A perek miatt hat pénzügyi intézmény ügyfeleihez érkezhet később az elszámolási értesítő
3 perc olvasásA deviza alapú hitelesek részére a pénzügyi intézményeknek legkésőbb április 30-ig kellett megküldeni az elszámolási értesítőket. Ha viszont az intézmény által – a deviza alapú hitelekre vonatkozóan – indított elszámolási per március 1-ig nem zárult le, úgy az elszámolás megküldésének határideje a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. nap. A banki perek elhúzódása miatt hat pénzügyi intézmény ügyfeleihez érkezhet röviddel később az elszámolás.
A deviza alapú hitelesek részére a pénzügyi intézményeknek legkésőbb április 30-ig kellett megküldeni az elszámolási értesítőket. Ha viszont az intézmény által – a deviza alapú hitelekre vonatkozóan – indított elszámolási per március 1-ig nem zárult le, úgy az elszámolás megküldésének határideje a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. nap. A banki perek elhúzódása miatt hat pénzügyi intézmény ügyfeleihez érkezhet röviddel később az elszámolás.
A deviza alapú kölcsönöknél az elszámolást 2015. március 1. és április 30. között kellett megküldeniük (postára adniuk) a pénzügyi intézményeknek. Ha viszont az adott intézmény – szerződési feltételek tisztességességének megállapítása iránt indított – bírósági pere március 1-ig nem zárult le, akkor az elszámolás megküldésének határideje a per befejezésétől számított 60. nap. A perek aktuális állásáról, annak eredményéről és az elszámolási értesítő megküldésének határidejéről a pénzügyi intézményeknek honlapjukon és fiókjaikban tájékoztatni kell a fogyasztókat.
Az elhúzódó banki perekkel érintett intézményeket, a perek állását és az elszámolás megküldésének határidejét tartalmazó táblázatot jelen közlemény melléklete tartalmazza. Az érintett intézmények többségénél – így például az egyik legnagyobb ügyfélkörrel rendelkező OTP Bank Nyrt.-nél is – a postára adási határidő május első napjaira tolódik.
Az elszámolási értesítők kiküldése intézményenként eltérő lehet, ezért a pénzügyi intézmény – az utolsó elszámolási értesítő kiküldését után 15 napon belül – köteles honlapján, illetve a bankfiókjaiban közzétenni, hogy az elszámolás lezárult. E tájékoztatás közzétételét követő 60 napon belül van lehetősége azon fogyasztóknak írásbeli panasszal élni pénzügyi intézményüknél, akik nem kaptak elszámolást, holott – álláspontjuk szerint – jogosultak lennének rá. Minden egyéb esetben a panasztétel határideje az elszámolás kézhezvételétől számított 30 nap.
Az elszámolás maradéktalan végrehajtása érdekében a Magyar Nemzeti Bank február óta valamennyi érintett pénzügyi intézményre kiterjedő témavizsgálatot folytat, ahol kiemelt figyelemmel van a fogyasztói tájékoztatás megfelelőségére, hiányosság észlelése esetén pedig azonnal fellép azok megszüntetése érdekében. A tájékoztatással összefüggő szabálytalanságok miatt eddig 146 esetben kellett figyelmeztetéssel, 8 esetben azonnali intézkedéssel élni. A legtöbb hiányosság az elszámolási levélminták kialakítása, a honlapokon elhelyezett tájékoztatás és a fogyasztói minőséggel kapcsolatos levelek tartalmát érintően merült fel.