Életpálya-modell
3 perc olvasás
– Igazgató úr, a pályázatra jelentkezem.
– Igazgató úr, a pályázatra jelentkezem.
– Kitöltötte az űrlapot és a hozzá tartozó kérdőíveket?
– Nem töltök én ki semmit. Negyven éves vagyok. A Budapesti Műszaki Egyetemen végeztem gépészmérnökként és négy év gyakorlat után mérnök-tanári képesítést is szereztem. A fizika oktatásának attraktív módszereiről írt doktori disszertációmat summa cum laude minősítéssel védtem meg. Gyakorló gimnáziumban tanítottam nyolc évig, majd a londoni Harrow School-ban oktattam négy éven át matematikát és fizikát. Nem kertelek, fizetési igényem nettó háromszázezer forint. Ez a fele annak, amit Londonban kaptam, de szeretnék az ön gimnáziumában tanítani.
– Hát ez nálunk nem így megy, nagyon sajnálom. Égető szükségünk lenne matematika-fizika tanárra, de a bérezésünk kiemelt uniós projekt keretében folyik azzal a céllal, hogy előkészítsük a pedagógus előmeneteli rendszert. Ahogy mi hívjuk, az életpálya modellt.
– Tökéletesen megértem az igazgató urat, de a nettó háromszázezertől nem tudok eltekinteni. Matematika tankönyvet írtam a gyakorló gimnáziumok számára, ezt négy nyelvre fordították már le, több iskola használja Berlinben, Madridban, Párizsban és Rómában.
– Nézze, két dologban kellene egyetértenünk. Nálunk nettó fizetés nincsen. Bruttó fizetésről tárgyalhatunk csak, ebből vonják le a személyi jövedelemadót és az egészségbiztosítási járulékot. Emellett kedvezményes üdülésre is lehetőség adódhat nyári táborokban és esetleg Erzsébet-utalványt is kaphat. A másik az alaptantervünk, amelyhez saját tankönyveink vannak. Munkáját értékelni fogjuk egy kidolgozandó szempontrendszerrel és a sikeres minősítést követően meg tudunk majd egyezni.
– Tökéletesen egyetértek igazgató úrral, mindenben alávetem magam az értékelésnek, az alaptantervnek, az iskola írott és íratlan szabályainak. Mindössze nettó háromszázezer a kérésem.
– Meg kell mondjam, tanáraink egy része aktív részese az országos köznevelési újításoknak, fejlesztéseknek., új tanítási módszerek kidolgozásának. Célunk a nevelés oktatás színvonalának emelése, mindez az életpálya modell keretében. Remélem ezzel egyetért.
– Abszolút mértékben. Vállalom szakkörök vezetését, gyengébb tanulóknak különórák tartását, túlórázást korlátok nélkül, természetesen ingyen Mindössze nettó háromszázezret kérek.
– Nem értett meg a tanár úr. Pontosan nem tudnám megmondani a bruttó besorolását, de garantálhatom, hogy felsőbb szerveink kiemelkedő jelentőséget tulajdonítanak az egyéni és intézményi innovációnak. Ha vállalná az osztályfőnöki megbízást, külön összeggel emelkedne a fizetése.
– Erre nem tartok igényt. Csak a háromszázezerhez ragaszkodom, mindenben alávetem magam a minisztérium elvárásaink. Akkor megegyeztünk?
– Sajnos nem. Meg kell várnunk a pedagógus-előmeneteli rendszer két, részleteiben még ki nem dolgozott fokozatának kialakítását.
– Nagyon sajnálom, akkor visszamegyek a Harrow School-ba havi nettó kétezer euróért.
Láng Róbert