Londoni nyilatkozat a fogyasztói hitelek válságkezeléséről
3 perc olvasás2008. novemberében a világ 26 országának kétszáz képviselője gyűlt össze Londonban, hogy az ECRC* (European Coalition for Responsible Credit: Európai Szövetség a Felelős Hitelezésért) keretében megvitassa a világméretű hitelválság fogyasztókat érintő problémáit.
2008. novemberében a világ 26 országának kétszáz képviselője gyűlt össze Londonban, hogy az ECRC* (European Coalition for Responsible Credit: Európai Szövetség a Felelős Hitelezésért) keretében megvitassa a világméretű hitelválság fogyasztókat érintő problémáit.
A tanácskozás eredményeként a Szövetség felhívta a kormányokat, a pénzügyi szabályozókat, a jegybankokat arra, hogy a hitelpiacok szabályozása körében közvetlen lépéseket tegyenek a háztartások pénzügyi problémái megoldásának a támogatására. Hat pontban fogalmazta meg azokat a priorításokat, amelyek a hitelválsággal, a meggondolatlan hitelezéssel szemben a fogyasztók hosszú távú érdekeit védik. Ezek:
1. A háztartások jelzálog alapú hitelei törlesztésénél segítséget kell nyújtani a hitelt felvevőknek ún. "menekülési alapok létesítésével" és megnyitásával, hogy a hitel átütemezését kezdeményezzék, a törlesztési időt emeljék.
2. Az adósok számára, a végrehajtás alól, bírósági mérlegeléssel, védelmet kell adni az otthonukban maradásra, legalább egy évre biztosított időszakos moratóriummal.
3. Adóssági tanácsadási szolgáltatást kell szervezni a nemzeti adósságkezelési terv(ek) alapján a fogyasztói és szociális szervezetek aktív részvételével.
4. A bankoktól és hitelezési engedéllyel rendelkezőktől el kell várni, hogy az alacsony jövedelmű személyek részére a felelős hitelezés körében szabványosított, nyilvánosan meghirdetett hitelterméket ajánljanak, és külön is hívják fel a figyelmet a szerződéses kötelezettségek teljesítésére.
5. A nyilatkozat hangsúlyozza a hitelpiacok irányításának a javítását a fogyasztók aktív bevonásával mind európai, mind nemzeti szinten:
– a fogyasztói és szociális szervezetek képviselőinek bevonása a hitelpolitika és a felügyelet kulcsterületeinek a kialakításába,
– a fogyasztói és szociális szervezetek pénzügyi támogatása szükséges annak érdekében, hogy képesek legyenek a szabályozókkal és a pénzügyi szolgáltatókkal folytatott dialógusra.
6. A bankok számára ki kell alakítani a „quasi bankcsőd intézményét", amely szemben az eddigi „túl nagy ahhoz, hogy hagyjuk elbukni" elvvel, a közbelépő államnak jogot biztosítana a helyzet kezelésére anélkül, hogy a bankrendszernek kárt okozna (pl: beleszólás a menedzsment cseréjébe, a közérdeket szolgáló feladatok kijelölésébe stb.).
————————————————
* A szervezet 2006. áprilisában Hamburg-i székhellyel alakult, és azóta kimelt feldatként foglalkozott az adósság kezelését érintő jogi megoldásokkal, amelyek akadályozzák a túlzott eladósodást, csillapítják az adósságból kilábalás negatív hatásait, segítik a tulságosan eladósodott egyének és családok talpraállítását.