2007. december 9-től lép érvénybe a MÁV-START Zrt. új menetrendje azaz változik a vasúti menetrend

 

Sikeres volt az ütemes menetrend bevezetése és kiterjesztése, 31%-os a többletbevételt ért el a MÁV-START Zrt. az ütemes menetrenddel érintett vonalakon. A 2006.

 

Sikeres volt az ütemes menetrend bevezetése és kiterjesztése, 31%-os a többletbevételt ért el a MÁV-START Zrt. az ütemes menetrenddel érintett vonalakon. A 2006. december 10-én az ország keleti felének jelentős részén, illetve a Budapest-Esztergom és a Budapest – Győr – Bécs vonalakon bevezetett utasbarát, integrált ütemes menetrend (ITF) az eddigi adatok ismeretében eredményes: utasvonzó és egyben imázsjavító, bevétel- és egyben hatékonyságnövelő hatása is van.

A múlt év decemberében az ütemes menetrend bevezetésével a vasúttársaság növelte a vonatok gyakoriságát, optimalizálta a csatlakozások rendszerét. Az ütemes menetrenddel a vonatok általában hatvan vagy százhúsz perc, de a reggeli csúcsidőben, illetve Budapest elővárosban harmincpercenként, vagy ennél gyakrabban követik egymást. Kiszámíthatóan, napközben azonos időközönként, az óra ugyanazon percében indulnak. A menetrend és különösen az InterCity vonatok indulásának összehangolásával komplex (mindenhonnan-mindenhova történő) átszállás lehetséges.

Az ütemes menetrendet a Magyar Innovációs Szövetség innovációs dicsérő oklevéllel díjazta, de utasaink körében is népszerűbb a korábbi rendnél.

A széleskörű – három kiemelt vonalat is érintő – utaselégedettségi vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy az utasok átlagosan (az egyes kérdezett vonalak utasforgalmának arányában) 30%-a sokkal jobbnak, 52 %-a jobbnak ítéli meg az utasbarát menetrendet. A kikérdezések kiértékelése alapján megállapítottuk, hogy utasaink elsősorban az eljutási lehetőségek növekedését (mobilitás) értékelték az új típusú menetrendben. Számukra az elégedettség növekedését a vonatok számának növelése (a fővonali órás/mellékvonali kétórás alapütem biztosítása, mint mindenkori kiszámítható elérhetőség), illetve az integrált ütemes menetrend biztosította rendszeres, a korábbinál jóval nagyobb számú, rövidebb várakozási időt igénylő csatlakozások jelentették. Pozitív hatásként könyvelhető el az is, hogy az ütemes menetrenddel érintett vonalakon 31%-kal nőtt a többletbevétel.

A 2007. december 9-től érvényes 2007/2008-as évi menetrendben utasaink továbbra is kihasználhatják az ütemes menetrend nyújtotta előnyöket, kibővítve a most bevezetésre kerülő változtatásokkal. A menetrend tervezésekor a személyszállító vasúttársaság figyelembe vette az utas igényeket, és természetesen az egyeztetéseken meghatározó szerepet játszott a közösségi közlekedés összehangolása is.

Az új menetrendben már integrált ütemes menetrend szerint közlekednek a vonatok a dél-alföldi régióban is, amelyre a jelenlegi menetrendben nem kerülhetett sor. A rendszer most is több vonatot, kevesebb várakozást, és jobb csatlakozási lehetőségeket kínál.

Nemzetközi összeköttetésekben is jelentős változások lesznek: teljesen megújul a magyar-lengyel mobilitási kínálat és árrendszer. Új InterCity vonatok közlekednek Kolozsvárra, Marosvásárhelyre, újraindul a forgalom Komárom és Révkomárom között, illetve megvalósul az éjszakai összeköttetés a cseh fürdővárosokba.

Nemzetközi összeköttetések fontosabb változásai

Általános információk

Dohányzási tilalom szinte egész Európában

Az olasz, svájci és a román vasutak után 2007. szeptembere óta az osztrák és a német vonatokon is tilos a dohányzás. Példájukat az új menetrendi évadtól újabb vasutak követik, így Közép-Európában a szlovén, cseh és szlovák vonalakon közlekedő szerelvények is füstmentessé válnak. A nemzetközi viszonylatokban közlekedő vonatoknál ez már a MÁV hálózatán is megvalósul.

