Megjelent az őszi téli 2015/2016. -os vasúti menetrend
Az európai gyakorlatnak megfelelően a MÁV-START meghirdette a 2015/2016. évi menetrendet, amely december 13-án lép életbe. A menetrendet és az azzal kapcsolatos szolgáltatói megfontolásokat sajtótájékoztatón ismertették.
Az európai gyakorlatnak megfelelően a MÁV-START meghirdette a 2015/2016. évi menetrendet, amely december 13-án lép életbe. A menetrendet és az azzal kapcsolatos szolgáltatói megfontolásokat sajtótájékoztatón ismertették.
A menetrend kialakításánál teljesül a fő cél: az európai uniós forrásokból elvégzett és megkezdett beruházások, a felújított pályák és a beszerzett új motorvonatok jelentette előnyökkel hatékonyabban él a vasúttársaság 2016-ban. A módosításoknak köszönhetően több millió meglévő és leendő utas számára érdemben bővül az utazási kínálat és javul a szolgáltatás minősége. A vasúti közlekedéskiszámíthatóbbá és komfortosabbá tétele biztosítja azt, hogy egyre többen válasszák a környezetkímélő vonatozást. Jövőre a MÁV-START év közben is gyakrabban hangolja a menetrendet az igényekhez és a befejezett fejlesztésekhez.
- Az európai uniós forrásokból felújított pályákhoz, a modernizált és frissített járműállományhoz, illetve a kapacitásokhoz igazított új menetrend lehetővé teszi a menetrendszerűség érdemi növelését,a vonatok jobb kihasználását, a forgalom kiszámíthatóságának javulását. A megvalósult beruházások hasznát pedig egyre több utas érzékelheti.
- Folytatják az elmúlt években a vasúti infrastruktúra modernizációjában érintett vonalakon a menetrendi fejlesztéseket, felkészülnek arra, hogy az év során akár többször is – amikor az eszközeik, az újabb motorvonat beszerzések és EU-s pályás beruházások engedik – tovább bővítsék szolgáltatási kínálatukat. A menetrend év közbeni alakítása a rendszeres monitoring által begyűjtött tapasztalatokhoz igazodhat.
- A MÁV-START növelni kívánja a vasutat választó utasok számát, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjét is emeli,miközben az adófizetői forrásokat kíméli.
- A 2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével utas szám bővülés várható.
- Vasúti közszolgáltatóként elsősorban a vasúti közlekedésre jellemző utasvolumenre koncentrálnak, folyamatosan törekszenek az általános szolgáltatási színvonal javítására és a fedélzeti szolgáltatások szintjének további emelésére, a járatok hatékonyabb kihasználtságára. A cél, hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra még több, tisztább, felújított és megfelelően karbantartott, üzembiztos kocsi jusson.
- A menetrendi struktúra a minisztériummal és a közlekedésszakmai szervezetekkel közösen, a javaslatok és a lehetőségek alapos elemzése, megvitatása mentén került kidolgozásra. A vasúttársaság évente átlagosan több mint egymillió vonatot közlekedtet, amelyek több mint 75 millió kilométert tesznek meg. 2016-ban összességében 1 százalék alatti az össz vonatkilométerben mérhető csökkenés 2015-höz képest. A minimális utasforgalmat bonyolító vonalakon és idősávokban a csökkenő kínálat ellensúlyozására alternatív megoldásokat dolgoznak ki a közösségi közlekedésben résztvevők. A megtervezett menetrend emellett több millió utas számára nyújt bővülő lehetőségeket.
- A 2016-os esztendőtől kezdődő 2-3 év alatt a rugalmasabb, optimalizált menetrend melletti közlekedtetéssel párhuzamosan megvalósítható a munkahelyteremtés kb. 300 plusz főnek, két nagy munkavállalói csoportban (jegyvizsgáló, mozdonyvezető). Kiválasztásuk, felvételük, betanításuk és levizsgáztatásuk elvégezhető ez idő alatt.
A 2015/2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével az új járatoptimalizált menetrendtől utas szám bővülés és utaselégedettség növekedés várható. Ugyanakkor a sajtóban emlegetik, hogy éppen ez okozza bizonyos útemes menetrendek felborulását, illetve bizonyos időszakokban az egyik helyről a másikra való eljutás megnehezülését a korábbi évekhez képest. Ugyanakkor szintén a sajtó hangsúlyozza, hogy egyes helyekre átszállás nélkül szinte kizárólag a helyjegyes vonatokon -főleg IC – lehet eljutni.
A menetrendi struktúra kínálatának peremfeltételei a Máv vezetői szerint, melyek meghatározzák a menetrend alakítását is:
- Rendszeres monitorozás: a vonatkihasználtság és az utasforgalom napon belüli eloszlásának vizsgálata.
