Minden lehetőség adott a MÁV önálló vontatási vasúttársaságának indulásához
4 perc olvasásÖnálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV ZRt. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. előtársaságának megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével történt meg, október elején.
Önálló társaságba szervezi vontatási tevékenységét a MÁV ZRt. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. előtársaságának megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével történt meg, október elején.
Az új vontatási társaságot 2007. október 24-vel a Cégbíróság bejegyezte. A társaság vasútvállalati engedélykérelme 2007. október 31-én került beadásra a Magyar Vasúti Hivatalba. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részvényeinek 90 százaléka a MÁV ZRt., tíz százaléka a személyszállítási feladatok átvételére júliusban létrehozott MÁV-START Zrt. tulajdonába került.
Az új társaság – melynek legfontosabb feladatköre a személyszállítási és árufuvarozási célú vontatási feladatok végzése – a vasúti személyszállító szolgáltatók (köztük a MÁV-START Zrt.) és vasúti árufuvarozási szolgáltatók (köztük a MÁV Cargo Zrt.) részére, megrendelésére végez majd vontatási tevékenységet, azonban személyszállítási és árufuvarozási tevékenységet önállóan nem lát el. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. tarifáit valamennyi megbízója számára piaci alapon határozza majd meg.
A MÁV ZRt. új vontatási társasága tényleges tevékenységét várhatóan 2008. január elsejétől kezdi meg. Ekkortól a MÁV ZRt. a mozdonyvezetőit és a teljes mozdonyállományát a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. rendelkezésére bocsátja. A cég a MÁV ZRt. valamennyi, a vontatási tevékenységekhez kapcsolódó feladatot ellátó munkavállalóját átveszi, így 2008. január elsejétől a MÁV ZRt. mozdonyvezetői és a vontatási tevékenység szervezésében és irányításában foglalkoztatott dolgozói (összesen mintegy ötezer munkavállaló) a társasághoz kerülnek.
Feladatainak ellátásához a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. közel ezer különféle mozdonyt kap. A vontatójárművek (mozdonyok) fenntartásának költségeit saját bevételeiből, a felújításokat részben külső források bevonásával finanszírozza majd. A vontatási cég megalapításától a MÁV ZRt. azt várja, hogy az megőrzi vezető pozícióját a vontatási szolgáltatások területén.
Mint emlékezetes, a MÁV ZRt. – mozdonypark-modernizációs programjának keretében – 2007. szeptember elején közbeszerzési eljárást indított 25 db, opcionálisan további 25 db kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzésére. A mozdonyok kiválasztásának elsődleges szempontjai a leggyorsabb szállítási határidő, a legalacsonyabb ár, valamint a magas szintű műszaki megbízhatóság. Az eurokonform mozdonyok beszerzésére kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban kerül sor.
A mozdonybeszerzést a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták. A MÁV a mozdonypark fejlesztése érdekében mozdonymodernizációs programot dolgozott ki, melynek célja a vasúttársaság elöregedett, korszerűtlenné vált mozdonyainak modern, a vontatási piac által igényelt járművekre történő lecserélése, illetve korszerűsítése. A közeli jövő piaci igényei nem teszik lehetővé, hogy egy vonat a határállomáson mozdonycsere miatt álljon. Fokozottan igaz ez nyugati irányba, ahol már jelenleg is mozdonyváltás nélkül közlekednek a nemzetközi vonatok. Ezért döntött a vasúttársaság kétáramrendszerű mozdonyok beszerzéséről.
A kétfordulós pályázaton a részvételre 2007. október 3-áig lehetett jelentkezni. A határidőig három pályázó jelezte részvételi szándékát a 25 db kétáramrendszerű villamos mozdony beszerzésére, és további 25 opciójára kiírt közbeszerzési eljárásban. A mozdonyok szállítására a Prima Mozdony Konzorcium – amelynek tagja az Alstom Transport SA és az Alstom Hungária Zrt. -, a Bombardier Transportation GmbH, valamint a Siemens Aktiengesellschaft adta be jelentkezését.
A részvételi szakasz után történik az ajánlattétel, majd a tárgyalásos szakasz. A beszerzés összege az első 25 járműre várhatóan meghaladja majd a tíz milliárd forintot. A mozdonyok finanszírozására a MÁV eszköz fedezetű hitelt kíván igénybe venni. A finanszírozó intézet szintén közbeszerzési eljárás keretében kerül kiválasztásra.