Zavartalan határátlépés

A közép-európai országok schengeni övezethez való csatlakozásával számos viszonylatban lecsökken a nyugati és az északi határokon töltött várakozási idő, és a Közép-Európába közlekedő éjszakai vonatok utasainak álma is zavartalanná válik az útlevél-ellenőrzés megszűntével.

Nemzetközi vonatok változásai

Ausztria, Németország

Budapest – Bécs: 2 órás ütem

Budapest és Bécs (Wien) között 2 órás ütem szerint közlekednek a nappali vonatok. Az eddigiek mellett egy újabb EC-vonatpár közlekedik, amely Budapestről 17.10-kor, Bécsből 5.25-kor indul. Az Avala InterCity Bécs felé egy órával korábban, 15.10-kor indul – biztonságosabbá téve ezzel a német éjszakai vonatokhoz való csatlakozást – míg a Wiener Walzer EuroNight 18.05-kor megy el a Keletiből Zürich felé. A Dacia nemzetközi gyorsvonat Bécsből az eddiginél korábban, 19.48-kor indul Budapestre.

Győr – Bécs: 2 órás EURegio ütem

Tatabánya helyett Győr és Bécs között kétóránként közlekednek 2008-ban EURegió vonatok, ezzel a jelenlegi 9-ről 10 párra növekszik a számuk.

Alpok élményvonat:

Az osztrák nosztalgiavonatokat üzemeltető ÖBB ErlebnisBahnnal együttműködve minden hétvégén „Élményvonat" (Erlebniszug) közlekedik Budapestről Sopronon és Bécsújhelyen át Puchberg am Schneebergbe. A vonat puchbergi érkezése és indulása között 7 óra áll az utasok rendelkezésére, amely lehetőséget nyújt egy kirándulásra a Schneeberg-re fogaskerekűvel, síelésre, libegőzésre.

Budapest – Frankfurt: 2 órás ütemben, ICE-vel, bécsi átszállással

A Budapest és Bécs (Wien) közötti EuroCity vonatokról azonnali átszállást biztosít az ÖBB Bécsben Frankfurt felé. A Budapest és Dortmund között közlekedő közvetlen EuroCity-vonat megszűnik, helyette a Bécsből kétóránként induló InterCityExpress-ek biztosítanak utazási lehetőséget, melyekhez a Budapest és Bécs közötti EC-vonatok mindkét irányban kedvező átszállási időkkel csatlakoznak.

Horvátország, Szlovénia, Olaszország, Bosznia-Hercegovina

A Velencébe (Venezia S. L.) közlekedő Goldoni EC megszűnik, helyette a Kvarner IC egész évben közlekedik, amely Budapestről az eddiginél két órával korábban, 6.05-kor indul Zágrábba (Zagreb).

Szlovákia

Újra közlekedik személyszállító vonat a komáromi hídon

Komárom és Révkomárom (Komárno) között újra közlekednek személyszállító vonatok, kora reggeltől kora estig napi négy vonatpár. Ezzel a Csallóköz és Budapest közötti vasúti kapcsolat újjáéled.

Új InterCity és EuroNight vonatok Pozsonyba

A Budapest – Érsekújvár (Nové Zámky) személyvonatok száma napi ötről háromra csökken. Az Amicus nemzetközi gyorsvonat helyett hasonló időszakban a Moravia InterCity közlekedik. A Párkányon (Sturovo) át közlekedtetett Galileo Galilei EuroNight-tal tovább bővül a pozsonyi eljutások lehetősége – egy késő esti oda- és egy kora reggeli visszaúti összeköttetéssel. A vonatok váci megállásával a Dunakanyar is elérhető közelségbe kerül, illetve az ott élők is könnyebben utazhatnak el Szlovákiába.

