Idő – tér – textil
4 perc olvasásSolti Gizella textilművész kiállítása még augusztus 9.-ig még látható a harmadik kerületi Budapest Galéria Kiállítóházában.
Solti Gizella textilművész kiállítása még augusztus 9.-ig még látható a harmadik kerületi Budapest Galéria Kiállítóházában.
Solti Gizella a Magyar Iparművészeti Főiskolán végzett, mestere Ferenczy Noémi volt. Később a Szépműves Liceum diákja, ahol vezető tanára Göllner Miklós. Egyéni kiállításai voltak többek között a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban, Gödöllőn, Sárváron, Székesfehérváron, Győrben, csoportos kiállításai például Debrecenben, Washingtonban, Rómában, Tokióban, Szombathelyen, Brüsszelben.
Köztéri művei közül a Majális Zalaegerszegen, A Dombos táj Budapesten, A Madarak Veszprémben található.
Számos díjat kapott már, így a Kossuth díjat 2006-ban, Római ösztöndíjat 1993-ban, Munkácsy-díjat 1974-ben. Kiváló művész, Érdemes művész.
„A gobelin szövésekor a szövéssel egyszerre jön létre az alapanyag az ábrázolt formával, a színnel, a tónussal. Más a helyzet a festészetnél. A festő választ egy alapanyagot – fát, falat, egy keretre feszített vásznat – és arra fest. Ha hibát követ el, javíthat az újra festéssel. Kedve szerint megváltoztathatja az eredeti elképzelését is.
A szövés előtt lehetőleg mindent el kell dönteni. A technikai kötöttség miatt – szövőszék – a kész munkát csak a befejezéskor lehet látni. Közben emlékező képességre és fegyelemre van szükség.
A keleti bölcselők az IDŐ és a TÉR magyarázatánál a szövés rendszerét, vagyis a függőleges felvetést, mint időt, a vízszintes leszövést, mint teret használták példának.
A klasszikus francia gobelinszövés a felvetőszálak teljes elfedését követeli meg, amit a vetülékfonalak szoros sorai képesek is teljesíteni.
Az utóbbi években készült munkáimnál arra törekedtem, hogy a rejtett felvetőszálakat láthatóvá tegyem. A függőleges szálak így aktív módon részt vesznek a felület kialakításában. A formák alakítását is képesek vállalni. Ezek a változások, hogy milyen mértékben és módon változtatják meg az eddig ismert és használt szigorú szövési szabályokat, azt magam döntöm el. Vagy a kéz ritmikus mozgását alapul véve a konstatált hatást rendszerré szigorítom, vagy a rendszertelennek látszó hatás élményét fogadom el, így érve el a szövés „izgalmas" fokozását. A Menedék, A császár üzenete, a Teremtmények című munkáim példázzák az újszerű törekvéseimet.
Évekkel korábban a duplafelvetéssel kísérleteztem. Ha egy sík felületen két réteget akartam létrehozni, akkor a duplaszálas felvetést kettéválasztottam és a két egyszerű rendszeren külön – külön folytattam a szövést. Így egy sík téglalap egyik sarkán két egymást fedő sarok keletkezett. A Nem golyóálló palást néven ismert, 1981-ben szőtt duplafelvetésű munka a pápa elleni merénylet döbbenetére készült. A palást közepén a koszorú formája elválik a síktól. Plasztikus forma keletkezett tisztán szövési megoldással.
A szövés bőséges tárháza lehet az újabb és újabb ötleteknek. Az Ősasszony felfigyelt arra a jelenségre, amikor a szélviharban az erős, állva maradó fűszálakat a lágyabb, puhább füvek körbeölelték, átszőtték és megtanulta a szövést. Számára és számunkra ez volt a szenzáció." Solti Gizella
Solti Gizella kiállítása megtekinthető a Budapest Galéria Kiállítóházában 2009. augusztus 9.-ig, a III. kerület, Lajos utca 158. szám alatt.
Németh Krisztina