Közszolgálati feladatok: kultúraközvetítés és társadalmi összetartás – Az MTV képviseli leginkább a közösségi értékeket
5 perc olvasásA hazai tévénézők szerint a Magyar Televízió képviseli leginkább a közösségi értékeket – derült ki a Szonda Ipsos nyárvégi felméréséből. Az emberek úgy látják: a közszolgálati televízió legfontosabb feladata az országon belüli társadalmi csoportok közötti párbeszéd támogatása, a kisebbségek helyzetének bemutatása és a kultúraközvetítés.
A hazai tévénézők szerint a Magyar Televízió képviseli leginkább a közösségi értékeket – derült ki a Szonda Ipsos nyárvégi felméréséből. Az emberek úgy látják: a közszolgálati televízió legfontosabb feladata az országon belüli társadalmi csoportok közötti párbeszéd támogatása, a kisebbségek helyzetének bemutatása és a kultúraközvetítés.
Tökéletesen elkülönül az emberek fejében a közszolgálati és a kereskedelmi média funkciója, megítélése. A közmédiumoktól a társadalmi összetartás és tolerancia növelését, valamint a nemzet kulturális értékeinek bemutatását várják el leginkább. A Szonda-Ipsos a BBC által is alkalmazott módszerrel készítette el azt a reprezentatív felmérést, amelynek során öt közösségi érték megjelenését vizsgálta a kereskedelmi és közszolgálati médiumoknál.
A demokratikus érték azt mutatja, megbízható, pártatlan-e a hírszolgáltatás, segíti-e a civil társadalom fejlődését, a társadalmi párbeszédet. A válaszadók relatív többsége, 27 százaléka szerint az MTV hírműsorai a legmegbízhatóbbak, a közszolgálati adó „igazi segítséget jelent a politikai viták útvesztőiben való eligazodáshoz".
A kulturális érték vizsgálata szintén az MTV fölényét állapította meg: ennek során arra keresték a választ, milyen mértékben gazdagítja az adott csatorna az ország kulturális életét, mennyire mutatja be gazdag hagyományainkat. A válaszadók harminc százaléka vélte úgy, hogy a Magyar Televízió „olyan rejtett kulturális értékekre hívja fel a figyelmet, amelyekről egyébként nem hallottak volna". Ez az érték az RTL Klubnál 8%, Tv2-nél 6%. Jellemzően magas értéke van ebben a dimenzióban a Duna Televíziónak, a válaszadók 26%-a ezzel is jellemzi az adót.
Művelődési érték tekintetében az a csatorna teljesíthet jól, amely képes minden korosztály számára tanulási lehetőséget biztosítani, és ezáltal elősegíti a társadalom tudásban és különféle képességekben való fejlődését. Az m1 csatornáról a megkérdezettek legnagyobb hányada (30%) úgy vélekedett, hogy „sokat lehet tanulni a műsoraiból". Az RTL Klubnál ez 22%, míg a Tv2-nél 17%. Érdekes módon a Duna Televízió itt csak 15%-os eredményt ért el.
A globális érték képviseletét tekintve, a határon túl élő magyar közösségek audiovizuális integrációjának céljával létrejött Duna TV után az m1 a legelismertebb televízió csatorna. A „határon túl élő magyarok számára kapocsként szolgál a magyar nemzethez" állítást 48 százalék kötötte a Duna Televízióhoz, 26 százalék az m1-hez, és csupán 5-6% a két országos kereskedelmi csatornához.
Szociális érték szempontjából a nemzeti főadó messze a legjobb értékelést kapta: a válaszadók 44 százaléka szerint biztosít az MTV műsoraiban teret a vallási közösségeknek, 38 százalékuk pedig úgy vélte: „gondot fordítanak a nemzeti, etnikai kisebbségek életének és kultúrájának megismertetésére". A vizsgálat azt is megállapította, hogy az m1 „fontos szerepet játszik a társadalom sokszínűségének bemutatásában, felkarolja a fogyatékkal élők ügyét", valamint „hozzájárul a különböző közösségek közötti kölcsönös tisztelet megteremtéséhez". Ezek az állítások a többi vizsgált csatornánál jellemezően nem kaptak magas értéket, a válaszadók értelmezésében az RTL Klub, TV2, Viasat3 ezen a területen kevésbé teljesítenek jól.
Módszertan:
A Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet a Magyar Televízió megbízásából 2007 augusztusában vizsgálta a hazai televízió csatornák megítélését egy országos, 1500 fős, nem, kor, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentatív mintán, a 18 éves és annál idősebb magyarországi népesség körében. A cél az volt, hogy a tévéadókról és egyes, a csatornákon sugárzott műsorokról a közösségi értékek szempontjából kapjanak elemzést, illetve, hogy feltérképezzék, az MTV milyen hatékonysággal tölti be közszolgálati funkcióit. A felmérés egy brit kutatás példája nyomán készült, a BBC által alkalmazott, a közösségi érték fogalmát öt dimenzióban [demokratikus érték, kulturális érték, művelődési érték, szociális érték és globális érték] megragadó vizsgálat segítségével. Lényege, hogy a válaszadóknak az egyes értékdimenziókat kiteljesítő állítások alapján meg kellett nevezniük azt a televízió csatornát, amelyre az adott kijelentést elsősorban tartják igaznak.