Workania tájékoztató – álláshirdetési trendek, bérenkívüli juttatások
2008. március 12-én tartotta tájékoztatóját a szlovák Profesia cégcsoporthoz tartozó Workania, a workania.hu álláshirdetési portál üzemeltetője.
2008. március 12-én tartotta tájékoztatóját a szlovák Profesia cégcsoporthoz tartozó Workania, a workania.hu álláshirdetési portál üzemeltetője.
Maga a Profesia csoport a Daily Mail érdekeltségű magyar Lapcom Kft. tulajdonában van. A tájékoztatót Ficza János, a Workania magyarországi képviselője és Szammer István, a Lapcom Kft. ügyvezető igazgatója és Sütő Krisztina Workania account manager tartotta, jelen volt a cég szlovák ügyvezetője, Dalibor Jakus.
A http://www.workania.hu/ site 2006-ban csatlakozott a munkaközvetítő oldalak hazai mezőnyéhez, a kiegészítő merces.hu portál most indult el hazánkban. (merces= fizetés, bér, jövedelem, juttatás. latin.)
A cégvezetők arról számoltak be, hogy havi 150 ezres látogatottságával a workania.hu mára a piac harmadik legnépszerűbb portálja, 2007 januárja óta a hirdetések száma csaknem 400 százalékkal nőtt. A Workania-t működtető társaság szlovák testvéroldala, a http://www.profesia.sk/ hazájában már piacvezető.
A 10 éves működési tapasztalattal bíró Workania testvéroldalt működtet Csehországban is, http://www.profesia.cz/ címen.
Szammer István elmondta, a győri központú Lapcom Kft.-nek, amely többek között a Kisalföld, a Délmagyarország, a Délvilág lapkiadója, tevékenysége 80%-ban lapkiadás, 20%-ban internetes fejlesztés, innen eredeztethető a szomszédos Pozsonyban működő Workania-val való internetes állásportál-együttműködés is.
Az együttműködő felek érdeklődési körébe tartozik Csehország, valamint Horvátország, Szerbia, később ide sorolható Bulgária és Románia is. A tudásközpont Pozsonyban található, a régiós gyakorlati működtetés Budapestről zajlik.
Az állásportálon regisztrált több mint 150 cég rálátást kap a mintegy 10 ezer álláskereső beküldött önéletrajzi adatbázisára, ebből válogathat, s közvetlenül kapcsolatba léphet a munkát keresővel. Másrészt, az oldalt naponta felkereső 10 ezer egyedi látogató hazai és külföldi álláshirdetéseket talál, akár angol és ír viszonylatra is.
A szolgáltatás erőssége a fizetés-összehasonlítás lehetősége.
A Merces folyamatos és átfogó felmérést készít a hazai béren kívüli juttatások helyzetéről. A cég által üzemeltetett internetes portál széleskörű, reális tájékoztatást ad a bérek és fizetések kérdésében munkavállalóknak és munkáltatóknak egyaránt. Anonim kérdőívekkel dolgoznak az ingyenes felmérés során, amelyben a munkatapasztalatra, iskolai végzettségre, a régióra, az illető nemére, a jelenlegi fizetés nagyságára és a jelenlegi munkaadó adataira kérdeznek rá. Kiértékeléskor a szélsőséges adatokat nem számítják be az átlagképzésbe.
Az eddigi eredmények részletes elemzéséből az derül ki, Magyarországon élet- és balesetbiztosítást kapnak a legtöbben, plusz-szabadságot a legkevesebben.
A Merces bérinformációs portál adatainak felhasználásával készít folyamatos, kiterjedt felmérést a Workania állásportál a hazai cafetéria helyzetéről. A http://www.merces.hu/ oldal október 1-én kezdte meg működését és mára 56 ezer magyarországi alkalmazott béradatait tartalmazza. A folyamatosan frissülő adatbázis naponta 250-300 munkavállaló adatival bővül. Az oldal segítségével mindenki kiderítheti, hogy foglalkozásának, tapasztalatának nagyjából milyen bér felel meg, „mennyit ér" pillanatnyilag a munkaerőpiacon, így a szájt tájékozódási pontként működhet minden munkabérről szóló tárgyalás előtt.
A Merces segítségével az álláskereső és az alkalmazott megtudhatja, hogy jelenlegi munkahelyén megfelelően jutalmazzák-e, összehasonlíthatja fizetését a hasonló pozícióban dolgozó többi alkalmazott fizetésével, tájékoztatást kaphat, hogy az interjún mennyit kérjen. (A cégek számára szóló Merces Pro a felmérés másik oldalát képezi…)
Egy-egy felmérés adatait egy évig használják a felmérés beállításához. Ügyfeleik közé tartoznak olyan nagy cégek is, mint a Microsoft és a Holzing. Az alkalmazottak kereső cégek szolgáltatása díjcsomagokban történik, ennek összege függ az időtartamtól is. A távlati tervekben az általános mellett specifikus keresési lehetőségeket is ajánlanak majd.
A cafetéria-felmérés alapján a magyar munkáltatók körében 31%-al a legnépszerűbb juttatás:
az élet- és balesetbiztosítás, köszönhetően a hazai adózás sajátságainak. Holtversenyben második az alkalmazottak képzése és a munkába járás költségeinek térítése, 28-28 százalékkal.
A felmérés más részeiből kiderül azonban, a két juttatás nem azonos csoportokra vonatkozik. Míg a munkába járás költségeit az alacsonyabban képzetteknek és az állami alkalmazottaknak térítik gyakrabban, addig a képzés inkább az amúgy is magasan kvalifikáltak és a magánszférában dolgozók előjoga.
A munkavállalók 18 százaléka kap ingyen italt a munkahelyen (ez a víztől az üdítőig bármi lehet), 16 százalékuknak jár nyugdíjbiztosítási hozzájárulás, és ugyancsak 16 százalék kap magáncélra is használható céges telefont. Százból 14 munkavállaló egészségéhez járul hozzá a munkahely, flexibilis munkaidő 11-nek jár.
Magáncélú laptopot 10 százalékuk kap,
6% céges autót használhat,
5% sport hozzájárulást kap,
4% hétvégi rendezvényeken vehet részt,
3 %-uk plussz szabadságot élvezhet.
A felmérés adatai és számai nem számítanak reprezentatívnak, nem az ország összes munkavállalójára igazak, (nem kap minden tízedik magyar dolgozó céges notebook-ot). Azok körére vonatkozik csak, akik egyáltalán kapnak valamifajta béren kívüli juttatást.
Érdekes a hazai helyzetet összevetni a szlovákiaival, ahol a Merces.sk nyomán északi szomszédunknál összességében jóval kedvezőbbnek tűnik a helyzet. A szlovákiai munkaerő az élet- és balesetbiztosítás, illetve az egészségügyi ellátás kivételével minden kategóriában ellátottabb, mint a magyar. Háromszor annyi ember dolgozhat rugalmas munkaidőben, vehet részt céges szabadidős programokban, pluszszabadságot több mint négyszer annyian vehetnek ki.
Harmat Lajos