Mesél a múlt avagy a múlt erényei –kivételesen – visszatérnek: Szabad mozgás a vízfelszínen 2. rész – A canalflieger
6 perc olvasásCikk sorozatunk első részében a német Wetzell cég egyik korszakalkoto termékét mutattuk be, amely előbb a kempingezőknek, majd a második világháború előtt és alatt a német hadseregnek készült. Számos olyan fejlesztést tartalmazott, amely a mai napig meghatározó a katonai és polgári használatban. Most egy másik érdekes anyagot a Wetzell és a Auer cég közös fejlesztését az ugynevezett canalflieger mentőmellényt mutatjuk be, ami szintén sok, későbbiekben is használt megoldás alapja volt.
Cikk sorozatunk első részében a német Wetzell cég egyik korszakalkoto termékét mutattuk be, amely előbb a kempingezőknek, majd a második világháború előtt és alatt a német hadseregnek készült. Számos olyan fejlesztést tartalmazott, amely a mai napig meghatározó a katonai és polgári használatban. Most egy másik érdekes anyagot a Wetzell és a Auer cég közös fejlesztését az ugynevezett canalflieger mentőmellényt mutatjuk be, ami szintén sok, későbbiekben is használt megoldás alapja volt.
Nem gondoltuk, hogy cikkünk ilyen visszhagot vált ki belföldön és külhonban egyaránt Azóta toivábbi dokumentumokat kaptunk Magyarországról és külföldről. Most megint egy érdekes második világháborús fejlesztést mutatunk be. Itt az egyik partner a Wetzell, a másik pedig a mai napig híres légzésvédő eszközöket gyártó Auer Gmbh volt.
A mellény számos olyan megoldást tükröz, ami ma fontos, és ami az egykori Auer profil nyomait mutatja. A mentőmellényt canalflieger azaz csatornarepülő néven is emlegették. Első sorban a repülőknél, és viszonylag későn a tengeralattjáró egységeknél rendszeresítették.
A mellényt úgy fejlesztették ki, hogy a sok ruhával – a repülősök szőrmedzsekiben és szőrmével bélelt nadrágban csizmában repültek a nagy hideg miatt – az embert a víz felszínén tartsa és ami a korábbi cikkünkbenbemutatott mellényhez képest ujdonság, a fejet kiemelje a hullámok fölé..
A mellény nem automata volt – ezt a mai napig kerülik a repülősök, és a katonai alkalmazások nagy részénél. Ennek oka az, hogy ha egy repülő vízbe esik és az automata mellény az előtt fúvódik fel, hogy a pilóta kimenekült volna szorult helyzetéből, éppen a mellénye miatt szorulhat be.
A konstrukciónál éppen ezért a palack csapjának készi elfordításával kell felfújni a mellényt.(Most már ez egy széndioxid patron, a mai konstrukciók nagy részénél, amit egy madzag megrántásával lehet felfújni.) A palack és annak szerelvényei a német Auer Gmbh műhelyében készültek, míg maga a mellény a Wetzell terméke lehett, amire egy kontrollbélyegző is utal az egyik ismert darabon.
A mellényt úgy találták ki, hogy a nagyon felöltözött ember is egyszerűen felvehesse, aki célszerűen megkötö szalagokkal és gyűrűcsattal oldottak meg.
A mellény arcraforditó tipusú volt, de csak annyira, hogy a vízben a mozgást – például a kikapaszkodást ne akadályozza. Viselője ugyanakkor vizben kényelmesen felfujhatta és leereszthette, amit egy kissé ormótlanra sikerült benyomható szeleppel ellátott cső segitségével oldottak meg.
Ennek kifinomult megoldását ma is megtalálhatjuk a Secumar PS-10 katonai célra készült mellényen, a snorkel mellények nagy részén. Ez széndioxid patront (16 gramosat) használ, éppen ezért szükség légzőkészüléknek nem használható.
A canalflieger mellény felfúvására sűritett levegős palackot használtak.Ekkor 1943-44 et irunk. Az ezzel kapcsolatos szerelvények egy még nem tisztázott korabeli AUER légzésvédő eszköz darabjai. A mai széndioxid patronnal ellentétben nagy előnyük több területen is megmutatkozott. Az egyik, hogy a szelepet mérsékelten megnyitva mint kiegészítő légzőkészülék is használható volt – erre a széndioxid patronos rendszerek értelem szerűen nem használhatóak. A másik hogy a palack szinte mindenütt gond nélkül újra tölthető volt, hiszen a repősőknél a hajózásban szinte indenütt volt nagynomású palackok töltésére alkalmas kompresszor. Igy ez külön logisztikát nem igényelt.
A palack térfogata 0,06 liter volt. Üzemi nyomása 150 atmoszféra, tesztelt nyomása (a nyomáspróba) pedig 225 atmoszféra volt. Ha a palackot teljesen feltöltötték akkor mintegy 7,5 l levegő fért bele, ennyi volt a mellény térfogata.(Más dokumentumok szerint ennél kicsit nagyobb.) A mai értelmezések szerint igy legfelebb csak az úszássegítő eszköz kategóriába férne bele. Mivel a palack térfogata megfelelt a mellénynek ezért ha teljesen kinyitották a csapot akkor sem fenyegette a túlfújás és a robbanás veszélye. Igy sem biztonsági szelepet sem reduktort nem kellett alkalmazni. Abszolút hülyebiztos rendszer, ha a töltési előírást megtartották.
A mellény megoldásai később visszaköntek a Fenzy cég által kifejlesztett első búvár mentőmellényben valamint a Secumar cég számos katonai kommandós kompenzátor mellényében, bár az utóbbiak a Drager nyomdokain készültek. De a közös funkcionalitás közös megoldásokat eredményez.