Digitális forradalom jöhet a fuvarozásban?
5 perc olvasásPapíralapú fuvarlevél helyett okostelefont, vagy e-aláíró táblagépet is kaphatnak a sofőrök az adminisztrációhoz
A logisztikai és szállítmányozó cégek számára manapság a munkaerő-hiányon túl talán a legnagyobb nehézséget a rendkívül sok papírmunka jelenti: fuvar- és szállítólevelek, számlák, a tachográf-kimutatások valamint ezek adminisztrációja időigényes, költséges és a térbeli különbségek miatt bonyolult feladat. Azonban ma már elérhetők olyan elektronikus aláírásra épülő rendszerek, melyekkel a fenti folyamatok jelentősen leegyszerűsíthetőek, gyorsíthatóak, a költségek csökkenthetőek, miközben a hatékonyság már rövidtávon is javul.
Sokan fellélegezhetnek: aláírás toll és papír nélkül, tableten vagy telefonon
Az elektronikus aláírás egyik legnagyobb hozadéka, hogy szükségtelenné teszi a papír alapú dokumentumok használatát, miközben mind a magyar, mind az európai jogrendben azonos értékű a papíron és tollal történő aláírással. Ez a technológia biztonságosan segíti a cégen belüli folyamatok digitalizálását, automatizálást, miközben kizárja a visszaélés, csalás lehetőségét is az aláírt okmányokkal. A rendszer egy szállítmányozó vállalat esetén lehetővé teszi például, hogy a sofőrök vagy a logisztikai munkatársak elektronikusan írjanak alá eddig papíralapú dokumentumokat, bárhol, bármikor, akár egy okostelefonon is. A technológia több mint kétszázezer, a szegmensben dolgozó munkavállaló mindennapjait könnyíthetné meg: ha csupán a tachográf kimutatásokat vizsgáljuk, 100 sofőr esetén évi 4-6 ezer oldalnyi dokumentumról is szó lehet.
Számokban mérhető előnyök: e-alírással a fuvarlevél e-mailen is hiteles
Fontos üzleti előny, hogy az e-aláírások használatával előbb számlázhatóak a fuvarok is, nem kell ugyanis megvárni, hogy a tollal szignált, papír alapú fuvarlevél beérjen a cég pénzügyi osztályára, ami jelenleg – külföldi szállítmány esetén – akár hetekig is eltarthat. Az elektronikus aláírást követően azonnal továbbítható a dokumentum, és már készülhet is a számla. „Egy nagyobb szállítmányozó vállalat üzletmenetében akár évente tíz-, százezres nagyságrendben is képződnek fuvarlevelek. Ezek kinyomtatása, kezelése, tárolása és a teljes adminisztrációs folyamat átkerülhet a digitális térbe az e-aláírás technológia segítségével. Nemzetközi statisztikák és elemzések szerint a hatékonyan alkalmazva a technológiát, az e-aláírás használatával akár 30-50 százalékos költségcsökkenés is elérhető az adminisztráción. A hazai szállítmányozó vállalatok közül is egyre többen ismerik fel, hogy megéri váltani és digitalizálni.” – mondta el Somkuti András a Docler Csoport elnöke és az e-aláírás specialista NETLOCK vezetője.
Megoldás, karnyújtásnyira
Az e-aláírások legújabb generációja már semmilyen speciális segédeszközt – chipkártyát vagy kártyaolvasót – nem igényel. Így nemcsak költséghatékony, de rugalmas és kényelmes megoldás lehet az okostelefonon is alkalmazható e-aláíró rendszer bevezetése egy szállítmányozó vállalatnál. „A sofőr leszállítja az árut majd egy tableten vagy telefonon aláírja a szállító levelet, tachográfot, amely így azonnal bekerülhet a szállítmányozó vállalat rendszerébe. Érdemes lehet mihamarabb kiaknázni az e-aláírásban rejlő lehetőségeket, aki ugyanis a digitális versenyben lemarad, az üzleti versenyben is hátrányra számíthat.” – hívta fel a figyelmet Somkuti András. Ugyanez a technológia biztosíthatja évi több százezer hiteles elektronikus számla kibocsátását, illetve a beérkező számlák automatikus hitelesség-ellenőrzését is a vállalati informatikai rendszerbe integráltan.
5 ok, amiért érdemes bevezetni egy szállítmányozó vállalatnál az okostelefonos e-aláírás rendszert:
- A sofőrök bárhol, bármikor aláírhatják elektronikusan a szükséges dokumentumokat egyszerűen és kényelmesen, amely így azonnal bekerülhet a cég saját rendszerébe, jelentős időmegtakarítást biztosítva például a gyorsabb számlázás érdekében is.
- Az e-aláírt dokumentum jogilag egyenértékű a papíron, tollal történt aláírással, teljesen feleslegessé teszi a nyomtatást és egyszerűsíti, gyorsítja az adminisztrációt, költségmegtakarítást eredményez az üzleti folyamatokban.
- Az aláírt dokumentumok digitálisan archiválásra kerülhetnek, az így kezelt állományokkal lényegesen könnyebben felelhet meg egy vállalat az új adatvédelmi szabályoknak (például a GDPR szabályozásának) és a „papírhalmok” megszüntetésével egyszerűsíti az archív állományok kezelését is.
- A felhőalapú e-aláíró szolgáltatás számítógépen, okostelefonon, tableten operációs rendszertől függetlenül, bármilyen webböngészőn keresztül elérhető bármilyen fájltípus (például: pdf, doc, xls stb.) aláírható segítségével.
- Használata egyszerű és biztonságos: az aláírás a webes felületen keresztül, PIN-kód megadásával történik, a hamisítás lehetősége kizárt.