A reklámokkal kapcsolatos elvárások egyértelművé válását szeretnék elérni az elektronikus hírközlési szolgáltatók
5 perc olvasásAz Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) Távközlési tagozata szervezésében 2009.október 26-án közös klubnap megrendezésére került sor a hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók képviselői részvételével, amelyre meghívták a Gazdasági Versenyhivatal képviselőit, az NHH Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjét (HFJK), és az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkárát. A klubnap annak érdekében került megszervezésre, hogy a hírközlési szolgáltatók ismertethessék a reklámozási tevékenységük során szerzett tapasztalataikat és az érzékelt problémákat, továbbá az iparági szereplők és a hatóságok képviselői között kialakulhasson a párbeszéd a közös megoldáskeresés érdekében.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) Távközlési tagozata szervezésében 2009.október 26-án közös klubnap megrendezésére került sor a hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók képviselői részvételével, amelyre meghívták a Gazdasági Versenyhivatal képviselőit, az NHH Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjét (HFJK), és az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkárát. A klubnap annak érdekében került megszervezésre, hogy a hírközlési szolgáltatók ismertethessék a reklámozási tevékenységük során szerzett tapasztalataikat és az érzékelt problémákat, továbbá az iparági szereplők és a hatóságok képviselői között kialakulhasson a párbeszéd a közös megoldáskeresés érdekében.
A 3 évvel ezelőtt létrejött Távközlési tagozat, mely – a hírközlési piac teljes árbevételének 91%-át megtestesítő – tagjai között szerepelnek a legnagyobb hazai elektronikus hírközlési szolgáltatók, alternatív szolgáltatók és berendezés szállítók – az Antenna Hungária, Dataplex, Huawei, Interware, Invitel, Magyar Telekom, Nokia Siemens Networks, Pannon, Vodafone, ZTE , az iparág egyik legfontosabb érdekképviseleti szervezetévé fejlődött. Több fontos, az iparágat érintő változás és esemény esetén adott hangot véleményének.
A hazai elektronikus hírközlési piacon nagyon kiélezett a verseny, ebből adódóan is, ez az iparág a hazai reklámköltések szempontjából is az elsők között szerepel. Megfigyelhető, hogy a gazdasági válság hatására ugyan csökkenő mértékű, de még mindig jelentős összeget fordít reklámozásra a hírközlési szektor. Azonban, az a tapasztalat, hogy sok esetben a reklám valós figyelemfelkeltő funkcióját átértelmező és túl szigorú szabályozói megítélés gátat szab a kreativitásnak, ennek következtében komoly gyakorlati akadályokba ütközik azok elkészítése is.
Bár az EU-n belül a szabályozási keretek megegyeznek, azonban a Távközlési tagozat tagvállalatai mégis úgy érzékelik, hogy a reklámok magyarországi megítélése, és a velük kapcsolatos elvárások – sok esetben – szigorúbbak, mint nemzetközi téren. Az iparág szereplőinek álláspontja szerint a fogyasztók tudatosságának növekedése és az elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteik bővülése okán ezen a téren mindenképpen változtatás szükséges.
A klubnap keretében – néhány nemzetközi példa felhasználásával – a tagvállalatok bemutatták, hogy a hazai hírközlési szolgáltatók milyen problémákba és elvárásokba ütköznek a reklámozási tevékenységük során. Ezt követően ismertetésre kerültek annak a kutatásnak az eredményei, amelyet a fogyasztói tudatosság szintjének felmérésére végeztetett a Távközlési tagozat.
Ezt fontos mérföldkőnek tekintik a hírközlési szolgáltatók, hiszen ennek a kutatásnak az adatai minden eddiginél bővebb információkkal szolgálnak számukra az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra szerződő előfizetők reklámokkal kapcsolatos hazai fogyasztói tudatossági szintjére vonatkozóan.
A kvalitatív kutatási fázis eredménye szerint a fogyasztók tisztában vannak a TV reklámok figyelemfelkeltő szerepével, és nem várják, hogy az a termékről / szolgáltatásról minden részletre kiterjedő információt közöljön. A kvantitatív felmérésből kiderült, hogy a telekommunikációs vásárlásokat megelőzően a fogyasztók átlagosan kettő információforrásból tájékozódnak a kívánt terméket/szolgáltatást illetően. Továbbá, hogy a TV reklám az egyéb kommunikációs eszközökkel (újsághirdetés, rádióhirdetés, plakát) együtt kevésbé járul hozzá a döntéshozáshoz, mint a szolgáltatótól származó információk (ügyintéző, tájékoztató anyagok, honlap), amelyek egyben a legrészletesebb tájékoztató felületek is. A fogyasztók utolsó vásárlásukhoz kapcsolódó elégedettsége gyakorlatilag független volt attól, hogy milyen előzetes tájékozódási formát választottak, illetve hogy arra mennyi időt szántak.
A program hátralevő részében aktív és nyitott párbeszéd alakult ki az iparági szereplők és a hatóság képviselői között, a résztvevők kérdések-válaszok formájában fejtették ki álláspontjukat, ismertették véleményüket.
A Távközlési tagozat bízik abban, hogy a most megkezdett párbeszéd folytatható, rövidtávon mindegyik fél számára eredménnyel zárul és megvalósulhat a reklámozás terén is a biztonságos, kiszámítható működés, amely nagyobb teret enged a kreativitásnak, és hozzájárul ahhoz, hogy a reklám valóban szórakoztatva tölthesse be alapvető figyelemfelkeltő funkcióit.