A Deutsche Lufthansa AG 2016. április 14-én ünnepli tőzsdei bevezetése (IPO) ötvenedik évfordulóját. A nagy múltú társaság részvényeit 1966. április 14-én nyolc német tőzsdén hozták forgalomba. A tőzsdei bevezetéssel kezdődött meg a korábban állami tulajdonú cég privatizálása. A Lufthansa 1997-ben került teljesen magántulajdonba, amikor a Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) eladta a német kormány fennmaradó több mint 35 százalékos részesedését a társaságban.

A Deutsche Lufthansa AG 2016. április 14-én ünnepli tőzsdei bevezetése (IPO) ötvenedik évfordulóját. A nagy múltú társaság részvényeit 1966. április 14-én nyolc német tőzsdén hozták forgalomba. A tőzsdei bevezetéssel kezdődött meg a korábban állami tulajdonú cég privatizálása. A Lufthansa 1997-ben került teljesen magántulajdonba, amikor a Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) eladta a német kormány fennmaradó több mint 35 százalékos részesedését a társaságban.

Az első kereskedési nap különösen sikeres volt a Lufthansa részvényesei számára. A hivatalos piaci árat 2920 német márkában határozták meg. Mivel a részvényeket 1000 márkás névértéken bocsátották ki, a befektetők már a kereskedés első napján látványos, 192 százalékos nyereségre tettek szert. Az IPO-ra komoly beruházásigénnyel járó, lendületes növekedési szakaszban került sor. 1966-ban a Lufthansának mintegy 3,7 millió utasa, 1,06 milliárd német márka (0,54 milliárd euró) árbevétele, és több mint 17 ezer dolgozója volt. Összehasonlításképpen 2015-ben a Lufthansa Csoport 107,8 millió utast szállított, árbevétele elérte 32,1 milliárd eurót, és mintegy 120 ezer embernek adott munkát.

Az IPO keretében a szövetségi kormány 42 millió márka értékben kínált részvényeket eladásra egy nagyobb szabású tőkeemelés részeként, ami a 400 millió márkás részvénytőke mintegy tíz százalékának felelt meg. A kínált részvénymennyiséget többszörösen túljegyezték. A nagy németországi és külföldi érdeklődésre való tekintettel a befektetők mindegyike legfeljebb két részvényt vásárolhatott. A magas, 1000 márkás kibocsátási árral a szövetségi kormány a népesség magasabb jövedelmű rétegeit kívánta megcélozni. Akkoriban a Lufthansa saját megfogalmazása szerint „a felső középosztályból" kívánt részvényeseket szerezni. Mára a részvényesek köre rendkívül sokszínűvé vált. A legutóbbi mérleg-fordulónapon a Lufthansa részvényeinek 53,9 százaléka intézményi, és 46,1 százaléka pedig magánbefektetők kezében volt.

A Lufthansa papírjai 1988-as létrehozása óta szerepelnek a DAX 30 német részvénytőzsde-index kosarában. A társaság 1969-ben fizetett először osztalékot. Azóta a Lufthansa összesen 4,5 milliárd eurót fizetett ki osztalék formájában részvényeseinek, ebből 2,9 milliárd eurót 2000 óta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük