Nielsen: Bővült az édességek 135 milliárd forintos piaca
3 perc olvasásKét számjegyű növekedés a csokoládék piacán, értékben is, mennyiségben is, 2007 október-2008 szeptemberben, az előző hasonló időszakhoz képest.
Két számjegyű növekedés a csokoládék piacán, értékben is, mennyiségben is, 2007 október-2008 szeptemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Szintén mindkét szempontból, de kisebb mértékben bővült a Nielsen által mért édességek közül a az édes keksz, nápolyi-ostya és rágógumi piaca. Összességében a Nielsen által mért édességek éves kiskereskedelmi forgalma mintegy 135 milliárd forint.
A csokoládé bolti eladása értékben közeledik az évi 70 milliárd forinthoz. A Nielsen 21 százalék pluszt regisztrált a szeletes, 18-at a táblás csokoládénál, míg a pralinénál 16 százalékot.
Figyelemre méltó a beszerzési helyek eltérő szerepe. A 400 négyzetméteresnél nagyobb, modern bolttípusokban adták el a praliné jó kétharmad részét, a táblás csokoládénak pedig közel kétharmadát, 2007 október-2008 szeptemberben. A szeletes csokoládénál viszont a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek dominálnak, és pozíciójuk stabil maradt, egyik évről a másikra.
Említést érdemel a csokoládé piacán, hogy a kereskedelmi márkák részaránya alacsonyabb, mint az élelmiszerek átlaga: Pralinénál 11 százalékot tesz ki, szeletes csokoládénál 10-et, táblásnál 17-et.
Szintén nőttek, 12 százalékkal az eladások édes kekszből, és az éves piac megközelíti a 25 milliárd forintot. Mennyiségben 2 százalék pluszt regisztrált a Nielsen, egyik évről a másikra.
A sima édes keksz szegmens pozíciója javult, és piaci részesedése értékben 33 százalék, 2007 október-2008 szeptemberben. Stagnált viszont az utána következő szárazkeksz, piskóta és mártott keksz. A többi szegmens részesedése értékben 10 százalék alatt marad.
Az átlagárak érzékelhetően emelkedtek mindegyik szegmensben. Például egy kilogramm édes keksz átlagosan 1011 forintba került augusztus-szeptemberben, míg egy évvel korábban 973 forintba.
A cukorka bolti eladásai túllépték a 20 milliárd forintot. Mennyiségben viszont 2 százalékkal csökkent a forgalom, egyik évről a másikra.
Itt szembetűnik a kereskedelmi márkák mennyiségben mért magas, 32 százalékos piaci részesedése idén augusztus-szeptemberben.
Az átlagos fogyasztói árak emelkedése minden szegmensben jellemző. Például egy kilogramm kemény cukorka idén augusztus-szeptemberben 1 638 forintba került, ami 8 százalékkal haladja meg az előző hasonló periódusét.
A rágógumi piacmérete meghaladja az évi 14 milliárd forintot, a nápolyié és ostyáé együtt 8 milliárd forint felé közeledik. Előbbi forgalma 8, utóbbié 17 százalékkel emelkedett, egyik évről a másikra. A mennyiségi mutató plusz 3 és plusz 6 százalék.
Táblázat. Csokoládé – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a szegmensek részesedése. Százalékban.
Szegmens |
2006 október- 2007 szeptember |
2007 október- 2008 szeptember |
Szeletes csokoládé |
47 |
48 |
Táblás töltött |
11 |
11 |
Táblás dúsított |
9 |
9 |
Táblás sima |
16 |
15 |
Praliné nem alkoholos vegyes |
5 |
5 |
Praliné nem alkoholos egyfajta |
9 |
9 |
Praliné alkoholos egyfajta |
3 |
3 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Néhány édeskeksz szegmens átlagos fogyasztói ára az utóbbi időben. Forint/kilogramm.
Szegmens |
2006 augusztus- szeptember |
2007 augusztus- szeptember |
2008 augusztus- szeptember |
Édeskeksz sima |
883 |
973 |
1011 |
Szárazkeksz (például háztartási) |
478 |
504 |
576 |
Mártott keksz |
1197 |
1252 |
1395 |
Piskóta |
1003 |
1050 |
1097 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.