzburgba
- 11:10-kor Münchenbe
- 13:10-kor Münchenbe
- 15:10-kor Münchenbe
- 17:10-kor Münchenbe
- 20:10-kor Bécsbe
A railjet bevezetésével a MÁV-START Zrt. valóban egy új szolgáltatási színvonallal jelenik meg a személyszállítás piacán, miközben Nyugat, és Keleti irányban is új desztinációkat nyit meg. Ezzel az előzetes tervek szerint Ausztria felé 10 százalékkal nő egy év alatt az utasok száma, ezzel párhuzamosam a keleti irányba közlekedő IC-k pedig új minőséget hoznak a mindennapokba.
2008. december 14-től érkezés a Keletibe: 09:49, 16:49
2009 végétől (a teljes koncepció bevezetése esetén) érkezések Keletibe: 09:49, 12:49, 14:49, 16:49, 18:49, 20:49, 22:49-kor.
Kiemelt csatlakozások:
- Budapesten InterCity Arad, Temesvár, Gyulafehérvár, Nagyszeben, Brassó felől / felé.
- Bécsben nagysebességű ICE Passau, Nürnberg, Frankfurt felől / felé.
A railjet hatására kelet és nyugat felé is javul a belföldi közszolgáltatás minősége
A railjet Magyarországon belföldi közszolgáltatásként közlekedik, belföldi menetjeggyel vehető igénybe. A korszerű vonattal a Budapest és Győr illetve Hegyeshalom között közlekedők utazhatnak. A vonatra bármilyen belföldi menetjegy érvényes, minden üzletpolitikai kedvezmény felhasználható. Belföldi utasoknak helybiztosítás nélküli IC pótjegyet kell váltaniuk, melynek ára 390 Ft.
A railjet bevezetése révén a belföldi közszolgáltatásban új minőség jelenik meg. Először közlekedik Magyarországon, távolsági forgalomra kifejlesztett emelővel ellátott, akadálymentes vonat. Egyedülálló szolgáltatás a gyermekeknek kialakított mozi is.
A railjet bevezetésével a keleti országrészben is javul a közlekedés minősége. A railjet koncepcióra történő átállás kapcsán Románia felé új minőséget vezetünk be: az Ausztria felől felszabaduló járművekből új, jó minőségű IC vonatokat indítunk Erdélybe. Ezek a korszerű, kényelmes vonatok kiszolgálják Karcag, Püspökladány, Berettyóújfalu, Mezőtúr, Gyoma, Békéscsaba térségét. Az általunk Romániába küldött korszerű járművekért „cserébe" a román vasút is modern, légkondicionált, laptop csatlakozókkal felszerelt vonatokat indít Magyarországra, jelentősen javítva ezzel a kelet-magyarországi térség személyszállításának színvonalát.
A railjet együttműködés feltételei
A railjet egy éves próbaüzemre jön Magyarországra, és a két vasúttársaság vezetői szándéknyilatkozatot írnak alá arról, hogy középtávú szerződést kötnek a teljes railjet koncepció továbbfejlesztéséről.
A railjet szerelvényeket a magyarországi futás alkalmával a MÁV-START bérli az ÖBB-től.