- A vasúti közlekedésre jellemző utasvolumen, a szolgáltatás színvonalának javítására való törekvés, a nyújtott szolgáltatások fedezeti szintjének növelése.
- A vasutat választó utasok számának növelése, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjének növelése, az adófizetői források kímélése.
- Az elmúlt években a vasúti infrastruktúra-fejlesztésekben érintett vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajtottak végre, ennek értékelése alapján meghatározták a további fejlesztési irányokat, illetve bizonyos – minimális utasforgalmat bonyolító – vonalakon javaslatot tettek a szolgáltatás szűkítésére. Ezzel volt és lesz is várhatóan tele a sajtó.
A vonatkilométer adatok 2010-2016. között
2010-2015. között a közszolgáltatás keretében leközlekedtetett vonatok évente átlagosan több mint 75 millió kilométert közlekedtek. 2016-ban 2015-höz viszonyítottan mindössze 0,98 százalékkal kevesebb vonatkilométer teljesítését tervezzük.
Az idei várható és a 2016-os tervezett vonatkilométer jobb, mint a 2012-es és 2013-as esztendő vonatkilométer értékei.
A belföldi utasszám és ülőhely kihasználtság 2010-2016 között
A megtett vonatkilométer nem a legfontosabb mutató! Az ülőhely kihasználtság azt mutatja, hogy valójában mennyien vették igénybe a MÁV-START által biztosított vonatokat. A számokból kiolvasható például, hogy bár 2012-ben a megtett vonatkilométer 6,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest, az csupán 0,13 százalékos utasfő csökkenést hozott. 2014-ben viszont, amikor az igénybe vehető vonatok (vonatkilométer) és az ülőhelyek száma is magasabb volt, mint az azt megelőző két évben, a vizsgált időszak legalacsonyabb utasszámát mértük. A 2014. évi menetrendi kínálat növekedés nem eredményezett utasszám növekedést (a 2014-es vonatkilométer az előző évhez képest közel 4%-kal nőtt, az utasszám azonban 1,7%-kal csökkent.)
Utasszámok a 2010-2016. közötti időszakban:
- 2013-ban a legmagasabb a tényadatok alapján
- 2011-ben 2010-hez képest 4,3 millió fővel nőtt,
- 2012-ben (amikor a vonatkilométer 6,4%-os csökkentést mutatott) 0,13%-kal csökkent,
- 2015-ben a 2010.év feletti utasszámot várnak.
Összehangolt járműpark-minőségi javulást várnak a2015/2016.évi menetrendi változással
Az eddig forgalomba állított 42 új FLIRT motorvonatot további 6 darab FLIRT követi.
- Eredménye a budapesti elővárosi közlekedésben:
o A 71-es számú, Budapest-Veresegyház-Vác vonalon csak FLIRT motorvonatok közlekednek.
o A 150-es számú, Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vonalon munkanapokon az elővárosi forgalomban, hétvégén Kelebia felé is közlekednek az új FLIRT motorvonatok.
- Eredménye a távolsági vasúti közlekedésben:
o Budapest-Kaposvár között naponta közlekednek
o Budapest-Záhony és Budapest-Eger viszonylatban szombaton és vasárnap közlekednek.
A felújított,modernizált személykocsik (29-05 és 20-35), valamint az ÖBB-től vásárolt ún. hosszú Schlieren (20-76-os) kocsik lényeges utazási színvonal emelkedést hoznak a kelet-magyarországi régióban:
o A járműveket a miskolci sebes- és egri gyorsvonatok szerelvényeinek biztosítására használjuk, így a 80-as, Budapest-Hatvan-Miskolc-Nyíregyháza/Sátoraljaújhely és a 87-es, Füzesabony-Eger vasútvonalakon a vonatokat igénybe vevő utasoknak komfortosabb, a központi ajtózárás lévén biztonságosabb utazást tudnak nyújtani.
o További minőségi változást jelent a régióban, hogy a menetrendváltástól a jelenleginél lényegesen több felújított kocsi áll majd rendelkezésre a debreceni telepállomáson. Így a 100-as, Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vasútvonalon valamennyi Budapest-Záhony viszonylatú gyorsvonatot, illetve a Cegléd-Záhony viszonylatú személyvonatok szerelvényeinek egy részét felújított járművekből állítják ki.
Ujdonság, hogy a 2015.december 13-tól érvényes menetrend letölthető a MÁV-csoport honlapjáról(a táblázat alján található): http://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/2014-2015-es-2015-2016-evi-vasuti-menetrend .
Mindenesetre a fontosabb linkek: