image5_5.jpgA BKV immár fél évszázada nélkülözhetetlen része a főváros életének, szolgáltatásainkat évente mintegy 1,3 milliárd utas veszi igénybe. Csaknem 10 ezer munkatárs dolgozik azon, hogy a Budapesten közlekedők bármikor eljuthassanak a város egyik pontjából a másikba.

A számok önmagukért beszélnek: 320 km hosszú villamossín-hálózaton naponta 600 szerelvény közlekedik. 1011 járművet számláló autóbusz-, és 138 kocsit számláló trolibusz-állomány napi menetteljesítménye mintegy 160 ezer kilométer. Járműveik egyszerre több, mint százezer utast tudnak korszerű szolgáltatást nyújtva, biztonságban szállítani. Munkatársaik lojalitását fejezi ki, hogy egy átlagos BKV-s 16 évet tölt Társaságunk alkalmazásában. Vannak, akik a kezdetektől, nyugdíj előtt állva, az egész életüket a BKV-nál töltötték.

A BKV nem a semmiből született, a BKV jogelődje a legendás Beszkárt volt. A Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaságot azonban 1949-ben feldarabolták, a BKV-t ezeknek a szétforgácsolódott ágazatoknak – a Fővárosi Villamosvasútnak, a Fővárosi Autóbuszüzemnek, a Budapesti Helyi Érdekű Vasútnak és a Fővárosi Hajózási Vállalatnak a – reintegrációjával hozták létre 1968. január 1-jén. Feladatuk több, mint 2 millió ember közösségi közlekedésének biztosítása lett.

Fél évszázados történetük alatt a Főváros közlekedése számos változáson, fejlődésen ment keresztül, a forgalomszervezést a metróhálózat kiépülése befolyásolta legjelentősebben. A nagyváros terjeszkedésével is újabb viszonylatok létesültek, meglévőket hosszabbítottak meg, addig nem létező közlekedési csomópontok alakultak ki. A város közlekedésének fejlesztése egy pillanatra sem állt meg: átadták a 4-es metrót, felújították a nagykörúti villamosvonalat,  és zajlik egy még nagyobb projekt, az M3-as vonal járműrekonstrukcióval egybekötött felújítása is – hogy csak néhányat emeljünk ki.

Az új, és felújított vonalakra a BKV mindig igyekezett modernebb járműveket forgalomba állítani, érzékelhető változást hozva a budapestiek mindennapjaiban. Járműparkuk megújítása is folyamatos, az ötven éve még modernnek számító UV Ganz villamosok helyett ma már Combinok,  és az általuk üzemeltetett CAF-ok, a régi Ikarusok helyett modern Volvók, és Mercedesek, Van Hool buszok járnak a fővárosi utakon. A régi szovjet metrókocsi is az almáriumba került, helyét modernizált társai, és XXI. századi Alstom szerelvények vették át. Ám a budapestiek nem csak legmodernebb járműveiket, de a nosztalgiajáratként tovább működtetett régieket is szívükbe zárták. Jó példája ennek immár hagyománnyá vált adventi Fényvillamos, amely egy nosztalgiavillamosból születik meg minden évben, az ünnepi készülődés idején. A szintén nosztalgikus érzéseket keltő Libegő és a Sikló is közkedvelt.

Az ötven éves BKV rendezvényekkel kiállításokkal emlékezik meg az évfordulóról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük