MÁVAz elmúlt napokban készült el a MÁV Északi Jármûjavító Kft. békéscsabai üzemegységében az az új üzemcsarnok, mely a jármûvek szerelése és karbantartása terén már XXI. századi technikát biztosít. Az új csarnokban már korszerû digitális technikával folyhat a termelés.

 MÁVAz elmúlt napokban készült el a MÁV Északi Jármûjavító Kft. békéscsabai üzemegységében az az új üzemcsarnok, mely a jármûvek szerelése és karbantartása terén már XXI. századi technikát biztosít. Az új csarnokban már korszerû digitális technikával folyhat a termelés.

A mintegy 320 millió forint értékû beruházás révén megvalósult új üzemcsarnokot a mai napon (2007. június 5-én, kedden) ünnepélyes keretek között avatta fel és adta át Kiss Péter szociális és munkaügyi miniszter; Mosóczi László, a MÁV Zrt. üzletági vezérigazgató-helyettese; Zsákay László György, a MÁV Zrt. Gépészeti Üzletágának fõigazgatója és Márkus Imre, a MÁV Északi Jármûjavító Kft. ügyvezetõ igazgatója.

A békéscsabai jármûjavító- és karbantartó üzemegység a MÁV Északi Jármûjavító Kft. üzemrészeként mûködik. Mint köztudott, a villamos- és dízelmozdonyok egy része az elmúlt évtizedekben az Északi Jármûjavító mûhelyeiben újultak meg. A jármûjavítók profilok szerint szakosodtak, így a MÁV Északi Jármûjavító Kft. fõként villamos mozdonyok felújítását, nagyjavítását végzi. A jármûjavító – mely ez évben ünnepli fennállásának 140. éves évfordulóját – a MÁV többségi tulajdonú leányvállalatai között stratégiai jelentõséggel bír, a MÁV Zrt. mûködése és stratégiájának megvalósítása szempontjából alapvetõ fontosságú. Legnagyobb megrendelõje a MÁV Zrt., eszközparkja lehetõvé teszi, hogy a vasúttársaság jelenleg üzemelõ (V43-as és V63-as sorozatú) villamos mozdonyai mellett a Taurusok és más, új beszerzésû villamos mozdonyok, motorvonatok javítását, karbantartását is korszerûen, magas minõségben végezze el.

A jármûjavító békéscsabai mûhelykomplexuma – mely fõként a villamos mozdonyok forgógépeinek javítását végzi – a napokban új üzemcsarnokkal bõvült, és a rendelkezésre álló gépek, berendezések is jelentõsen korszerûsödtek: a termelés egy része már digitális technikával történik.

A békéscsabai üzem régi múltra tekinthet vissza, mint oly sok hazai jármûjavító mûhely-komplexum, a békéscsabai is eredetileg körfûtõházként kezdte pályafutását. A békéscsabai új körfûtõház építése az elsõ világháború idõszakában fejezõdött be, ebbõl alakult ki a késõbbi üzem pólus- és kommutátor-javító mûhelye. Az üzemcsarnokban kezdetben csak M62-es sororozatú villanymozdonyok motorjainak tekercselése folyt, de a következõ években – a speciális gyártóeszközök elkészültével – már megindult az M44-es és M40-es sorozatú villanymozdonyok motorjának forgórész-tekercselése is. Ma már V63-as sorozatú villamos mozdonyok forgó- és állórész tekercselési munkálatai is jelentõs számban készülnek Békéscsabán.

1995-ben a békéscsabai üzem – a budapesti telephellyel együtt – megszerezte az ISO 9002-es szabvány szerinti tanúsítást, Magyarország Európai Uniós csatlakozását követõen pedig sikeresen nyert el külföldi megrendeléseket is, melyek ma már olyan jelentõsek, hogy munkahelyek bõvítése és új üzemcsarnok építése is szükségessé vált. Ez utóbbi, mintegy 320 millió forint értékû beruházás (120 millió forintba került az új épület, 190 millió forintba az új gépek beszerzése, valamint 10 millió forint értékben valósult meg egyéb fejlesztés) a jármûvek szerelése és karbantartása terén már XXI. századi technikát biztosít. Az új csarnokban a termelés már korszerû digitális technikával folyhat, mely nagyobb kapacitásra és jobb minõségre ad lehetõséget.

A beruházás részeként megvalósuló villamos motorpróbaterem jelenleg az egyenáramú motorok próbáját biztosítja. A számítógép-vezérlésû próbapad a legmodernebb, a piac által elvárt tanúsítványokat is kiállítja a motorokról. A mai napon átadott békéscsabai üzemcsarnoknak, illetve a benne alkalmazott korszerû technológiáknak köszönhetõen várhatóan jelentõsen csökkenhetnek majd a villamos motorok váratlan meghibásodásai, valamint a mozdonyhiba miatt bekövetkezõ vonatkésések. A vontatás üzembiztonságának ezáltali növekedése várhatóan a vasúti személy- és áruszállítási szolgáltatás minõségére, biztonságára és megbízhatóságára is pozitívan hat majd.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük