Emlékezés
2 perc olvasásAz L-39 Albatrosz sugárhajtású vadászrepülő
Tíz évvel ezelőtt, 2008. július 20-án Szekeres Imre honvédelmi miniszter bejelentette az MTV-1 televízióban, hogy Janicsek András, a Magyar Légierő 43-éves alezredese Fehérgyarmat közelében egy kiképzésre használt L-39 Albatrosz géppel a földhöz csapódott. Megpróbálkozott a katapultálással, azonban ez az alacsony magasság miatt nem sikerült. Katona tiszteletadással helyezik örök nyugalomra.
Janicsek András fogalom volt a repülőgép vezetők, oktatók körében. Szerették, tisztelték, különös érzéke volt az oktatáshoz, a ma katonai pilótáinak többsége az ő tanítványa. Halála pótolhatatlan veszteség. Katonai pályafutása töretlen. 1989-ben, 24 éves korában végzett a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola repülőgép–vezető szakán, hét évre rá újabb diplomát szerzett a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián.
Az elsők között vett részt a legmagasabb képesítést adó kanadai NFTC-programban, először mint hallgató, majd mint oktató. Több mint 2700 órát repült L–29-es, L–39-es, MiG–21-es, MiG–29-es, Harvard II-es és Hawk gépeken. Számos kitüntetést kapott. A szerencsétlenség, vagy ahogy szakmai körökben mondják repülőesemény bekövetkezése után szinte azonnal megérkezett a Katasztrófavédelem mentőhelikopterekkel, de már nem tudtak segíteni.
A NatGeo tévécsatornán hónapok óta tart a „Légikatasztrófák” című sorozat. Megtörtént repülőszerencsétlenségeket ismertetnek és a nyomozást az okok felderítésére. Szakértői vélemények, nyomozati anyagok, karbantartási jegyzőkönyvek, szemtanúk beszámolói és természetesen a roncsok vizsgálata, a „fekete dobozok” tartalmának ellenőrzése alapján.
Ahhoz, hogy a jövőben ne történjenek tragikus légikatasztrófák, a balesetek valamennyi tanulságára szükség van. Ahogy a történteket elemzik, a hibákat felfedezik, úgy javul folyamatosan a repülés biztonsága. Így van ez a katonai repülésnél is. Az L-19 esete után a mai napig halálos légi baleset nem történt.
Láng Róbert