Új vonatok Budapestről Kassára

Budapestről Kassára (Kosice) kora reggel a Rákóczi expressz, délelőtt a Bem InterCity, este a Hernád InterCity vonat biztosít eljutást. Délután Budapestről közvetlen kocsikat továbbítunk Kassára. A Cracovia nemzetközi gyorsvonat a jövőben Budapest érintése nélkül a bolgár tengerpart és Lengyelország között közlekedik a nyári időszakban.

Csehország, Lengyelország

Éjszakai vonat a cseh fürdőhelyekre

A Galileo Galilei új éjszakai vonat a nyugat-csehországi fürdővidékre közlekedik, így átszállás nélkül lehet eljutni Pilzenbe (Plzeň), valamint a három legfontosabb fürdőváros közül Máriafürdőre (Marianské Lázně) és Ferencfürdőre (Frantíškovy Lázně). Karlovy Vary az új vonattal chebi átszállással érhető el. A vonatban EuroNight minőségű szolgáltatást nyújtó fekvőhelyes kocsi is közlekedik.

Új vonat Morvaország, Szilézia felé

A Pozsony – Břeclav – Přerov – Ostrava útvonalon közlekedő új Moravia InterCity vonatnak köszönhetően újra közvetlenül elérhetővé válik Budapestről Dél-Morvaország és Szilézia, egyetlen átszállással pedig Zlín és Olmütz (Olomouc) is.

Gyorsabb eljutás Lengyelországba

A Báthory és Cracovia nemzetközi gyorsvonatok szerepét mind Varsó (Warszawa), mind Krakkó (Krakow) irányába a Galileo Galilei EuroNight közvetlen kocsija veszi át Párkány – Pozsony – Breclav útvonalon, rövidebb menetidővel, kedvezőbb budapesti indulási és érkezési időpontokkal. Az új krakkói útvonalon átszállás nélkül közvetlenül elérhető Auschwitz (Oswiecim) is. Mindkét nagyvárosba egész évben közlekedik fekvőhelyes- és hálókocsi, valamint Varsóba ülőkocsi is. A két viszonylatban valamennyi komfortkategóriára korlátozott számban kedvező árú SparNight menetjegyek válthatók.

Románia, Bulgária, Törökország

Több InterCity Erdélybe

Jobb minőség, rövidebb menetidő, több vonat – így foglalhatjuk össze a Románia felé bevezetendő új menetrendet. Marosvásárhelyre (Targu Mures) új éjszakai vonat indul, nappal pedig InterCity köti össze az erdélyi várost Budapesttel.

Az új menetrendi időszakban gyakrabban közlekednek közvetlen vonatok Budapest és Arad között. Az eddigi Békécsaba – Arad személyvonatok Budapest – Arad gyorsvonatokká alakulnak át. Ezekkel és a már meglévő nemzetközi vonatokkal már napi 9 pár vonat közlekedik Aradra és onnan vissza.

Új éjszakai kapcsolat Marosvásárhelyre

A Székelyfölre közlekedő Corona nemzetközi gyorsvonat két órával később, 17.15-kor indul Budapestről, ennek köszönhetően a székelyföldi nagyvárosok kedvezőbb időpontokban érhetők el. A vonaton közvetlen ülő- és fekvőhelyes kocsival új éjszakai összeköttetést biztosítunk Szászrégenen (Reghin) át Marosvásárhelyre is.

Az Ady Endre nemzetközi gyorsvonat újra InterCity vonatként, kényelmesebb személykocsikkal és étkezőkocsival közlekedik.

A Transbalkan nemzetközi gyorsvonat megszűnik. Görögországba a nyári időszakban Szerbián át közlekedik közvetlen kocsi, míg Szófiába az Ister EuroNight továbbít közvetlen hálókocsit. A Zsil völgyébe a nyári időszakban a Várna és Burgasz felé közlekedő nemzetközi vonattal lehet eljutni.

Az isztambuli közvetlen kocsi megszűnik, Törökországba belgrádi, szófiai vagy bukaresti átszállással lehet eljutni vonattal.

Szerbia, Montenegró, Görögország

A Kiskunhalas-Szeged tranzitvonatok a Kelebia – Szabadka (Subotica) kishatárforgalommal együtt megszűnnek.

