Sûrû problémák Monument Valley-ban
3 perc olvasás
Az egyesült államokbeli a pilóták a szokásostól eltérõ repülési feltételekkel kell szembesüljenek. A világfutamok során eddig tengerszinten száguldottak a repülõgépek. Monument Valley azonban az eddigi versenyhelyszíneknél magasabban helyezkedik el, és az idõjárás is melegebb az eddig megszokottnál.
Az egyesült államokbeli a pilóták a szokásostól eltérõ repülési feltételekkel kell szembesüljenek. A világfutamok során eddig tengerszinten száguldottak a repülõgépek. Monument Valley azonban az eddigi versenyhelyszíneknél magasabban helyezkedik el, és az idõjárás is melegebb az eddig megszokottnál.
E tényezõk hatására a levegõ sûrûsége is megváltozik, mely jelentõs hatással bír a gép teljesítményére. A magasban jelentkezõ nagy levegõsûrûség mellett a repülõgép másként viselkedik; kicsit lomhább teljesítményt nyújt. A pilótáknak így ehhez a megváltozott helyzethez kell igazítaniuk a tudásukat és számításaikat, ha meg akarnak birkózni a kihívássokkal.
A Monument Valley-ban jelenkezõ nagy levegõsûrûség nem más, mint az a magasság, amiben a gép úgy ?hiszi", hogy repül. Például egy 5000 láb magasan elhelyezkedõ repülõtér esetében, egy a szokásosnál melegebb napon 7000 lábnak megfelelõ magasság szerinti levegõsûrûséggel lehet számolni. A gép tehát úgy ?érzi", mintha 5000 helyett 7000 lábon repülne: ezáltal a motor, a szárnyak és a propeller egyaránt úgy viselkedik, mintha sokkal magasabban volna, mint amit a magasságmérõ-mûszer mutat.
A levegõsûrûség az adott térfogaton belüli gázmolekulaszám alapján változik. A levegõsûrûség azért lényeges, mert a szárnyak és a propeller ezen levegõmolekulákat hasznosítják, a felhajtó- valamint a tolóerõ létrehozására, de azért is fontos, mert a motornak oxigénre van szüksége, hogy az üzemanyag eléghessen..
Ha több az oxigén molekulák száma, több gáz égethetõ el, ezáltal nõ a teljesítmény. Magas légsûrûség mellett kevesebb oxigén érhetõ el, vagyis a motorok kevesebb energiát képesek termelni és a szárnyak, valamint a propellerek is kevesebb felhajtóerõt generálnak. Mindezek pedig azt eredményezik, hogy a gép lasabban gyorsul és nagyobb az átesési sebességük, így hosszabb a felszállás, valamint lassabb az emelkedés is.
A fentiekbõl az következik, hogy a gépeknek gyorsabban kell repülniük, ha ugyanazt az emelkedést kívánják elérni.
A Monument Valley-ben kiépített versenypályát úgy alakították ki, hogy ezeket a problémákat ellensúlyozzák: a pályaforduló szélesebb, maga a pálya pedig az eddigieknél egyszerûbben lett kialakítva.
?Monument Valley kihívást jelentõ, egyben izgalmas versenypálya" – közölte Kirby Chambliss.