Az Avala InterCity Belgrádból mintegy másfél órával korábban, 6.45-kor indul. A nyári szezonban mindennap közvetlen fekvőhelyes kocsit továbbít Thessaloniki-be, a korábbi két éjszakás vonatutat egy napra és egyetlen éjszakára lerövidítve. Szintén ebben az időszakban hetente kétszer Montenegró tengerpartjára, Bar-ba is közlekedik fekvőhelyes kocsi a vonattal.

Ukrajna, Oroszország, Fehéroroszország

A Budapestről Szentpétervárra közlekedő közvetlen hálókocsi megszűnik. A Báthory nemzetközi gyorsvonatot felváltó Galileo Galilei vonatban mindennap modern, légkondicionált hálókocsi közlekedik Minszk – Szmolenszk útirányon át Moszkvába, valamint ezen felül heti két alkalommal még egy hálókocsi Minszk-be.

A Budapest – Csap közvetlen IC-kocsik megszűnnek, helyettük az IC vonatokhoz csatlakozva kishatárforgalmi vonatok közlekednek Záhony és Csap között.

A távolsági közlekedés  fontosabb változásai

1.  Budapest – Győr – Hegyeshalom vonal:

  • Mosonmagyaróvár kiszolgálására új InterCity vonatpár közlekedik a reggeli órákban Budapest felé, míg délután visszafelé.
  • Budapest-Győr-(Szombathely/Sopron) között 2 órás alapütemben hagyományos gyorsvonati közlekedés, az elővárosi közlekedéssel összhangban.

41. Dombóvár – Gyékényes vonal:

  • A csekély kihasználtság miatt a jelenleg Bp. Déli pu.-ról 13.50-kor induló Kaposvárra 16.55-kor érkező, iskolásidőszakban pénteken közlekedő KAPOS InterCity vonat megszűnik.

80. Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonal:

  • Az ütemen kívül, vasútüzemi okok miatt közlekedő IC 509 sz. vonat Nyíregyháza – Miskolc – Budapest között a mostani menetrendből marad, mert menetvonalán Miskolctól a korábban közlekedő Hernád IC közlekedik Miskolctól. Nyíregyházáról és Sátoraljaújhelyről a csatlakozás biztosított.
  • Emiatt az IC 562 számú vonat csak Budapest – Miskolc között közlekedik.

100-110. Budapest-Debrecen/Mátészalka vonal:

  • Újra közlekedik a Kraszna InterCity vonat Budapest és Debrecen között, a Latorca InterCity vonattal egyesítve.

120. vonal Budapest Szolnok – Békéscsaba – Lökösháza:

  • Az IC-vonatok Budapestről páratlan óra 45-kor, a gyorsvonatok páros óra 45-kor indulnak, ilyen formában a gyorsvonatok Békéscsabán találkoznak, így lényege kedvezőbben csatlakozásnak.

A budapesti elővárosi közlekedés  fontosabb változásai

1. Budapest – Győr – Hegyeshalom vonal:

  • Budapest-Komárom illetve Győr között óránkénti ütemes menetrend lesz, tatabányai betétjáratokkal reggel budapesti, délután tatabánya irányába. A vonalon FLIRT típusú motorvonatok közlekednek, melyek jelentős utazási színvonal emelkedést jelentenek a régió lakóinak.
  • A korábban technológiai okok miatt bevezetett közvetlen oroszlányi vonatokat Oroszlány-Tatabánya közötti óránkénti ütemes közlekedés váltja fel, személyvo-
    nati csatlakozással, a jelenleginél kedvezőbb eljutási lehetőséggel Budapest és Győr irányába.

12. Tatabánya – Oroszlány vonal:

  • A vonalon az órás ütemű közlekedés megmarad, de a vonatok viszonylata Tatabánya – Oroszlány – Tatabánya lesz, közvetlen csatlakozással Budapest és Komárom irányába. Reggel két közvetlen vonat indul Budapest felé, délután pedig ellenkező irányban.

70. Budapest – Vác – Szob vonal:

  • Az ütemes menetrend alapvetően nem változik, de kisebb korrekciókra szükség volt. Az egységes ütemhez való igazodás érdekében a teljes szerkezet 10 perccel eltolásra kerül.

71. Budapest – Vácrátót – Vác vonal:

  • Az ütemes menetrend nem változik, Budapest – Vácrátót – Vác útvonalon, az alapütemben közlekedő vonatok a jelenlegi menetrendhez képest 8, az ütemen felüli vonatok 7 perccel indulnak később, ellenkező irányban, az alapütemben közlekedő vonatok 11, az ütemen felüli vonatok 10 perccel indulnak később.

75. Vác – Balassagyarmat vonal:

  • Valamennyi vonat a jelenlegi menetrendhez képest 10 perccel később indul, igazodva a 70-71. vonal menetrendjéhez.

A regionális közlekedés fontosabb változásai

5. Komárom – Székesfehérvár vonal:

  • A diákok utazásának megkönnyítésére a reggeli vonat érkezését Komáromban az iskolakezdéshez igazítottuk. A délutáni órákban Komárom – Kisbér között betétjárat közlekedik, Komáromból 14.05 indulással;

11. Győr – Veszprém vonal:

  • A vonalon a Közép-Dunántúli és a Nyugat-Dunántúli regionális egyeztetéseken elhangzott igényeknek megfelelő menetrendet alakítottunk ki, mely Győr – Bakonyszentlászló közötti szakasza Győr diák-, és hivatásforgalmához, valamint a csatlakozásokhoz igazodik.

40  Budapest – Pusztaszabolcs – Pécs vonal

  • Új vonat közlekedik Dombóvár Pécs között iskolás munkanapokon. Dombóvár indul 5.53-kor, Pécsre érkezik 7.07-kor.

85. Vámosgyörk – Újszász – Szolnok vonalszakasz:

  • A kétórás ütem teljessé tételéhez egy új vonatpár közlekedik, ami biztosítja Szolnokra a 14 órás műszakba történő eljutást.

87. Eger – Szilvásvárad – Putnok vonal:

  • A jelenlegi menetrend megtartása mellett új vonatpár közlekedik. Amely Egerből indul 4 óra 46 perckor, Szilvásvárad 5 óra 52 perckor érkezik. A visszaindulás időpontja pedig 6 óra 10 perc. A korábbi érkezés segítségével kedvezőbb az eljutás Füzesabony-Budapest felé.

116. Nyíregyháza – Vásárosnamény vonal:

  • A Nyírmada – Vásárosnamény állomásköz átépítése miatt menetidő csökkenés történt, ami a vonal menetrendjében lényeges javulást eredményezett.

A kelet-magyarországi ütemes menetrend bevezetésekor a régió vonalainak többségén nem került bevezetésre az integrált ütemes menetrend. A december 9-én bevezetésre kerülő új menetrend ezeken a vonalakon több vonatot, kevesebb várakozást, jobb csatlakozásokat hoz.

A 2007/2008-as évi menetrend 2007. december 9-től, 2008. december 13-ig lesz érvényes. Az új, minden vonalra részletesen kiterjedő menetrend hozzáférhető a http://www.mav-start.hu/ és a http://www.mav.hu/ oldalakon.

Dél – alföldi vonalak

Alapütem naponta

Csúcsidei ütem (reggel/délután)

 
   

121. Békéscsaba  – Mezőhegyes

120

60

 

121. Mezőhegyes – Újszeged

120

   

121. Mezőhegyes – Battonya

120

   

125. Mezőtúr – Mezőhegyes

120

   

127. Vésztő – Gyoma

120

60

 

128. Békéscsaba – Vésztő

120

60

 

130. Szolnok – Szentes

120

60

 

130. Szentes – Hódmezővásárhely

120

   

130. Hódmezővásárhely – Makó

120

   

135. Szeged – Békéscsaba

120

60

 

136. Szeged – Szabadka

Nem ütemes

   

146. Kiskunfélegyháza – Lakitelek

180

120

 

146. Lakitelek – Kunszentmárton

120

60

 

147. Kiskunfélegyháza – Szentes

120

   

150. Budapest – Kelebia

120

60

 

154. Bátaszék – Kiskunhalas

180

90

 

155. Kiskunhalas – Kiskunfélegyháza

180

60 / 120

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük